۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۴
کد خبر: 85573690
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هند و مالزی به دنبال بازتنظیم روابط پس از بحران کشمیر

تهران- ایرنا- هند و مالزی پس از بحران روابط در سال ۲۰۱۹ بر سر مساله لغو خودمختاری منطقه کشمیر از سوی دولت دهلی نو، اکنون به دنبال بازتنظیم روابط و تقویت همکاری در حوزه‌های مختلف هستند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، نارندرا مودی نخست وزیر هند امروز سه‌شنبه اعلام کرد که هند و مالزی همکاری در حوزه‌هایی از جمله فناوری مالی، تولید دفاعی و نیمه هادی را تقویت خواهند کرد.

وی پس از دیدار با انور ابراهیم همتای مالزیایی خود با اشاره به اینکه پوتراجایا (پایتخت اداری) سال گذشته میلادی ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هند انجام داده است، بیان کرد: تصمیم گرفته‌ایم که همکاری خودمان را به سطح «شراکت جامع راهبردی» ارتقا دهیم.

روابط هند و مالزی در اواخر سال ۲۰۱۹ به دنبال برخی اظهارات ماهاتیر محمد، نخست وزیر وقت مالزی علیه هند مبنی بر لغو خودمختاری منطقه مسلمان‌نشین کشمیر، تیره و تار شد. این مساله به خرید روغن پالم مالزی توسط هند نیز ضربه زد.

نخست وزیر هند تصریح کرد: در زمینه‌های نیازمند به فناوری‌های جدید و مدرن مانند نیمه‌هادی‌ها، فین تک، صنایع دفاعی، هوش مصنوعی و فناوری کوانتومی، همکاری‌ها را افزایش خواهیم داد.

مودی ادامه داد: دو کشور همچنین مبادلات دوجانبه را با ارزهای روپیه و رینگیت خود انجام داده‌اند.

هند در تلاش است تا مقبولیت روپیه را افزایش دهد زیرا تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند روسیه، دهلی نو را در معرض وابستگی شدید به دلار قرار داده است.

انور ابراهیم نیز اعلام کرد: مالزی روابط خود را با هند در همه زمینه‌ها تقویت خواهد کرد. زمینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha