اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت/اتباع خارجی در رتبه اول
عکس تزئینی است

تهران بزرگ - ایرنا - معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از اجرای دوباره طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت خبر داد و گفت: این سی و سومین باری است که این طرح از سوی مدیریت شهری به اجرا در می‌آید.

به گزارش ایرنا، طرح ساماندهی کودکان کار به عنوان یکی از معضلات اجتماعی پایتخت و موضوعی کهنه و قدیمی، همچون کلافی سردرگم میان دستگاه‌های مختلف رها شده است؛ هر چند مدیریت شهری در دوره‌های مختلف همواره پیگیر ساماندهی این موضوع بوده و در همین راستا گام‌هایی برداشته اما هر بار ناتمام مانده و به سرانجام مثبت نرسیده است.

با این حال و بر حسب ضرورت طرح ساماندهی کودکان کار برای چندمین بار متوالی از سوی شهرداری تهران در حال اجراست.

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت/ اتباع خارجی در رتبه اول

محمدامین توکلی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح ساماندهی کودکان کار برای چندمین مرتبه در مدیریت شهری با نگاهی جدید و کارشناسی شده و متفاوت از گذشته؛ از ۱۵ فروردین امسال به اجرا درآمده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از۷۰۰ مدیر از دستگاه‌های ذیربط طرح ساماندهی کودکان کار را دنبال می‌کنند، افزود: با برنامه ریزی انجام شده و تشکیل کارگروه آسیب‌های اجتماعی که مورد تاکید رییس جمهور شهید نیز بود، هم اینک تقسیم کارگروهی میان شهرداران نواحی و مدیران و معاونان دستگاه‌های مربوطه انجام گرفته و اکیپ‌های مددکاران در سطوح مختلف نواحی و محله مناطق ۲۲ گانه مستقر شده‌اند.

توکلی زاده ادامه داد: علاوه بر مددکاران؛ ضابطان قضایی و انتظامی نیز پای کار آمده‌اند و با حضور دراین کارگروه‌ها تلاش می‌شود تا کار میدانی ساماندهی در محلات با وسعت بهتری انجام گیرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: بنابر درخواست بهزیستی کشور در بحث ساماندهی کودکان کار اقدام به تهیه تعدادی خودرو ون و در چهار راه‌های نشانه گذاری شده مستقر کردیم کاری که در دوره‌های قبل انجام نشده بود و کار متفاوتی است.

به اعتقاد وی، موضوع ساماندهی کودکان کار بسیار حساس و همچون جراحی مغز است که باید با ظرافیت در آن ورود کرد و نگاه متفاوتی جدای از سایر آسیب‌ها به آن داشت.

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت/ اتباع خارجی در رتبه اول

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: ما بر روی همه کودکان کاری که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند چه آنهایی که جزو اتباع افغانستان هستند و چه کودکانی که خانواده ندارد و تحت معیشت سرباندهایی هستند و یا آنهایی که حتی خانواده هم دارند اما مجبور به کار در خیابان‌ها هستند، همه و همه کار آسیب شناسی انجام داده‌ایم تا بتوانیم آنان را ساماندهی و هدایت کنیم.

توکلی زاده تاکید کرد: از NGO ها و مجموعه‌های مردمی هم خواسته شده تا پیشانی کار باشند و کمک کنند تا بتوانیم با رفتار درست و کارشناسی شده وارد کار شویم.

۳۶ مدرسه در تهران مسوولیت آموزش کودکان کار را بر عهده دارند

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶ مدرسه مسوولیت آموزش کودکان کار را برعهده دارند و فعال هستند، افزود: این مدارس خود در بحث ساماندهی و آموزش با کودکان ارتباط دارند.

وی ادامه داد: کودکان ساماندهی شده کار، در مدارس در زمان‌های محدود با بسته‌های کوتاه آموزش می‌بییند.

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت/ اتباع خارجی در رتبه اول

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت/ اتباع خارجی در رتبه اولکودکان کار جمع آوری نه هدایت می‌شوند

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اعلام کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته؛ قرار است اقدامی در جمع آوری کودکان کار انجام نگیرد بلکه فقط اقدامات لازم در هدایت این کودکان انجام شود یعنی عمده کار این باشد که کودکان کار بلافاصله پس از شناسایی به مراکز کودک برده نشوند.

وی ادامه داد: در همین راستا در ابتدای اجرای کار با خانواده این کودکان ارتباط‌هایی گرفته شد با باندهایی هم که این کودکان را در اختیار گرفته بودند اخطار داده شد؛ مقدمات فراهم شد نیروی انتظامی هم وارد کار شد و با کمک بهزیستی توانستیم بخش زیادی از این کودکان را به خانواده‌هایشان بازگردانیم و تنها تعداد کمی به مراکز برده شدند که بعضی از این کودکان اتباع بودند لذا نیاز به هماهنگی با اداره کل اتباع وزارت کشور بود که انجام شد.

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در پایتخت/ اتباع خارجی در رتبه اول

به گزارش ایرنا، طبق برآوردها ۸۳ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجاز هستند.

شواهد و قراین نشان می‌دهد که کودکان کار بعضا ربوده شده و با استثمار از معصومیت آنان مورد سوءاستفاده جنسی، اعتیاد، بازماندن از تحصیل از سوی منفعت طلبان و باندها قرار می‌گیرند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، بیش از ۴۴ یا ۴۵ درصد از کودکان کار با بُعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند، مسوولان بارها اعلام کرده‌اند که هر یک ریال کمک به کودکان کار، منجر به فرو رفتن این کودکان در گرداب مشکلات و سلب امکان توانمندسازی آنها خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha