پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به مزایای موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در رشد تولید ملی و صادرات، شتاب‌بخشی به فرایند تصویب این موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی را خواستار شد.

کاظم جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه بازدید از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم یدکی خودرو موسوم به اتومبیلیتی مسکو افزود:‌ باید اعتراف کنیم که برخی کشورها در به دست آوردن سهم مناسب از بازار اتومبیل و قطعات خودرو روسیه و فرصتی که به دنبال تحولات بین‌المللی ایجاد شده است، گام‌های مناسب‌تری برداشته‌اند.
وی بر افزایش تعاملات شرکت‌های فعال در صنعت خودرو ایران با همتایان روس خود تأکید کرد و در عین حال، در نظر گرفتن کمک‌های دولتی در مسائلی همچون لجستیک و حمل خودرو و قطعات آن به روسیه را در شتاب‌بخشی به صادرات مؤثر دانست.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

سفیر ایران در روسیه در عین حال خاطرنشان کرد:‌ همه مسائل در رشد صادرات صنعت خودرو ایران به روسیه متأثر از عواملی همچون بازاریابی نیست، بلکه اگر برخی اتفاقات با سرعت بیشتری رخ دهد، می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.
وی در این زمینه با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تصویب این موافقت‌نامه در پارلمان بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه،‌ شتاب‌بخشی به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی را خواستار شد.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

جلالی با اشاره به اینکه اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حذف تعرفه گمرکی ۸۷ درصد کالاها در گروی تصویب همه مجالس کشورهای طرف قرارداد است، گفت: اگر این موافقت‌نامه سریع‌تر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، تعرفه گمرکی ۸۷ درصد کالاها در تجارت بین ما و کشورهای عضو آن اتحادیه به حدود صفر می‌رسد و این موضوع می‌تواند به سود صادرکننده باشد.
وی ادامه داد: از این رو، اگر موانع فراروی صادرات محصولات ایرانی را برداریم،‌از جمله در صنعت خودرو، قابلیت رشد زیادی در صادرات محصولات داریم و قادر خواهیم بود حضور قوی در بازار روسیه داشته باشیم.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

سفیر ایران در روسیه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره ارزیابی حضور سومین حضور صنعت خودرو کشورمان در قالب پاویون ملی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو نیز گفت: از اینکه شرکت‌های ایرانی برای سومین بار در قالب پاوین مستقل ایران در این نمایشگاه شرکت‌ می‌کنند، خوشحال هستیم و همچنین مایه مسرت است که همکاری‌های دو کشور در حوزه خودرویی در حال شکل گرفتن است.
جلالی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی دست‌اندرکاران صنعت خودرو و فعالان بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه اتومبیلیتی گفت:‌ از سه سال قبل تاکنون، رشد صعودی در قراردادهای تجاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های روسی برای صادرات قطعات خودرو شاهد هستیم.
وی ادامه داد: به لحاظ قطعه‌سازی، ایران از رشد بسیار خوبی برخوردار است و پیشرفت‌های کشور ما در این صنعت در شرایط تحریم را برخی فعالان صنعت خودرو در روسیه باور نمی‌کنند؛ در این شرایط، نمایشگاه اتومبیلیتی فرصت خوبی را برای تقویت شناخت متقابل فعالان این صنعت و همچنین تقویت صادرات در این بخش را فراهم کرده است.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران با فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازان
بنا بر گزارش دیگری، سفیر ایران در روسیه در نشستی دوستانه با جمعی از فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی، زمینه های توسعه همکاری بین دو کشور را در این بخش مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
در این نشست که شامگاه دوشنبه برگزار شد، علاوه بر برخی فعالان صنعت خودرو شرکت کننده در نمایشگاه اتومبیلیتی، فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، آقایی سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت و همچنین ابراهیم دوست زاده عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور حضور داشتند.
جلالی در این نشست، مولفه های همسایگی و رویکرد دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی را بعنوان عناصر تاثیرگذار بر روابط دو کشور برشمرد و بر ضرورت شناخت متقابل ایران و روسیه جدید از ظرفیت های صنعتی تاکید کرد. سفیر ایران با اشاره بر اینکه روسیه بازار بزرگی برای کالاهای تولیدی ایران می باشد، صنعت خودروسازی و قطعه سازی را بستر مناسبی برای ورود به این بازار ارزیابی کرد.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

مقیمی معاون وزیر صمت نیز در این نشست با بیان اینکه روسیه بازار بزرگی برای حضور صنعت خودرو ایران است، گفت:‌ برای حضور موفق، ضروری است تا در قالب کنسرسیوم و شرکت های بزرگ در بازار واردات این کشور وارد شد و بر اساس یک برنامه بلند مدت با طرف های روس وارد مذاکره شد.
آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت، بازار این صنعت را رقابتی دانست و بر تلاش بیشتر شرکت های ایرانی در رقابت با دیگر کشورها از جمله چین و ترکیه جهت حضور در بازار روسیه تاکید نمود.
دوست زاده عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور نیز از تلاش های سفارت ایران در روسیه در راستای بسترسازی مستمر حضور شرکت های ایرانی طی سه سال گذشته در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو تشکر و قدردانی کرد. وی، صادرات را یک الزام برای تولیدکنندگان ایرانی دانست و اظهار داشت: دفتر انجمن قطعه سازان خودروی ایران در آینده نزدیک در مسکو افتتاح خواهد شد.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

در پایان این نشست، شماری از مدیران شرکت های حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را در راستای شتاب‌بخشی به توسعه همکاری‌های دو جانبه و رشد صادرات به روسیه ارائه کردند.

پیام دیپلمات ایرانی از مسکو به بهارستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد + فیلم

به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۴ مسکو روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در حالی گشایش یافت که نمایندگان صنعت خودروی جمهوری اسلامی ایران برای سومین سال پیاپی با برپایی پاویون اختصاصی به نمایش محصولات جدید خود پرداخته‌اند.
این نمایشگاه با سخنرانی جمعی از مقامات کشور روسیه و برخی کشورهای شرکت‌کننده از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران و حضور دو معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان در فضایی به وسعت ۶۰ هزار مترمربع در مرکز نمایشگاهی بین‌المللی مسکو موسوم به اکسپوسنتر گشایش یافت.

علاوه بر خودروسازی سایپا و شرکت های زیر مجموعه آن، حدود ۲۰ شرکت ایرانی در پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در این نمایشگاه حضور یافته‌اند. همچنین بیش از ۵۰ نفر از صنعتگران و بازرگانان ایرانی در قالب هیأت تجاری و نمایشگاهی، به این نمایشگاه که به مدت چهار روز برپا است، اعزام شده‌اند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر در سال ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. برخی از کشورهای طرف قرارداد با ایران در این موافقت‌نامه از جمله فدراسیون روسیه، مراحل تصویب آن را در پارلمان‌های خود به پایان رسانده‌اند.
با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha