نشست چهارجانبه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در توکیو برگزار شد

تهران – ایرنا – نشست چهار جانبه‌ای با حضور «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، «یوکو کامیکاوا» همتای ژاپنی وی، «پنی وانگ» رئیس دستگاه دیپلماسی استرالیا و «سوبرهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در توکیو برگزار شد که انتظار می‌رود بیانیه‌ای مشترک بر ضد پکن صادر کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای خبری کیودو به نقل از یک مقام دولتی ژاپن، اعلام کرد: انتظار می ورد در این نشست موضع سخت و قوی تری در قبال افزایش حضور نظامی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام اتخاذ و احتمالا بیانیه مشترکی پس از مذاکرات صادر شود.

کیودو نیوز افزود: این نشست چهارجانبه روز دوشنبه (امروز) در توکیو، با هدف انتقاد از پکن به علت نظامی کردن «دریای جنوبی چین» با ساخت جزایر مصنوعی و زیرساخت های نظامی، برگزار شد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ژاپن در ابتدای این نشست به خبرنگاران گفت: برای چهار کشوری که در ارزش های آزادی و دموکراسی سهیم هستند، کار با یکدیگر در جهت فهم یک منطقه آزاد هند و اقیانوسیه مبتنی بر حاکمیت قانون، هرچه بیشتر مهم جلوه می کند.

تارنمای خبری کیودو نوشت: به گفته منابع آگاه، شرایطی برای این بیانیه پیش‌بینی شده تا تصریح شود که اعضای «کواد» (Quad: نمایندگان ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند) به ابراز مخالفت خود با نظامی‌سازی دریای جنوبی چین و همچنین اقدامات قهری و تهدیدآمیز در آب‌های این منطقه ادامه می دهند.

این گزارش می افزاید: در بیانیه مشترکی که پس از آخرین نشست این گروه در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در نیویورک منتشر شد، وزرای امور خارجه این چهار کشور بدون نام بردن از پکن، «نظم مبتنی بر قوانین بین المللی دریایی، از جمله در رابطه با ادعاهای در دریاهای جنوبی و شرقی چین» را خواستار شدند.

کیودو افزود: چین تقریبا مدعی حاکمیت بر تمامی دریای جنوبی چین است؛ منطقه ای که با کشورهایی مانند برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام که آنان نیز مدعی مالکیت بخش هایی از آن هستند، تداخل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha