۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85573788
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کارکرد مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل بود

۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبر: 85573788
کارکرد مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل بود

همدان- ایرنا- عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه کارکرد مساجد در بسیج توده های مردم علیه رژیم ستم شاهی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بی بدیل بود،گفت: نقش و جایگاه مسجد در این خصوص باید برای نسل جوان بازگو و تبیین شود.

محمدجواد بیات روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی مساجد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعتقادات مکتبی مردم و داشتن ایدئولوژی اسلامی، مدل جدیدی در وقوع انقلاب ها ایجاد کرد که در معادلات دولت های غربی نمی گنجید.

وی افزود: آنها تصور ورود ضربه از دانشگاه، مراکز آموزشی و بازار را در سر پرورانده بودند اما آنچه که آنها از آن غافل بودند نقش مساجد در شکل دهی به مردم و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی بود.

این فعال سیاسی اظهار کرد: کارکرد مساجد در ساقط کردن رژیم ستم شاهی در فکر و اندیشه حامیان شاه خطور نمی کرد نقشی که در پیمودن گام دوم انقلاب نیازمند تقویت و جلوگیری از رخنه رخوت و سستی است.

بیات بر جدیت برای مقابله با استحاله فرهنگی و تلاش در اشاعه فرهنگ اسلام ناب حول محور مسجد در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در تربیت جوانان برومند، لایق، شایسته، کارآمد، خلاق و مبتکر تاکید کرد.

کارکرد مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل بود

وی خاطرنشان کرد: مساجد مرکز اجتماع سیاسی و مرکز تبلیغ دین هستند بنابراین مردم پس از توصیه امام راحل که فرمودند: "نهضت را از راه مساجد که دژهای مستحکم اسلام است زنده نگه دارید." بر خود واجب دانستند که با تجمع در مساجد علاوه بر انجام فرایض دینی با بهره گیری از وعظ و خطابه به رسالت دینی و سیاسی خود در مبارزه با رژیم پهلوی عمل کنند.

عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان تصریح کرد: مساجد همدان به ویژه مسجد «جامع» واقع در خیابان اکباتان به عنوان قطب عبادی سیاسی، در دوران قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن شاهد رخدادهایی بود که در سه جلد کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روز شمار استان همدان به آن اشاره شده است.

بیات افزود: برگزاری چهلم شهدای استان های مختلف کشور، بزرگداشت شهدای تبریز، قم، یزد و مواردی از این دست از جمله فراهم کردن زمینه حضور تاریخی مردم در مراسم تشییع آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی در مرداد ۵۷ ، منجر به تظاهرات بزرگ مردم عیله رژیم پهلوی شد که ریشه آن در مسجد جامع شهر همدان شکل گرفت.

وی اظهار کرد: شب قبل از برگزاری مراسم تشییع، مردم در صحن حیاط و شبستان مسجد جامع گرد هم آمدند و پس از اطلاع رسانی خبر شهادت آیت الله آخوند همدانی به مردم آنها آماده تشییع این عالم ربانی شدند.

عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: استفاده از این فرصت و ظرفیت مردمی در صحن مسجد جامع به همراه وجود محیط و منبر و افراد داغدار، مراسم تشییع را به تظاهرات و انزجار از رژیم پهلوی تبدیل کرد.

کارکرد مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل بود

بیات اظهار کرد: دیگر مساجد نظیر مسجد پیغمبر بازار همدان مامن و پاتوق بازاریان متدین و قشرهای مختلف مردم به خصوص در ماه مبارک رمضان هنگام اقامه نماز ظهر و مغرب و عشا شده بود.

عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: مسجد میرزا داود همدان نیز شب های احیا ماه رمضان شاهد حضور انقلابیون و ایجاد زمینه بر هم زدن نظم ساختمان شهربانی وقت در خیابان عباس آباد (شریعتی) و در نهایت شهادت حسن حق گویان و رعب و وحشت پلیس وقت و سازمان امنیت (ساواک) شد.

بیات اظهار کرد: مسجد ملاجلیل و هدایت مرحوم حجت الاسلام سید رضا فاضلیان، کانون گرم و پُرشوری برای جوانان انقلابی همدان شده بود که در نوع خود افتخار آمیز است.

کارکرد مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل بود

وی خاطرنشان کرد: مسجد گنبد علویان و سخنرانی آیت الله محقق مخاطبان خاص خود را داشت که باعث عصبانیت رژیم شاه شده بود.

این فعال سیاسی گفت: علما و روحانیون انقلابی در مساجد و هر مراسم دینی و مذهبی زمینه افشاگری علیه شاه و عوامل وابسته به حکومت پهلوی را فراهم می کردند و مردم به خاطر توجه به سخنان روحانیان وعاظ مورد خشم، غضب و تهدید قرار گرفتند.

وی افزود: بازداشت و دستگیری مکرر مردم عامل محرکی برای حرکت بیشتر مردم در تداوم نهضت امام خمینی(ره) شد.

سی و یکم مرداد به‌نام روز جهانی مساجد نام گذاری شده است، در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده‌ شد.

در استان همدان هزار و ۵۸۳ باب مسجد وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha