۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85570557
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶ رشته قنات از محل موقوفات خراسان جنوبی احیا و مرمت شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ رشته قنات با هزینه‌کرد ۱۱ میلیارد و ۶۳۸ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و سهم موقوفه در استان احیا و مرمت شده است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع اعتبار هزینه شده برای این قنوات هفت میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال از محل سهمیه موقوفات و مابقی به میزان چهار میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی قنوات زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها وقفی بوده کارکردهای متفاوتی دارد لذا برای احیا و مرمت این قنوات باید هزینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: نیاکان‏ ما با کندن قنات، آب را از دل زمین بیرون می‌‏آوردند و زندگی را در زمین‌های خشک و نیمه خشک استان امکانپذیر می‏‌کردند.

وی تاکید کرد: قنات‌های وقفی در کنار کارکردهای گوناگونی که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر داشته از گذشته‌های دور تاکنون نقش مهمی در وضعیت معیشتی و اقتصادی جوامع روستایی نیز داشته است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور یادآور شد: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۳۳۳ موقوفه و ۲۲ هزار و ۸۳۱ رقبه در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

خراسان جنوبی با هفت هزار و ۶۰۰ رشته قنات بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که سالانه استحصال آب باکیفیت از این قنوات حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha