رفع بخشی از کسری معلم با استفاده از ظرفیت ۲۴ ساعت تدریس بازنشستگان

تهران - ایرنا - سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه بهترین راهکار جبران کمبود معلم استفاده از معلمان بازنشسته است، گفت: برای رفع کسری معلم در مهر امسال از ظرفیت بازنشستگان به میزان ۲۴ ساعت تدریس در هفته استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور ۲۳ مرداد مصوبه «دستورالعمل تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق به کارگیری معلمان بازنشسته در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲» تا سقف ۷۰ هزار نفر را ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه جذب معلمان بازنشسته دارای مدرک لیسانس و بالاتر برای دوره‌های تمام وقت (۲۴ ساعت در هفته) و همه مقاطع تحصیلی بلامانع است، اما جذب بازنشستگان کمتر از لیسانس صرفا در صورت نبود معلمان دارای مدرک کارشناسی به بالا با تأیید کارگروه مربوطه در ادارات کل استان‌ها امکان پذیر است.

علی فرهادی درباره ابلاغیه رئیس جمهور برای به کارگیری ۷۰ هزار معلم بازنشسته در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: بهترین راهکار جبران کمبود معلم استفاده از معلمان بازنشسته است چون بیشتر آنها جوان و توانمند هستند.

وی افزود: این افراد براساس قانون بازنشستگی مجاز هستند که ۸ ساعت در هفته تدریس کنند اما این موضوع برای دوره ابتدایی امکان پذیر نیست چون در این دوره نیاز به ۲۴ ساعت تدریس در هفته توسط معلم است اما در دوره متوسطه ۸ ساعت تدریس در هفته امکان پذیر است ولی در نهایت برای جبران کمبود معلم کافی نیست.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجوزی را از سران قوا دریافت کردیم و این مجوز در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و در نهایت توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، برای مهر امسال هم این رویکرد پیگیری می‌شود تا از ظرفیت بازنشستگان به میزان ۲۴ ساعت تدریس در هفته استفاده شود.

فرهادی در پایان بیان کرد: استقبال برای اضافه کار توسط معلمان نسبت به سال گذشته بهتر شده است و علت هم پرداخت به موقع مطالبات مربوط به اضافه کار آنهاست. البته همچنین در قالب طرح تشویقی امسال معلمان به جای ۹ ماه، ۱۰ ماه اضافه کار دریافت می‌کنند تمایل داشتیم، رقم حق التدریس آنها دو برابر شود اما به دلیل محدودیت‌های مالی محقق نشد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش اکنون ۱۷۶ هزار معلم برای مهر کمبود داریم که این تعداد با بکارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، بکارگیری بازنشستگان و نیروهای حق‌التدریس و خرید خدمات قرار است جبران شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha