مذاکرات هند و استرالیا برای دستیابی به توافق همکاری اقتصادی جامع

تهران- ایرنا- هند و استرالیا که از روابط دیرینه و خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری برخوردار هستند، امروز (دوشنبه) مذاکرات مشترک خود را در راستای دستیابی به یک توافق همکاری اقتصادی جامع آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، تارنمای هندی «فرست پست» گزارش داد که دهمین دور مذاکرات برای دستیابی به توافق همکاری اقتصادی جامع (CECA) بین هند و استرالیا قرار است از ۱۹ تا ۲۲ اوت (۲۹ مرداد تا یکم شهریور) در سیدنی برگزار می شود.

این مذاکرات که از امروز شروع می‌شود، به شدت بر دسترسی به بازار کالاها و خدمات مبتنی بر مفاد «توافقنامه تجاری و همکاری اقتصادی» (ECTA) موجود متمرکز خواهد بود.

توافق همکاری اقتصادی جامع بین دهلی نو و کانبرا شامل حوزه‌های جدیدی مانند سیاست رقابت، شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs)، نوآوری، فناوری کشاورزی، مواد معدنی حیاتی و ورزش می‌شود که منعکس کننده منافع متقابل هر دو کشور است.

هند در این مذاکرات برای رفع موانع غیر تعرفه‌ای که مانع صادرات محصولات کشاورزی به استرالیا می‌شود، تلاش خواهد کرد. علاوه بر این، هند به دنبال رسیدگی به کنترل‌های قیمت‌گذاری دارویی به‌ویژه برای محصولات بدون علامت تجاری است.

تجارت بین هند و استرالیا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به حدود ۲۴ میلیارد دلار رسید که سهم هند در صادرات کالا ۷.۹ میلیارد دلار و استرالیا ۱۶.۱ میلیارد دلار بود. صادرات استرالیا شامل زغال سنگ، سبزیجات و طلا و صادرات هند شامل نفت پالایش شده، دارو و خدمات تجاری است.

علیرغم اجرایی شدن توافقنامه تجاری و همکاری اقتصادی، از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، افزایش قابل توجهی در مبادلات کالا با ارقام تجاری در حدود ۲۵ میلیارد دلار مشاهده نشده است.

توافقنامه تجاری و همکاری اقتصادی در حال حاضر به صادرکنندگان هندی در بیش از ۶ هزار بخش از جمله منسوجات، مبلمان، جواهرات، چرم و ماشین‌آلات دسترسی بدون عوارض گمرکی را امکان‌پذیر می‌سازد.

همچنین استرالیا پس از کشمکش‌های زیاد در خصوص صادرات اورانیوم در بیش از یک دهه گذشته، در نهایت در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت به هند اورانیوم صادر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha