۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۲
کد خبر: 85571551
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

کارشناس چینی از سردی روابط پکن و تل‌آویو پرده برداشت

تهران-ایرنا- یک کارشناس چینی از سردی روابط پکن و تل‌آویو پرده برداشت و تاکید کرد که دوران ماه عسل روابط چین و اسرائیل به پایان رسیده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، فان خونگدا کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه بین‌المللی شانگهای در رابطه با نقش چین در مساله فلسطین، اظهار داشت: سردی روابط پکن با تل‌آویو، زمانی که اسرائیل درگیر رقابت‌های فزاینده بین چین و آمریکا شد، کلید خورد.

روابط بین چین و رژیم صهیونیستی پس از برقراری روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) به سرعت رشد کرد، به‌طوری که میزان حجم تجارت طرفین از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ به ۲ برابر افزایش یافت و به دومین شریک تجاری تل‌آویو تبدیل شد.

درهمین راستا، تل‌آویو از تمایل خود به همکاری با غول‌های فناوری چینی خبر داد ولی از زمانی که رقابت بین پکن و واشنگتن در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا افزایش یافت، همکاری بین‌ اسرائیل و چین زیر ذره‌بین کاخ سفید رفت. همچنین در دوران جو بایدن رئیس‌ جمهوری فعلی آمریکا، تل‌آویو در دی‌ماه ۱۴۰۱ با واشنگتن توافق کرد که هرگونه تعامل اسرائیل با چین را به اطلاع کاخ سفید برساند.

فان در همین راستا، تاکید داشت: «صادقانه بگویم، دوره ماه عسل چین و اسرائیل مدت‌ها پیش به پایان رسیده است»

وی افزود: فقدان اعتماد متقابل پس از پایان جنگ اسرائیل در نوار غزه همچنان ادامه خواهد داشت و «شرایط مناسبی برای توسعه روابط طرفین در آینده قابل تصور نیست.»

واشنگتن و پکن در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای دستیابی به یک آتش‌بس دائمی در غزه افزایش داده‌اند.

کارشناس چینی از سردی روابط پکن و تل‌آویو پرده برداشت

درهمین راستا، مقام‌های رژیم صهیونیستی از دخالت آمریکا که متحد دیرینه آن است، استقبال کرده و وعده داده اند که برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها نمایندگان خود را به این نشست می‌فرستد. اما تل‌آویو نسبت به میانجی‌گری چین برای اتحاد میان گروه‌های فلسطینی برای توافق احتمالی در مورد حکمرانی پس از جنگ، به‌ظاهر بی‌توجهی نشان داد.

همچنین رویکرد پکن مبنی بر محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که به شهادت وی انجامید، تشدید تنش میان اسرائیل و چین را به دنبال داشته است.

پس از ترور هنیه، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس خود با علی باقری‌کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از حق تهران برای دفاع از حاکمیت خود حمایت کرد.

کارشناس چینی از سردی روابط پکن و تل‌آویو پرده برداشت

این کارشناس چینی در همین راستا، تاکید داشت: «اسرائیل همچنین نباید از نفود چین در منطقه غافل شود، حتی اگر تل‌آویو به شکل عمده به برنامه کلان واشنگتن برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی متکی باشد.»

وی با اشاره به برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان در سال گذشته به میانجی‌گری چین، تصریح کرد: روابط پکن پس از میانجی‌گری با این دو قدرت منطقه‌ای در همه بخش‌ها از جمله اقتصادی و دفاعی، افزایش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha