آیین رونمایی از کتاب «هوس قمار آخر»؛ روایتی از بیماری و مرگ عباس کیارستمی 

تهران- ایرنا- از کتاب «هوس قمار آخر» نوشته اسماعیل رمضانی که بازخوانی پرونده درمانی عباس کیارستمی در گفت‌وگو با پزشکان است، روز یکشنبه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان رونمایی شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در ابتدای آیین رونمایی از کتاب «هوس قمار آخر» روایتی از بیماری و مرگ عباس کیارستمی، بخش‌هایی از فیلم مستند کتاب هوس قمار آخر پخش شد که شامل گفت‌وگوهای اختصاصی و منتشرنشده با رضا پایدار، علیرضا زالی، علی اصغر پیوندی، محمد سدهی، مینو محرز، ایرج خسرونیا و حسن عباسی است.

نویسنده کتاب هوس قمار آخر گفت: به دنبال اتفاقی که برای کیارستمی و جریانی برای پرونده مرگ وی راه افتاد، به سراغ این سوژه رفتم و از همان ابتدا اقدام به تصویربرداری تمامی گفت‌وگوها کردم که در صورت لزوم، مستند آن هم ساخته شود.

اسماعیل رمضانی افزود: این کتاب جزئیات دقیقی است از اتفاقاتی که رخ داده. پزشکانی که در این کتاب به سراغ آنها رفتیم، پزشکان معالج وی نبودند چرا که پزشکان مرحوم کیارستمی در معرض اتهام بودند. این پزشکان درگیر معالجه کیارستمی نبودند اما به عنوان مشاور همراه پزشکان بودند که درمان مرحوم پیش رود.

وی ادامه داد: روایت جامعه هنری و سینمایی، روایت غالب و به قضاوتی منجر شد که تغییر آن سخت بود. به همین دلیل سراغ روایت متفاوتی رفتیم که آیندگان بتوانند با مشاهده آن قضاوت درستی در این رابطه داشته باشند.

به گفته نویسنده کتاب، خانواده مرحوم دوست داشت بیشتر اتفاقی که در ایران رخ داد، روایت شود و پیگیری‌هایشان مبتنی بر این اتفاقات بود. نتیجه نهایی بررسی‌ها این بود که ورای قصور، همه معتقد هستند که عارضه‌ها کنترل شد و این امید بود که کیارستمی به روند عادی زندگی برگردد.

امیرعباس تقی‌پور از انتشارات سیمای شرق که پیشتر کتاب‌هایی در خصوص شهید سردار قاسم سلیمانی، مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی و مرتضی پاشایی خواننده مرحوم منتشر کرده است، گفت: مجوز کتابی در خصوص شهردار اسبق تهران و اتفاقی که رخ داد نیز صادر شده که قرار شده در صورت رضایت محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران منتشر شود.

تهمت زدن به رسانه‌ها کار جامعه پزشکی نیست

محمد سلطانی‌فر از روزنامه‌نگاران و نویسندگان کشور هم از این کتاب به عنوان یک اثر روزنامه‌نگاری تحقیقی نام برد و گفت: اگر من می‌خواستم این کتاب را خلاصه کنم، چکیده‌ای از این استخراج می‌کردم. از ۶ مصاحبه می‌شود مبنای یک کار تحقیقی را دنبال کرد.

وی افزود: پزشکانی که در فیلم با آنها گفتوگو می‌شد سعی در تبرئه کردن همکاران پزشک خود داشتند و مصاحبه گاهی شکل بازجویی دارد گویی که خبرنگار در مقام بازجو با پزشکان گفت و گو می‌کند.

این روزنامه‌نگار به برخی مطالب عنوان‌شده در کتاب که به زعم او روزنامه‌نگاران را متهم به جریان‌سازی در خصوص بیماری و مرگ عباس کیارستمی می‌کند، انتقاد کرد و گفت: نویسنده اشاره دارد که اگر شهرت کیارستمی نبود، چه کسی به این ماجرا دامن می‌زد و چرا این اتفاق در خصوص کیارستمی افتاد؟ افراد خاص از عنصر شهرت برخوردارند و به همین سبب نسبت به افراد عادی بیشتر جلوه می‌کند.

وی تصریح کرد: تهمت زدن به رسانه‌ها کار جامعه پزشکی نیست. این جامعه از رسانه‌ها به شدت واهمه دارند و فاصله می‌گیرند. ۹۰ درصد مواردی که پرونده برای پزشکان تشکیل می‌شود تبرئه می‌شوند و تمایلی به رسانه‌ای شدن این پرونده‌ها هم ندارند.

سلطانی‌فر گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها دیده‌بانی در تمامی حوزه‌هاست و این کتاب برای اولین بار به جزئیات مرگ یک سلبریتی اشاره دارد و ورود رسانه‌ای کرده و خود کتاب یک کار رسانه‌ای است.

وی خطاب به پزشکان گفت: امروز رسانه‌ها جزو لاینفک زندگی همه جوامع ماست و لازم است به قول سهراب چشم‌هایمان را بشوییم و جور دیگری ببینیم.

این نویسنده و روزنامه‌نگار اظهار داشت: در گفت‌وگوها، در برخی مواقع، تقطیع مصاحبه‌ها را داریم. اگر رسانه‌ها به این مورد ورود می‌کردند شاید اتفاق دیگری رخ می‌داد. اکنون دوران رسانه‌هاست و رسانه‌ها اجازه پنهان‌کاری را نخواهند داد. دنیای پست مدرن است که همگی یک ابزار پست مدرنیته در جیب‌های خود داریم و همه ما روزنامه‌نگاریم.

وی افزود: این کتاب با وجود ارزشمند بودن چند نقطه ضعف دارد؛ این که قدیمی تر شده است و اگر زودتر منتشر می‌شود بهتر بود و تکراری بودن سوالات و جواب‌ها در گاهی موارد آزاردهنده شده است.

سلطانی‌فر، جمع‌بندی کتاب را همانند آثار اصغر فرهادی عنوان کرد و گفت: اگر من جای نویسنده بودم جمع‌بندی دیگری برای کتاب می‌داشتم.

امیرعباس تقی‌پور همچنین از پیشنهاد نوشتن کتابی در باب شهید رئیسی؛ رئیس‌جمهوری فقید به نویسنده کتاب هوس قمار آخر خبر داد و گفت: در ابتدا آقای رمضانی این پیشنهاد را رد کرد اما با پذیرفتن این پیشنهاد هم‌اینک در حال تالیف کتابی در خصوص اتفاق‌های ۴۰ روز پس از شهادت آقای رئیسی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha