نقطه قوت انگلیس در دستیابی به جایگاه دوم استارتاپی از نگاه استاد دانشگاه لیدز

تهران- ایرنا- عضو هیأت‌علمی دانشگاه لیدز انگلستان، نقطه قوت این کشور را برای رسیدن به جایگاه دوم جهانی زیست‌بوم استارتاپی، وضع قوانین تسهیل‌گر، دسترسی به دانش فنی نیروی انسانی، دسترسی به منابع مالی همچنین ایجاد زیرساخت‌های قوی دانست.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ با همکاری اداره کل سیاستگذاری فناوری و نوآوری این دانشگاه میزبان برگزاری رویداد «انتقال تجربه با عنوان بررسی اکوسیستم نوآوری و کسب و کار کشور انگلستان» با هدف آشنایی علاقه مندان با خدمات مختلف دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و اکوسیستم نوآوری و کسب و کار کشور انگلستان بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه لیدز انگلستان در این رویداد ضمن ارائه چشم‌اندازی از استارتاپ‌های کشور انگلستان، به توصیف اکوسیستم استارت آپی این کشور پرداخت و در ادامه برنامه‌های رسیدن استارتاپ ها به توسعه و مرحله رشد (اسکیل آپ)، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، نقش دانشگاه‌ها در موفقیت استارتاپ‌ها و راه‌های ورود به بازار جهانی را تشریح کرد.

نقطه قوت انگلستان در دستیابی به جایگاه دوم استارتاپی از نگاه استاد دانشگاه لیدز

قاسم زعفریان نقطه قوت انگلستان برای رسیدن به جایگاه دوم جهانی اکوسیستم استارتاپی از سال ۲۰۱۷ تاکنون پس از آمریکا را وضع قوانین تسهیل‌گر، دسترسی به دانش فنی نیروی انسانی (جذب استعدادها از کشورهای مختلف)، دسترسی به منابع مالی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های قوی دانست.

وی با ذکر فاکتورهای مؤثر در رشد استارتاپ‌ها مانند شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، دانشگاه‌ها، اعطای گرنت‌ها، برگزاری رویدادها و کارگاه‌ها، شبکه و مواردی از این دست، به رشد قارچ‌گونه سیستم‌های حمایتی مانند شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد در انگلستان از سال ۲۰۱۶ و تمرکز آن‌ها بر فناوری‌های مانند هوش مصنوعی (AI) و نیمه رساناها اشاره کرد.

نقطه قوت انگلستان در دستیابی به جایگاه دوم استارتاپی از نگاه استاد دانشگاه لیدز

استاد دانشگاه لیدز انگلستان به توضیح تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد پرداخت و با معرفی نمونه‌هایی از شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد کشور انگلستان، توجه به برنامه اسکیل‌آپ این مراکز را برای استارتاپ‌ها ضروری دانست.

زعفریان با اشاره به شبکه‌ای فعال از کارآفرینان اجتماعی در سطح جهان (ایمپکت هاب‌ها impact hub) و اهمیت شاخص‌هایی که این مراکز که برای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها توسط سیستم آموزش عالی انگلستان تعریف شده است، افزود: در هر دانشگاه یک کرسی با عنوان پروفسور ایمپکت ایجاد شده و افراد متخصص در حوزه‌های مختلف صنعت، با تجربه و دانش کافی به بررسی تاثیرگذاری یا ایمپکت هر ایده استارتاپی می‌پردازند.

ایمپکت‌ هاب شبکه‌ای فعال از کارآفرینان اجتماعی در سطح جهان است که با هدف ایجاد اکوسیستمی منحصربه‌فرد از بهترین امکانات، آزمایشگاه‌ها، اتاقهای فکر و محیط‌های رشد و یادگیری و بهره‌ می‌برد و در واقع محلی با ابزارهای موردنیاز برای رشد و توسعه‌ی سرمایه‌های جدید و دستیابی به اثری ماندگار از طریق تجربه، دانش و شبکه‌ افراد است.

این مجموعه بیش از ۱۶ هزار عضو دارد و بیشتر این اعضا، کارآفرینانی هستند که بر روی ایده‌هایی برای اصلاح دنیا کار می‌کنند.

یک ایمپکت‌ هاب شامل سه عنصر مجزاست که با تلفیق آنها، اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند، این اجزا شامل جامعه‌ای پویا از کارآفرینان باانگیزه با رویکردی مشترک، منابع و محتوای معنادار و انگیزه‌بخش مانند رویدادهای فکری، آزمایشگاه‌های نوآوری، فضاهای یادگیری، محیط‌های رشد، برنامه‌ها و گفت‌وگوهای آزاد و همچنین محیط فیزیکی و زیرساختی چندکاربردی و منعطف برای کارکردن، ملاقات، یادگیری و برقراری ارتباط است.

نخستین ایمپکت‌ هاب در اوایل سال ۲۰۰۵ در لندن بازگشایی شد. پس از آن به بیش از ۴۵ شهر دنیا از لندن تا ملبورن، از ژوهانسبورگ تا سائوپائولو و از سانفرانسیسکو تا سنگاپور توسعه یافت.

نقطه قوت انگلستان در دستیابی به جایگاه دوم استارتاپی از نگاه استاد دانشگاه لیدز

استاد دانشگاه لیدز انگلستان همچنین ساختار آکادمی UKRI را به عنوان سیستم سرمایه‌گذاری در نظام آموزش عالی انگلستان با سرمایه سالانه ۶ میلیارد پوندی معرفی کرد که شامل هفت شورا است و هر استارتاپ بسته به زمینه فعالیت خود می‌تواند از هریک از این شوراها اقدام به جذب سرمایه برای پیشبرد طرح خود کند.

زعفریان به سیاست تجمیع منابع در دانشگاه‌ها و مراکز رشد و غیره در انگلستان اشاره کرد و پیشنهاد داد که پارک‌های علم و فناوری در ایران با دانشگاه تهران همکاری و به سوی رشد ملی و منطقه‌ای حرکت کنند.

نقطه قوت انگلستان در دستیابی به جایگاه دوم استارتاپی از نگاه استاد دانشگاه لیدز

این رویداد به منظور بهره‌برداری از تجربیات در سطح بین‌الملل برای صاحبان ایده، دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید، هسته‌ها و شرکت‌های نوپا از ساعت ۹ تا ۱۱ در ساختمان شماره یک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha