اشکالات در برگزاری امتحانات نهایی چه تاثیری بر روان دانش‌آموزان دارد؟

تهران- ایرنا- اشکالات در شیوه برگزاری آزمون‌های نهایی امسال، به دایره نگرانی‌های تحصیلی دانش‌آموزان و والدین آنان افزود به طوری که معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید باید میزان تاثیر این شیوه بر روح و روان دانش آموزان سنجیده و مشخص شود که آیا امتحانات نهایی آسیب‌های روانی کمتری به دنبال دارد یا کنکور.

گروه جامعه ایرنا - تاثیر ۵۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عاملی شده تا دانش‌آموزان آزمون خردادماه را جدی‌تر بگیرند اما شیوه برگزاری امتحانات نهایی امسال از آغاز توزیع کارت‌ها تا اعلام نتایج، آموزش و پرورش را با حاشیه‌هایی روبه رو کرده است.

اهمیت امتحانات نهایی به این دلیل است که سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تأثیر قطعی رسیده است، این سوابق تحصیلی مربوط به دروس پایه دوازدهم است که سهم دروس عمومی ۲۸ درصد و دروس تخصصی ۲۲ درصد است.

برگزاری امتحانات نهایی و کاهش ضریب کنکور برای پذیرفته شدن دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها شیوه‌ای برای شکستن طلسم چندین ساله کنکور و مافیای این حوزه بود.در واقع برگزاری امتحانات نهایی و کاهش ضریب کنکور برای پذیرفته شدن دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها شیوه‌ای برای شکستن طلسم چندین ساله کنکور و مافیای این حوزه بود اما از نظر کارشناسان آموزشی این مهم در صورتی محقق می‌شود که برگزاری امتحانات نهایی به درستی اجرا شود.

امسال برای نخستین بار امتحانات سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه و دروس ریاضی و علوم پایه ششم و علوم، ریاضی و فارسی پایه نهم متوسطه به صورت نهایی برگزار شد.

اما دانش‌آموزانی که امسال در امتحانات نهایی شرکت کردند، معتقدند که نه‌ تنها از استرس آنها برای کنکور و پذیرش در دانشگاه‌ها کم نشد، بلکه به دلیل اشکالات بسیار در نحوه برگزاری آنها به استرس آنها از پایه‌های پایین‌تر مانند پایه نهم و دهم افزوده هم شده است.

تاخیر در برگزاری امتحانات، اختلال در دریافت کارت ورود به جلسه، دشوار بودن سطح سوالات برخی از درس‌ها و در نهایت تاخیر در اعلام نتایج مشکلاتی است که دانش آموزان از ابتدای آغاز امتحانات تاکنون با آن روبرو بوده‌اند.

آزمون نهایی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش قرار بود از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود اما پس از چند روز تاخیر از روز پنجم خرداد با حضور حدود ۲ میلیون داوطلب آغاز شد و برای پایه دهم و دوازهم تا پایان خرداد و پایه یازدهم تا چهارم تیر ادامه داشت.

۲ علت موجب تاخیر در آغاز به موقع امتحانات نهایی شد؛ نخست اینکه داوطلبان با مشکل فنی در سایت برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون مواجه شدند که این مساله نگرانی بسیاری از والدین و دانش‌آموزان را به همراه داشت و دوم به دلیل سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور شهید و همراهانش که برنامه ریزی های صورت گرفته را تحت شعاع قرار داد.

هرچند که در این خصوص آموزش و پرورش میزهایی را برای ارائه کارت‌های ورود به جلسه در هر منطقه برقرار کرد اما این روند هم نتوانست پاسخگوی تمامی دانش آموزان باشد که در نهایت آموزش و پرورش اعلام کرد به دلیل این مشکل فنی، برگزاری ۲ امتحان اول دانش‌آموزان به آخر امتحانات موکول شد.

اشکالات در برگزاری امتحانات نهایی چه تاثیری بر روان دانش‌آموزان دارد؟

همچنین پس از برگزاری امتحانات بسیاری از دانش‌آموزان طراحی سوالات را دشوارتر از سطح تدریس معلمان دانستند، موضوع دیگر تاخیر در اعلام نتایج بود و اکنون هم نگرانی آنها برای کاهش معدل‌ آنها برای پذیرش در دانشگاه است.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که با نهایی شدن امتحانات نهایی از پایه دهم، برنامه‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس تضعیف می‌شود و دانش‌آموزان فقط به بعد آموزشی و گرفتن نمره در امتحانات نهایی توجه می‌کنند.

در این راستا، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره افزایش استرس دانش‌آموزان در سه سال تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم به دلیل مشکلات در اجرای فرآیند امتحانات نهایی، اظهار کرد: دیدگاه‌ها درباره این موضوعات متفاوت است، بحث اضطراب کنکور یک بحث غیرآموزشی با عنوان مهارت تست زنی دارد.

وی افزود: یعنی فردی که در کنکور شرکت می‌کند، ممکن است که ۱۰۰ درصد مطالب را هم بلد باشد اما نتواند تست بزند و یا تست یک شاخصه فنی داشته باشد که فرد متوجه نشود، اما در امتحان تشریحی که اینطور نیست و دانش‌آموز درس را می‌خواند و سوالات مشخص است.

اشکالات در برگزاری امتحانات نهایی چه تاثیری بر روان دانش‌آموزان دارد؟

افزایش تغییر رشته از پایه دهم در سال‌های آینده

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین امتحانات نهایی باعث می‌شود که توانایی یک دانش‌آموز در رشته‌های تحصیلی از پایه دهم مشخص شود، یک دانش‌آموز ممکن است که توانایی تحصیل در رشته تجربه را نداشته باشد اما در گذشته مدرسه با تساهل به دانش‌آموز نمره می‌داد و فرد متوجه نمی‌شد که باید رشته تحصیلی خود را تغییر دهد اما از پایه دهم وقتی نمره‌ها نهایی باشد، فرد متوجه می‌شود که می‌تواند در این رشته باشد یا خیر.

۲ سال آینده تغییر رشته در پایه دهم بسیار می‌شود و دانش‌آموز تکلیف خود را در همان پایه دهم می‌داند

حجت‌الاسلام پورثانی یادآورشد: پیش‌بینی ما این است که تا یکی دو سال آینده تغییر رشته در پایه دهم بسیار می‌شود، دانش ‌آموز به جای اینکه سه سال درس بخواند و تکلیف خود را نداند، موضوع در همان پایه دهم برایش روشن می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای نادرست امتحانات نهایی باعث استرس در سه سال برای دانش‌آموزان می‌شود یا خیر، اظهار کرد: استرس در سه سال درست است اما قاعدتاً وقتی یک فرآیند توزیع می‌شود از شدت استرس آن کم می‌شود.

اشکالات در برگزاری امتحانات نهایی چه تاثیری بر روان دانش‌آموزان دارد؟

تضعیف برنامه‌های پرورشی در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند که با اجرای امتحانات نهایی از پایه دهم، فعالیت‌های تربیتی در مدرسه تضعیف می‌شود به دلیل اینکه رویکرد مدرسه آموزشی پیش می‌رود و همه به دنبال امتحان نهایی هستند که باید برای این موضوع فکر کنیم.

حجت‌الاسلام پورثانی ادامه داد: یکی از راهکارها برای این است که برنامه‌های تربیتی را با ضریب جدی در پذیرش دانشجو از ورودی دانشگاه‌های برتر مورد توجه قرار دهیم.

به عنوان یک کارشناس آموزشی می‌گویم این شیوه که ضریب کنکور کاهش یابد بهتر است اما اشکالات در شیوه اجرا باید رفع شود

وی تاکید کرد: بالاخره باید بررسی کرد که خروجی یکی، دو سال آینده از نظر روان‌سنجی و مشکلات آسیب‌های روانی با شیوه که امسال برای امتحانات نهایی انجام شده است، بهتر بوده یا پیشتر که فقط کنکور برگزار می‌شد.

اشکالات در شیوه اجرای امتحانات نهایی باید رفع شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش در حوزه امتحانی نهایی یک کنکور را به سه کنکور تبدیل کرده است، کنکور یک آزمون است و شاید ۲۰۰ امتحان نهایی امسال برگزار کردیم که کار گسترده‌ای بوده اما بی‌شک خطا هم داشته است.

حجت‌الاسلام پورثانی یادآور شد: بسیاری می‌گفتند که این کار در آموزش و پرورش اصلا اجرایی نخواهد شد، هرچند که با نقص اجرا شد اما سال‌های آینده بهتر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس آموزشی می‌گویم این شیوه که ضریب کنکور کاهش یابد بهتر است اما اشکالات در شیوه اجرا باید رفع شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha