آموزش در کنار کمک های درمانی/پوشش بیمه ای ۸۲۵ زوج نابارور مهابادی برای درمان

مهاباد- ایرنا- رییس مرکز بهداشت مهاباد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای شاخص های باروری در این شهرستان و زاد و ولد در بین زوج های جوان گفت: طی یک سال اخیر ۸۲۵ زوج نابارور در راستای ارائه خدمات درمانی لازم برای فرزندآوری، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند که این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، جوانی جمعیت و افزایش نرخ باروری از ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت بسیاری است به طوری که رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای در گرو جمعیت فعال و جوان آن جامعه است.

رشد جمعیت بستگی به میزان زاد و ولد دارد و زاد و ولد هم وابسته به میزان ازدواج و تشکیل خانواده است؛ در واقع می‌توان گفت که «جمعیت» از یک زنجیره به هم متصل تشکیل می‌شود که اگر هر کدام از این حلقه‌ها جدا شود، قطعاً در روند افزایش جمعیت، اختلال ایجاد می‌شود.

آمارها نشان می دهد که علاوه بر کاهش زاد و ولد، کاهش آمار ازدواج، افزایش سقط جنین و کاهش میل به فرزندآوری همگی از عوامل تداوم روند کاهش جمعیت در سطح کشور و نقاط مختلف آن از جمله شهرستان مهاباد است.

سیاست های دولت و مشوق های آن نیز تاکنون نتوانسته با این پدیده مقابله کند و نیاز است دستگاه های اجرایی برای بهبود این شرایط حاکم بر جامعه راهکارهای متفاوتی را اتخاذ کنند.

یکی از اقداماتی که باید در راستای ارتقای شاخص های فرزندآوری صورت گیرد، بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات بهداشتی درمانی و همچنین استفاده از ظرفیت بیمه ها برای کاهش هزینه های فرزندآوری است؛ در همین ارتباط با کریم علیزاده رییس مرکز بهداشت مهاباد در خصوص عملکرد این مرکز در راستای مقابله با افزایش سالمندی در جامعه گفت و گویی انجام شده است.

ایرنا: چه اقدامات از طرف مرکز بهداشت با هدف کمک به فرزند آوری در سطح شهرستان انجام گرفته است؟

علیزاده: در این ارتباط مراکز و خانه های بهداشت و پایگاه سلامت به بیش از ۲۶ هزار نفر از افراد ۱۰ تا ۵۶ ساله در خصوص عوارض پیشگیری و آسیب های روحی و جسمی مقابله با فرزندآوری آموزش های لازم ارائه شده است.

همچنین برای مراجعه کنندگان درباره مشکلات مرتبط با سالمندی و تاثیرات آن برجامعه نیز مشاوره ارایه شده است.

ما بر این باور هستیم که موضوعات فرهنگی یکی از مهمترین عوامل کاهش فرزندآوری به ویژه در بین جوانان است که می توان برای بهبود این وضعیت، مشاوره های لازم را ارائه داد.

از این روست که موضوع آموزش های فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و در این راستا از مشاوران قدرتمند نیز استفاده شده است.

ایرنا: در ارتباط به زوج های نابارور و کمک به روند درمان آنان تاکنون چه خدماتی ارایه شده است؟

علیزاده: باید توجه داشت که بخشی از روند کاهشی شاخص های فرزندآوری به موضوعات مرتبط با ناباروری مربوط است و در این خصوص نیز اقدامات خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی و شبکه بهداشت و درمان مهاباد تدارک دیده شده است.

با توجه به اینکه هزینه های درمان ناباروری و ایجاد زمینه برای فرزندآوری در برخی موارد قابل توجه به نظر می رسد، در این راستا کمک بیمه ها و استفاده از این ظرفیت مهم بسیار اساسی بوده و در مهاباد نیز در این راستا گام های خوبی برداشته شده است.

تاکنون ۸۲۵ زوج نابارور در سطح شهرستان مهاباد شناسایی و جهت پیگیری امور درمانی به بیمه سلامت معرفی شده اند که روند درمان آنها برای بهره مندی از فرزندی سالم در دستور کار قرار دارد.

آموزش در کنار کمک های درمانی/پوشش بیمه ای ۸۲۵ زوج نابارور مهابادی برای درمان

همچنین این زوج ها جهت مداوا و استفاده از خدمات رایگان ناباروری به مراکز درمانی مجهز در آذربایجان غربی معرفی شده اند تا زیر نظر متخصص پیگیر امور خود باشند.

ایرنا: در بخش نظارت و بازرسی بر حوزه فعالیت مراکز درمانی و مطب چه اقداماتی صورت گرفته است؟

علیزاده: یکی از عوامل کاهش جمعیت که باید توجه ویژه ای به آن صورت گیرد، افزایش سقط جنین است؛ برای مقابله با این امر آسیب زا، از ابتدای اجرای قانون جمعیت ۵۲۰ نفر از مشاوره های مرکز مقابله با سقط در مهاباد بهره مند شده اند.

آموزش و تبلیغات در راستای فرهنگ سازی عمومی، افزایش آگاهی شهروندان در زمینه افزایش‌ جمعیت و فرزند آوری، برگزاری کلاس، انتشار مطالب در فضای مجازی، چاپ و توزیع محتواهای آموزشی از دیگر اقدامات پیش بینی شده در این راستا است.

این اقدامات به صورت مستمر صورت می گیرد تا با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی، از بروز کارهای آسیب زایی نظیر سقط جنین جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، فرزندآوری سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای نسل آیندۀ سرزمین ایران است که به تاکید صاحب نظران، دولت می تواند با سیاست های انگیزشی موثر خانواده‌ها را به فرزندآوری ترغیب کند.

اجرای طرح های تشویقی در کنار کمک های درمانی، بهداشتی و معیشتی امور مهمی هستند که در ارتقای شاخص های فرزندآوری می توانند نقش آفرین باشند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha