۱۶ کشتارگاه استان مرکزی آماده ذبح دام برای موکب‌های اربعین است

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۶ کشتارگاه این استان با هدف جلوگیری از آلودگی محیطی، آماده ذبح دام نذری در موکب‌های اربعین حسینی است.

دکتر «محمد فتاحی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: یک کشتارگاه نیمه صنعتی در زرندیه با مدیریت بخش خصوصی و ۱۵ کشتارگاه سنتی در استان برای ذبح دام ویژه نذر اربعین پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: موکب‌داران از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه به علت وجود بیماری مشترک بین دام و انسان به جد خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۵ ناظر و کارشناس بهداشتی ذبح شرعی در قالب گروه‌های نظارتی بهداشتی در طول ایام اربعین بر سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی در کشتاره‌ها نظارت دارند.

دکتر فتاحی افزود: به منظور جلوگیری از تجمع‌ها و انتشار بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است مردم از هرگونه ذبح دام در موکب‌ها، منزل، معابر و خارج از کشتارگاه خودداری کنند و ذبح دام‌ در کشتارگاه و زیر نظر بازرسان شرعی و بهداشتی ادارت دامپزشکی انجام شود.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش دما و به تبع آن افزایش فعالیت کنه‌های حیوانی که باعث ایجاد و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود، برای جلوگیری از انتقال این بیماری، لازم است ذبح دام در کشتارگاه‌های دام استان انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکز گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

فتاحی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی و کبودی در نقاط مختلف بدن میکند.

وی بیان کرد: تب کریمه کنگو از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: استفاده از دستکش، عینک و ماسک برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می‌کنند ضروری است و برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان نیاز است گوشت دام‌ها به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود.

فتاحی گفت: مردم می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ (سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن اداره دامپزشکی شهرستان‌ها تماس بگیرند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha