۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۴۱
کد خبر: 85574206
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

کتاب «دروازه‌های تبریز در گذر زمان» رونمایی شد

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۴۱
کد خبر: 85574206
کتاب «دروازه‌های تبریز در گذر زمان» رونمایی شد

تبریز- ایرنا- کتاب «دروازه‌های تبریز در گذر زمان» نوشته رضا مهام آذر امروز (سه شنبه) با حضور جمعی از پژوهشگران عرصه فرهنگ و هنر تبریز به میزبانی بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی رونمایی شد.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا، رئیس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی در مراسم رونمایی این کتاب، اظهار کرد: کتابی که امروز رونمایی می‌شود، یک کتاب بسیار ارزشمند در بحث تاریخ تبریز به شمار می‌رود.

محمد طاهری خسروشاهی افزود: متون تاریخی، سابقه دروازه‌های تاریخی در تبریز را به دوره مغول نسبت می‌دهند که بیشتر با هدف حفظ امنیت شهر ساخته شده است.

حسن اسودی، پژوهشگر تاریخ نیز اظهار کرد: اقدامات کمی در کشور و به خصوص شهر تبریز در بحث مونوگرافی و تک نگاری‌ها انجام شده است.

وی افزود: نبود مطالعات بر روی قنات‌های تبریز باعث شده تا به جای بهره مندی از شاهکار این معماری اصیل ایرانی، شاهد نابودی آن باشیم.

محمدعزیزی راد، پژوهشگر و مولف کتب تاریخ مطبوعات آذربایجان نیز اظهار کرد: بحث دروازه‌ها در تاریخ تبریز، شیرینی خاصی دارد که از جمله آن می‌توان به استانبول قاپیسی و باغمیشه قاپیسی اشاره کرد.

وی افزود: کتاب دروازه‌های تاریخی تبریز یک کتاب تاریخی جدید در باب موضوع مشخص تاریخی است و شفاف و گویا نوشته شده که می‌تواند اطلاعات خوبی برای پژوهشگران و علاقمندان ارائه دهد.

وی، خلاصه و مفید بودن، فصاحت، شفاف و بدون ابهام بودن و چاپ رنگی عکس‌ها در کتاب را ازجمله ویژگی‌های این کتاب برشمرد.

ساناز جعفرپور، مرمت کار آثار تاریخی نیز اظهار کرد: وقف نامه‌های تبریز مدیون دروازه‌های شهر هستند زیرا مکان این دروازه‌ها علی رغم زلزله‌های دوران‌های مختلف همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

رضا مهام آذر، مولف کتاب دروازه‌های تبریز در گذر زمان نیز با بیان اینکه مطالعات تاریخی در قالب این کتاب آورده شده است، اظهار کرد: منبع اولیه و ثانویه در تالیف کتب تاریخی کم است و برخی از نسخ خطی تبریزشناسی نابود شده و یا احیا نشده‌اند و از سویی تحقیق جدی درباره تبریز در قالب کتاب مدت زیادی است که کار نشده است.

وی‌ادامه داد: کتب پرغلط و کم غلط و غیرتحقیقی در دوران معاصر درباره تبریز نیز افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، دراین کتاب از تعاریف عناصر و ساختار دروازه‌ها و فضاهای شهری تبریز در دوران پیش و پس از اسلام گرفته تا نقوش کهن، سیر تاریخی دروازه‌های تبریز از گذشته تا به امروز و معرفی دروازه‌های تاریخی شهر اولین‌ها آورده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha