نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی چه گفتند؟ + فیلم

تهران- ایرنا- موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطابقت برنامه‌های سید رضا صالحی امیری با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم توسعه را از جمله دلایل موافقت خود با او برشمردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، امروز سه‌شنبه - ۳۰ مرادماه - بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و اهداف سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و موافقان درباره وی به ایراد سخن پرداختند.

موافقان وزیر پیشنهادی میراث، مطابقت برنامه‌های صالحی امیری با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پدافند غیرعامل و قانون حمایت از هنرمندان را از جمله دلایل موافقت خود با وی برشمردند.

همچنین توجه به قوانین بالادستی مانند قانون حمایت از هنرمندان، فعالان و استادکاران صنایع دستی مصوب ۱۳۹۶، از جمله نقاط قوت و موافقت خود با برنامه‌های وی دانستند.

صالحی امیری رویکرد انسجام گرایی، گفتمان‌سازی و اجماع‌سازی دارد

زهرا خدادادی در موافقت و دفاع از سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: او از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌بینند و او به جای سلیقه بر برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای، رویکرد انسجام گرایی و گفتمان سازی و اجماع سازی دارد. 

نماینده مردم ملکان در مجلس افزود: صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد، بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است.

وی یادآور شد: او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند. 

صالحی امیری ورزش را به عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی تبدیل کرد

نماینده مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی صالحی امیری عنوان کرد: او در دوران ریاست بر کمیته ملی المپیک گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده است و ورزش در نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی بوده است.

خدادادی با اشاره به مدیریت صالحی امیری در کتابخانه ملی گفت: او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت. او در دوران مدیریت محدود و اثربخش خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی ماندگار در عرصه‌های مدیریت در عرصه‌های فرهنگی بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه گردشگری بیش از هر چیزی نیازمند اهمیت و آرامش خاطر است، تصریح کرد: احساس امنیتی باید به نحوی باشد که در آن ایران هراسی رنگ ببازد و گردشگران بدون هیچ واهمه‌ای به ایران سفر کنند.

این نماینده مجلس یادآور شد:  صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر توانست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند، از طرفی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به‌رغم وضعیت و ظرفیت‌های بالقوه آن وزارتخانه است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس خاطرنشان کرد: صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد، می‌تواند با حل مشکل همگرایی را میان سه حوزه یاد شده، ایجاد کند.

صالحی امیری در سال‌های مدیریت خود اقدامات شایسته‌ای انجام داده است

جهانبخش قلاوند دیگر نماینده موافق صالحی امیری در سخنانی گفت: سرزمین ایران سرشار از قدرت و فرهنگ است و نویسندگان و شاعران زیادی را به دنیا تحویل داده و صنعت توریسم و گردشگری قوی دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

نماینده اندیمشک در مجلس افزود: صالحی امیری در سال‌های مدیریت خود در خوزستان اقدامات شایسته‌ای انجام داد نباید آن را زیر سوال ببریم. چرا که دفاع از نیروها و اقدامات وی در مرزها موضوع ملی است.

وی تاکید کرد: دولت وفاق ملی تشکیل شده که احتیاج به همراهی و کمک مجلس شورای اسلامی دارد، البته دفاع به آن معنا نیست که بی عیب و نقص هستیم. اما باید شرایط کلی کشور را در نظر گرفت و از مسئولان نظام حمایت کرد و این رویکرد پاسخ مناسبی به دشمنان نظام است.

وی با تاکید بر این‌که مجلس شورای اسلامی با دولت همراه است، اظهار داشت: ما بعد از رای اعتماد نظارت‌های گسترده هم خواهیم داشت. از طرفی اخلاق اجازه نمی‌دهد به سخنانی که امروز به صالحی امیری گفته شد، پاسخ دهم. چرا که امنیت ملی هم اجازه نمی‌دهد.

صالحی امیری رزمنده، انقلابی، متفکر، سیاستمدار و وزیر بوده است

عبدالوحید فیاضی دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: دکتر پزشکیان رئیس جمهور برای نخستین بار مفهوم نوینی از وفاق ملی را شکل داده‌ است، این نگاه را که اگر یک نفر از کابینه رای لازم را نیاورد، وفاق ملی از بین  خواهد رفت، قبول ندارم زیرا مجلس جایی تضارب آرا است و با یک برگه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس افزود: فعالیت صالحی امیری رنگ و بوی سیاسی ندارد. زیرا او یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است و سالیان سال است که در جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی می‌کند و  تازه به میدان نیامده است.

فیاضی تصریح کرد:  صالحی امیری خود باید درباره مسایل مربوط به فتنه ۸۸ صحبت کند و اگر از این مساله برائت جست ما به او رای می‌دهیم زیرا ما نه تنها با او که با سایر وزرای پیشنهاد نیز عقد اخوت نبسته‌ایم و عقد اخوت ما با ولایت، خدمت و سلامت است و هر زمان که اراده کنیم طوق خدمت را از گردن افراد باز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صالحی امیری از مذهبی‌ترین شهر مازندران به فعالیت برخواسته و رزمنده، انقلابی، متفکر، سیاستمدار و وزیر بوده است.

صالحی امیری گره کور دیپلماسی فرهنگی را باز می‌کند

حمیدرضا کاظمی دیگر موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی از حیث دانش، تجربه و علم در جایگاه رفیعی هستند. او در مسیر انقلاب و ولایت بوده و خدمات زیادی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه صالحی امیری در مسئولیت‌هایی همچون وزارت فرهنگ، سرپرستی وزارت وزرش و جوانان و ریاست کمیته ملی المپیک فعالیت کرده‌اند، گفت: فعالیت‌های صالحی امیری در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند. او  می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری موجود در کشور مسیر جدید را در این بخش باز کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه جهانیان ایران را به فرهنگ، ادب و هنر می‌شناسند ادامه داد: به مواقع باید تاکید کنم صالحی امیری می‌تواند نماد این فرهنگ و هنر باشد لذا با توجه به ظرفیت‌هایی که از وی سراغ داریم امیدواریم ایشان از این ظرفیت‌ها در راستای انتفاع ملی استفاده کنند.

کاظمی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا جاذبه ها و سرمایه‌های ایران را ندارند، گفت: با این حال آنها با جذب گردشگر کشور خود را اداره می‌کنند. این در حالی است که ایران سرمایه‌های عظیم گردشگری، میراث فرهنگی، منابع طبیعی و صنایع دستی زیادی دارد و می‌تواند به عنوان یک مرجع، برای گردشگران دنیا شناخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha