۲۰ پروژه مرمتی بازار تاریخی تبریز با مشارکت خیران و بازاریان اجرا شد

تبریز - ایرنا - رییس پایگاه جهانی بازار تبریز گفت: ۲۰ پروژه بازسازی، سامان‌دهی و مرمت بخش‌های مختلف این بازار با مشارکت خیران و بازاریان اجرا شد.

به گزارش ایرنا، «ناصر زواری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این پروژه ها از جمله شامل دالان های خونی، حاج علی‌اکبر، سرای حاج حسن کهنه، ابولقاسم ۱ و ۲، عباچی و آقا هفت هستند که توسط خیران و بازاریان بازسازی و مرمت شدند.

وی اظهار کرد: با مشارکت آنان همچنین، تیمچه‌های خرازی‌ها، امیرجنوبی، امیر شمالی، مسجد خلخالی، سرای پرتوی، حاج حسن‌ میانی، حاج هاشم- دوه‌چی، گذر پارچه فروشان، بازار الکچی، انگجی، رهلی بازار، دوه‌چی بازارچاسی و نمای ساختمانی واقع در دباغ‌خانه در بازار تاریخی تبریز بازسازی شدند.

رییس پایگاه جهانی بازار تبریز با اشاره به اهمیت پایگاه‌های مردمی و بازاریان در روند حفاظت از این مجموعه جهانی، گفت: پروژه های بازسازی، سامان‌ دهی و مرمت بخش‌های مختلف این بازار از سوی خیران و بازاریان بازار تاریخی تبریز از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

زواری، ادامه داد: اجرای این پروژه ها نمونه‌ای موفق از حضور و مشارکت پایگاه‌های مردمی و خیرین در زمینه مرمت میراث‌ فرهنگی در سطح کشور است و این کار موجب افزایش حس تعلق و روحیه مسوولیت‌ پذیری جامعه محلی می شود.

وی یادآور شد: مشارکت خیران و بازاریان نقش بسزایی در رونق اقتصادی بازار و جذب گردشگران ایفا می‌کند که این موضوع الگویی موفق از تعامل میان بخش‌های دولتی و پایگاه‌های مردمی برای حفاظت از آثار تاریخی محسوب می شود.

مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومترمربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران و در سال ۲۰۱۰ با شماره ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بر همین مبنا حفاظت و سامان‌دهی و نگهداری وضع موجود آن ضروری است.

وجود حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌ بازار، یازده باب دالان، پنج باب حمام و ۱۲ باب مدرسه در بازار تاریخی تبریز این مکان را به مهمترین مرکز داد و ستد مردم تبریز، آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha