نمایشگاه تخصصی کشاورزی ایران در اردبیل گشایش یافت

اردبیل- ایرنا- بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی ایران با حضور ۵۱ واحد تولیدی و دانش بنیان امروز (سه شنبه) در آیینی با حضور کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی اردبیل گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه که تا دوم شهریور ماه از ساعت ۱۵ الی ۲۱ دایر است، ۱۸ واحد تولید ادوات کشاورزی به همراه ۱۴ شرکت دانش بنیان و ۱۹ شرکت فعال در عرصه آبیاری کشاورزی، آخرین یافته ها و تجهیزات تولیدی خود را عرضه کرده‌اند.

در این نمایشگاه تخصصی ۵۱ شرکت از ۱۶ استان؛ تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان، خوزستان، همدان، زنجان، البرز، یزد، کرمانشاه، کردستان، مرکزی و اردبیل آخرین تجهیزات و فناوری مرتبط با فعالیت بخش کشاورزی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

نمایشگاه تخصصی کشاورزی ایران در اردبیل گشایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به این که تامین تجهیزات، ادوات و ماشین آلات کشاورزی از ملزومات اصلی تولید در این بخش است، گفت: برپایی این نمایشگاه زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی و تامین نیازمندی تولید کنندگان از محل تولیدات داخلی فراهم می‌کند.

نوبخت اژدری، ارتباط مستقیم بین شرکت‌های تولید کننده با کشاورزان، ایجاد رقابت در بین تولید کنندگان ادوات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، ایجاد فرصت فروش برای شرکت‌های تولید کننده داخلی و نیز تبادل اطلاعات و دانش فنی بین مصرف کنندگان این تجهیزات و تولید کنندگان آن را از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه بیان کرد.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا ۵۱ شرکت داخلی تولید کننده ادوات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی داخلی توان خود را در تامین امنیت غذایی کشور به نمایش بگذارند.

نمایشگاه تخصصی کشاورزی ایران در اردبیل گشایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه، عمر مفید ادوات و ماشین آلات کشاورزی را ۱۳ سال اعلام کرد و افزود: استان اردبیل ۲۳ هزار و ۶۶۵ دستگاه تراکتور دارد که یک هزار و ۳۴۸ دستگاه آن عمری بین ۱۳ تا ۲۶ سال دارد که باید از رده استفاده خارج شود اما به دلیل نیاز شدید این بخش، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی میزان سرمایه و تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی ادوات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی استان اردبیل را ۷۰ هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: این ادوات و ماشین آلات در حال استفاده، مصرف سوخت بالایی دارند و بهره‌وری و صرفه اقتصادی آنها برای کشاورز بسیار پایین است.

اژدری، میزان سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات کشاورزان استان اردبیل در یک سال را ۱۳۷ میلیون لیتر دانست و گفت: اینک ۸۳ میلیون لیتر از این میزان نیاز تخصیص می یابد و همین امر موجب شده که هزینه تولید در بخش کشاورزی استان به دلیل تامین سوخت از بازار آزاد بالاتر برود.

وی از خرید و نوسازی یک هزار و ۵۱۰ دستگاه تراکتور در استان اردبیل طی یک سال گذشته خبر داد و یادآور شد: وضعیت کمباین به عنوان ماشین آلات اصلی برداشت محصول در استان اردبیل قابل قبول نیست چرا که بیش از نیمی از یک هزار و ۴۳۸ دستگاه کمباین موجود در استان، عمری بالاتر از استاندارد دارد.

نمایشگاه تخصصی کشاورزی ایران در اردبیل گشایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، بالا بودن عمر دستگاه‌های کمباین دروی گندم و جو این استان را موجب هدر رفتن محصول زیاد هنگام برداشت به ارزش سالانه بالغ بر ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد اعلام کرد و افزود: یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی تجهیزات، ماشین آلات و ادوات کشاورزی این استان اختصاص یافته اما بانک ‎های عامل مبلغی از این تسهیلات پرداخت نکرده‌اند.

وی محدودیت منابع مالی بانک کشاورزی، نوسانات قیمت ادوات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و نیز بالا بودن سود بانکی خرید این ادوات را از جمله موانع اثرگذار در رشد تولیدات کشاورزی کشور و استان اردبیل ذکر کرد.

نمایشگاه تخصصی کشاورزی ایران در اردبیل گشایش یافت

اژدری اضافه کرد: استان اردبیل سالانه به ۸۰۰ دستگاه ادوات دنباله بند کشاورزی نیاز دارد اما تسهیلات خرید این ادوات به کشاورزان پرداخت نمی شود و همین امر فعالیت در بخش کشاورزی این استان را غیر اقتصادی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تولید چهار درصد از نیاز محصولات کشاورزی کشور در استان اردبیل در ۷۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این استات توسط بیش از ۱۲۰ هزار بهره بردار، گفت: این استان به رغم مساحت کم و یک درصدی از کل کشور و با تولید چهار درصد از مجموع محصولات کشاورزی ایران، به قطب تولیدات دامی و کشاورزی کشور مشهور است و باید بیشتر مورد توجه سیاست گزاران بخش کشاورزی قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بر لزوم اقتصادی کردن فعالیت و تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید از فناوری و دانش روز به همراه تجهیزات پیشرفته استفاده شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۳ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی توسط ۱۲۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha