مدیرعامل آبفا کرمان:باوجود کاهش منابع،وضعیت بهتر از پارسال است

کرمان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در تشریح چگونگی وضعیت مدیریت تامین و توزیع آب به‌ویژه در مرکز استان گفت: باوجود تداوم خشکسالی‌های چندین ساله، کاهش منابع و سفره‌ها اما با حفر ۲۰ چاه جدید و مدیریت سایر بخش‌های توزیع و مصرف، تابستان امسال بهتر از سال گذشته مدیریت شده است.

علیرضا عبدیان در عین حال علت افت فشار در ساعاتی از شبانه روز را نیاز به ذخیره‌سازی و آبگیری مخازن عنوان کرد که گرمای بی‌سابقه و افزایش کم‌سابقه مصرف آب، ضرورت همراهی مردم را بیشتر از هرزمان هویدا کرده است.

وی به بضاعت پیش روی شرکت آبفا در تامین و توزیع آب نیز پرداخت و تاکید کرد که تابستان سال گذشته شرایط بدتر بود و امسال وضعیت مطلوب تری را براساس آمارها شاهدیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ضمن ترسیم کلی وضعیت موجود، با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و امتداد خشکسالی‌ها در استان گفت: سفره های آب زیرزمینی بیش از گذشته کم‌توان شده و جان گرفتن مجدد آنها جز با بارش های مداوم فصل سرد، مدیریت مصرف و مدیریت توزیع امکان پذیر نیست.

عبدیان ضمن اشاره به تاثیرات مداوم خشکسالی‌های متوالی در سال های اخیر، گرمای بی‌سابقه و استمرار هوای گرم در تابستان امسال، بر رعایت الگوی مصرف به عنوان راه مهم گذر از این بحران تاکید کرد و افزود: نقش شهروندان در حفظ منابع آبی را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا شهروندان با مدیریت مصرف می‌توانند شرایط بهتری را برای استان رقم بزنند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر از آنجا که ۱۵ درصد از میزان هدررفت آب مربوط به انشعاب های غیرمجاز است با ساماندهی این بخش در حاشیه شهر کرمان میزان هدررفت آب را کاهش داده‌ایم.

چالش مدیریت منابع آب درکرمان تشنه/مدیرعامل آبفا:باوجود کاهش منابع،وضعیت بهتر از پارسال است
عبدیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان

گذر از مقطعی بحرانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه با بیان اینکه سه رویکرد مدیریت تامین، توزیع و مصرف را با هدف پایداری خدمات اجرا کرده‌ایم اظهارداشت: در بحث مدیریت تامین با اجرای طرح های اضطراری در شهر کرمان پیش از آغاز تابستان از بروز تنش‌های آبی جلوگیری کردیم که شامل حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه پدافندی، خطوط جمع آوری به طول ۱۵ کیلومتر و خرید و اجرای ۲۰ کیلومتر خطوط برق رسانی ۲۰ کیلوولت در شهر کرمان بوده است.

وی اجرای ۱۱.۵ کیلومتر خط انتقال ۴۰۰ در سرآسیاب فرسنگی، اجرای بخشی از رینگ (کمربندی) کرمان و بازسازی شبکه آب به طول ۲۳ کیلومتر برای رفع اختلال نقاط دارای مشکل را ازجمله اقدامات موثری دانست که در مدیریت توزیع اجرا شده و تاثیرات مثبتی داشته داشته است.

عبدیان ضمن تایید افت فشار در برخی نقاط شهر کرمان طی ساعاتی از شبانه روز، وضعیت آب کرمان را نسبت به سال گذشته و در مجموع، مطلوب‌تر ارزیابی کرد و افزود: با اجرای طرح های آبرسانی در شهر کرمان و چند شهر دیگر وضعیت تابستان امسال به مراتب بهتر از سال گذشته بوده است به طوری که ما در امسال قطعی آب نداشته ایم و تنها در ساعاتی از شبانه روز به منظور آبگیری مخازن افت فشار را تجربه کرده ایم که مانیتور(نمایشگر) فشار شبکه آب و پایش گزارش های مردمی ۱۲۲ نیز این موضوع را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تایید می کند.

خدمات با سه رویکرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه سه رویکرد مدیریت تامین، توزیع و مصرف را با هدف پایداری خدمات اجرا کرده ایم اظهارداشت: در بحث مدیریت تامین با اجرای طرح های اضطراری در شهر کرمان پیش از آغاز تابستان از بروز تنش‌های آبی جلوگیری کردیم که شامل حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه پدافندی، خطوط جمع آوری به طول ۱۵ کیلومتر و خرید و اجرای ۲۰ کیلومتر خطوط برق رسانی ۲۰ کیلوولت در شهر کرمان بوده است.

وی اجرای ۱۱.۵ کیلومتر خط انتقال ۴۰۰ در سرآسیاب فرسنگی، اجرای بخشی از رینگ (کمربندی) کرمان و بازسازی شبکه آب به طول ۲۳ کیلومتر برای رفع اختلال نقاط دارای مشکل را ازجمله اقدامات موثری دانست که در مدیریت توزیع اجرا شده و تاثیرات مثبتی داشته داشته است.

عبدیان ضمن بیان علت افت فشار در برخی نقاط شهر کرمان طی ساعاتی از شبانه روز، وضعیت آب کرمان را نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر ارزیابی کرد و افزود: با اجرای طرح های آبرسانی در شهر کرمان و چند شهر دیگر وضعیت تابستان امسال به مراتب بهتر از سال گذشته بوده است به طوری که ما در امسال قطعی آب نداشته ایم و تنها در ساعاتی از شبانه روز به منظور آبگیری مخازن افت فشار را تجربه کرده ایم و مانیتور فشار شبکه آب و پایش گزارش های مردمی ۱۲۲ نیز این موضوع را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تایید می کند.

راهکارها در چوپار

وی در بخش دیگری از سخنانش به رفع مشکل آب شهر جوپار در شهرستان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در این شهر ابتدای تابستان مشکلاتی گزارش و برای رفع آن با رویکرد مدیریت تامین یک حلقه چاه حفر و تجهیز و با تغییرات ایستگاه پمپاژ این مشکل رفع شد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان افزود: در مدیریت توزیع هم نقاط دارای مشکل رفع، شیرآلات فشار شکن نصب و با انجام این اقدامات تا حد بسیار زیادی مشکل آب جوپار رفع شد.

به گزارش ایرنا تداوم خشکسالی ها در کرمان که به کاهش منابع آبی انجامیده وضعیت تامین آب شرب را در این استان دچار چالش جدی کرده زیرا ۹۴ درصد تامین آب استان از منابع زیرزمینی است.

این چالش تامین آب درحالی است که افزون بر ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و ضرورت تغییر الگوی کشت و جایگزینی آبیاری نوین را نمایان کرده؛ هرچند مدیریت مصرف در بخش خانگی چندان ارتباطی به این موضوع ندارد و در این شرایط بیش از هر زمان اهمیت می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha