۳ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبر: 85571281
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

تپش قلب ۴۰۹ فرشته آسمانی در خمین با اجرای طرح جوانی جمعیت

خمین - ایرنا - با اجرای طرح جوانی جمعیت و مشوق‌های قانونی این طرح، آهنگ تپش قلب ۴۰۹ فرشته آسمانی در خمین طنین انداز شد و صدای گریه هر نوزادی پس از تولد همچون سرمایه‌ای بلندمدت در آینده این سرزمین باقی ماند.

به گزارش ایرنا، مسئله جمعیت از دیرباز به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در بین کشورهای جوان مورد توجه بوده و ترکیب جمعیتی یک کشور بر روند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن موثر است.

بحران کاهش جمعیت در کشور ایران که از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به صورت بی سر و صدا آغاز شد و در دهه ۹۰ با کاهش شدید رشد جمعیت و رسیدن آن به زیر یک درصد فریاد همه اندیشمندان و دلسوزان ایران بلند کرد به طوری که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود به مناسبت‌های مختلف بر فرزندآوری تاکید کردند؛ «اینکه من اصرار می کنم که حتماً بایستی تکثیر نسل بشود، خانواده‌ها باید فرزنددار بشوند برای این است که فردای این کشور به همین جوانها احتیاج دارد و جوان و نیروی انسانی چیزی نیست که انسان بتواند از خارج وارد کند؛ بایستی خود کشور آن را تأمین بکند.

ایشان جمعیت را ابزار قدرت دانسته و فرمودند: کشور بایستی قوی بشود؛ قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است. قرآن می فرماید که «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة»؛ هر چه میتوانید قوّت را زیاد کنید و امروز حفظِ جمعیّتِ جوانِ کشور یکی از ابزارهای قوّت است.

تپش قلب ۴۰۹ فرشته آسمانی در خمین با اجرای طرح جوانی جمعیت

تغییرات جمعیتی به ویژه کاهش باروری در ایران به تغییرات زیادی در ساختار سنی جمعیت منجر شده است. کاهش نرخ باروری می‌تواند با افزایش استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری، تمایل زوجها به تنظیم خانواده، تمایل به تحصیلات بالاتر، مرتفع کردن مشکلات اقتصادی مرتبط باشد.

فرزندآوری یکی از مولفه های مهم جمعیت است و در فرهنگ ایرانی اسلامی از اصلی ترین اهداف ازدواج است.

قانون حمایت از جوانی جمعیت که با نام قانون جوانی جمعیت شناخته می‌شود، قانونی است که بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی کشور، در کمیسیون مربوطه مورد تصویب واقع شده است. این قانون از جمله قوانینی است که با هدف اصلاح ترکیب هرم جمعیتی کشور تدوین شده است.

قانون جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره، در جلسه مورخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی، طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد.

پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن، به مدت هفت سال، در سال ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

شهرستان خمین نیز که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی با پدیده مهاجرت جوانان به شهرها ی بزرگ برای یافتن شغل مواجه شده بود افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری را تجربه کرده است.

اراده مسئولان این شهرستان برای اجرای مواد قانون جوانی جمعیت و پیگیری و رفع موانع اجرای این قانون به طور جدی در دستور کار بالاترین مقام اجرایی شهرستان و دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

راه اندازی مرکز نفس و ستاد مردمی جوانی جمعیت از جمله اقدامات مسئولان در خمین برای افزایش فرزندآوری است.

ماده ۴ قانون جوانی جمعیت به اعطای زمین به فرزندان سوم به بعد اشاره دارد و بر این اساس ۱۶۲ خانواده دارای سه فرزند و بیشتر توانستند در خمین از این قانون بهره‌مند شوند.

۸۱ قطعه زمین به ۱۶۲ خانواده دارای سه فرزند خمین اختصاص یافت

به گفته فرماندار خمین ، ۱۶۲ خانواده دارای سه فرزند و بیشتر این شهرستان مشمول واگذاری ۸۱ قطعه در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت شدند.

«حمید کمانکش» توضیح داد: ۵۰۱ نفر در خمین مشمول دریافت زمین در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت هستند.

براساس مواد ۸ و ۹ و ۱۰ قانون جوانی جمعیت خانواده‌های دارای سه فرزند بیشتر می‌توانند از وام ودیعه مسکن و وام فرزندآوری استفاده کنند.

به گفته فرماندار خمین برخلاف این قانون برخی بانک‌های عامل خمین به دلیل فقدان اعتبارات لازم، متقاضیان وام اشتغال و ازدواج و وام‌های دیگر در پرداخت وام فرزندآوری کم کاری کردند که با اعتراض متقاضیان مواجه شده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین یکی از مشکلات بزرگ کشور ما بخصوص شهرستان را، موضوع سبقت گرفتن پیری از جوانی دانست و گفت: هم اکنون ۲۲ هزار نفر یعنی ۲۰ درصد از جمعیت شهرستان سالمند هستند که ۲ برابر میانگین کشوری است.

دکتر «سجاد رحیمی» ادامه داد: سالمندی و جوانی جمعیت مقوله‌های مهم و در دست پیگیری در دانشکده علوم پزشکی خمین است چراکه حفظ سلامتی مادران باردار و سلامت جنین خط قرمز و از وظایف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

تپش قلب ۴۰۹ فرشته آسمانی در خمین با اجرای طرح جوانی جمعیت

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به ماده ۵۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: براساس این ماده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است برنامه جامعی برای مهار، پایش، پیشگیری و کاهش سقط خود به خودی جنین به صورت‌ ادغام در شبکه بهداشت شامل آموزش عمومی اصلاح سبک زندگی و آسیب های وارده ناشی از تغذیه و داروها بر سلامت جنین را اجرا کند.

کنترل سقط جنین یکی از عوامل مهم رشد جمعیت است

رحیمی کنترل سقط جنین یکی از عوامل مهم رشد جمعیت و افزایش جمعیت جوان دانست و گفت: آمار سقط جنین متفاوت است چراکه برخی سقط‌ها در سامانه رسمی ثبت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اقدامات مرکز نفس ، مجموعه‌های حمایتی و دستگاه‌های اجرایی متولی می‌توانند موجب کاهش آمار سقط جنین شوند.

رییس دانشکده علوم پزشکی شهرستان خمین گفت: تشکیل و تأسیس مرکز ناباروری سطح ۲ در این شهر می‌تواند تا ۸۵ درصد مشکلات ناباروری را حل کند و ۱۵ درصد نیز در سطح سه مرکز استان انجام می‌شود.

وی افزود: بزرگترین بحران تاریخ ایران، مسأله پیری جمعیت است و نکته مهم در این زمینه پنجره فرصت جمعیتی است که حدود ۱۵ سال آن باقی مانده است.

رحیمی تاکید کرد: کاهش اشتیاق جوانان برای ازدواج می‌تواند به فاجعه تجرد قطعی جوانان تبدیل شود و در آن زمان ما وارد سیاه چاله جمعیتی می‌شویم و خروج از این سیاه چاله حدود ۱۵۰ سال طول می‌کشد.

وی تبلیغات منفی دشمن، تغییر سبک زندگی، ترس از فرزندآوری، ترس از تربیت درست فرزندان و مشکلات اقتصادی را از دلایل عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری بیان کرد.

جلوگیری از ۱۲ سقط جنین در مرکز نفس خمین

مسئول بسیج جامعه پزشکی خمین گفت: پارسال مرکز مردمی نفس این شهرستان با کارشناسان مجرب مامایی، موفق به جلوگیری از ۱۲ سقط جنین شد..

هادی محمدی افزود: مرکز مردمی «نفس» برای جلوگیری از سقط جنین در حوزه‌های فرهنگ‌سازی، شناسایی و حمایت با هدف جلوگیری از سقط جنین سال گذشته در بسیج خواهران خمین گشایش یافت.

وی، توزیع ۳۳ بسته معیشتی به ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال بین خانوارهای دارای کودک دچار سوء تغذیه توسط بسیج جامعه پزشکی خمین با همکاری معاونت اجتماعی و بسیج سازندگی سپاه را از دیگر اقدامات مرکز نفس خمین عنوان کرد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خمین گفت: چهار ایستگاه سلامت از سوی بسیج جامعه پزشکی در خمین برپا شد و ۲۹۱ نفر از خدمات این ایستگاه ها بهره‌مند شدند.

محمدی اظهار کرد: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت دوره‌های آموزشی برای ۳۵۰ نفر در خمین برگزار شد

وی با اشاره به برگزاری ۶ اردوی جهادی پزشکی در خمین افزود: در قالب این اردوها به ۲۶۰ نفر خدمات سلامت ارائه شد.

تپش قلب ۴۰۹ فرشته آسمانی در خمین با اجرای طرح جوانی جمعیت

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین از تولد ۴۰۹ نوزاد در سال جاری در خمین خبرداد و گفت و با هم افزایی دستگاه‌های متولی در اجرای قانون جوانی جمعیت بدون تردید این آمار تولد افزایش خواهد یافت.

دکتر «سعید امینی» با اشاره به اینکه بسته آموزشی جلوگیری از این نوع سقط جنین برای کارشناسان بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین تشریح شده است گفت: زنان و مادران باردار نیز تحت این آموزش‌ها قرار گرفتند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، حضور کارشناسان بهداشتی در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف، حضور کارشاس مامایی در مدارس دخترانهو شناسایی و مراقبت از مادران باردار پرخطر را از اقدامات این معاونت برای افزایش جمعیت بیان کرد.

شهرستان خمین با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت در ۶۵ کیلومتری اراک مرکز استان مرکزی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha