۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 85572481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«شی»: ویتنام را از اولویت‌های دیپلماسی همسایگی می‌دانیم

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری چین در دیدار با همتای ویتنامی خود بر دوستی عمیق و برادرانه‌ میان پکن و هانوی تاکید و اعلام کرد که این کشور را از اولویت‌های دیپلماسی همسایگی خود ارزیابی می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه تلویزیون چین، تو لام پس از اینکه به عنوان دبیرکل حزب خلق ویتنام انتخاب شد، برای دیدار با مقام‌های ارشد چینی روز گذشته (یکشنبه) وارد گوانجو شد و با لی‌چیانگ نخست وزیر و سایر مقام‌های بلند پایه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتخاب تو لام به عنوان دبیر کل حزب خلق ویتنام در ۱۳ مرداد، یک رویداد مهم در صحنه سیاسی این کشور بود. وی در عمل قدرتمندترین شخص در نظام سیاسی این کشور محسوب می شود و نقش مهمی در تعیین سیاست‌های داخلی و خارجی ایفا خواهد کرد.

یکی از نخستین اقدامات تو لام پس از به دست گرفتن این مقام، سفر به چین بود. این سفر به عنوان اولین سفر رسمی وی به خارج از کشور به عنوان دبیر کل حزب ویتنام، نمادی از اهمیت روابط ویتنام و چین در سیاست خارجی هانوی را به نمایش گذاشت.

تو لام شب گذشته برای دیدار با شی جین‌پینگ دبیر کل حزب خلق و رئیس‌جمهوری چین وارد پکن شد و امروز (دوشنبه) با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار بر روابط نزدیک هانوی و پکن در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید داشت.

شی در این دیدار دوجانبه با لام، تاکید کرد: سفر شما به چین، نشان از اهمیت بالای میان روابط دو کشور دارد.

وی افزود: من مایل به همکاری با شما برای توسعه طرح ساخت جامعه چین و ویتنام با سرنوشت مشترک هستم.

به اساس گزارش رسانه ها، سفر تو لام به چین، نشان‌دهنده نزدیکی این دو کشور همسایه است که علی‌رغم تنش‌های مرزی در دریای جنوبی چین، روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه توسعه‌یافته‌ای دارند.

شی با اشاره به درگذشت نگوین فو ترونگ دبیرکل حزب خلق ویتنام، تصریح کرد: ما به دلیل از دست دادن این دوست خوب به شدت متاثر و غمگینیم و خاطره وی را که برای دوستی چین و ویتنام نقش مهمی ایفا کرد، گرامی می‌داریم.

رئیس جمهوری چین افزود: پکن همواره ویتنام را به عنوان یکی از اولویت‌های دیپلماسی همسایگی خود می‌داند.

وزارت امور خارجه چین نیز با اشاره به این دیدار به نقل از شی نوشت: ما مایل به همکاری با دوستان ویتنامی برای پیشبرد طرح‌های موسوم به «یک کمربند، یک راه» و«دو کریدور، یک دایره» و  تسریع روند اتصال مسیرهای ریلی، جاده‌ای، زیرساخت مرزی و بهبود عملکرد گمرک هوشمند بین دو کشور هستیم.

«شی»: ویتنام را از اولویت‌های دیپلماسی همسایگی می‌دانیم

تو لام هم در نشست دوجانبه با شی، تاکید کرد: حزب و دولت ویتنام به روابط با چین اهمیت زیادی می‌دهد و آن را به عنوان یک انتخاب راهبردی و اولویت برتر در سیاست خارجی خود می‌بیند.

وی افزود: ما مشتاقانه به توسعه دوستی و همکاری راهبردی با مقام‌های چینی تمایل داریم.

در این دیدار همچنین بر تقویت همکاری‌های راهبردی میان هانوی و پکن تاکید شد و موضوعات مهمی مانند تقویت تجارت دوجانبه، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حل و فصل اختلافات مرزی در دریای جنوبی چین مورد بحث قرار گرفت.

همچنین سران ویتنام و چین بر توسعه همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان دو کشور برای مقابله با تهدیدات مشترک منطقه‌ای و جهانی، توافق کردند

بر اساس این گزارش، این مذاکرات با وجود تنش‌های تاریخی و اختلافات موجود میان دو کشور، نشان‌دهنده گسترش روابط بین ویتنام و چین بود. هانوی در راستای تقویت موقعیت خود در منطقه جنوب شرق آسیا، به‌دنبال حفظ تعادل در روابط خود با قدرت‌های بزرگ، از جمله چین و آمریکا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha