تلاش رئیس‌جمهور منتخب اندونزی برای تقویت قدرت از طریق ائتلاف با مخالفان

تهران- ایرنا- «پرابوو سوبیانتو» رئیس‌جمهور منتخب اندونزی با حذب احزاب مخالف به ائتلاف خود و افزایش اکثریت پارلمانی، به سرعت در حال تقویت قدرت خود است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، پرابوو سوبیانتو رئیس‌جمهور منتخب اندونزی برای کنترل قابل توجه چشم‌انداز سیاسی این کشور، درحال تحکیم قدرت خود است و در این راستا با احزاب سیاسی از جمله آنهایی که در طول کارزار انتخاباتی با وی مخالف بودند، توافقاتی برای پیوستن به ائتلاف وسیع خود صورت داده است.

سوریا پالو رئیس حزب نازدِم اندونزی که نزدیک به ۱۰ درصد از پارلمان این کشور را در اختیار دارد، پنجشنبه گذشته اعلام کرد: از ائتلاف «اندونزی رو به جلو» (KIM) پرابوو حمایت می‌کنیم و بدین ترتیب نفوذ سوبیانتو در پارلمان از ۴۳ درصد به ۵۲ درصد افزایش یافته است. وی هدف تصمیم خود برای پیوستن به پرابوو را ایجاد «جو آرام‌تر و خوش‌بینانه‌تر» و تسهیل کار دولت آینده اعلام کرد.

پرابوو در دیدار با پالو تاکید کرد: وحدت کلید موفقیت یک ملت است.

وی همچنین در تلاش است تا حزب بیداری ملی (PKB) بزرگ‌ترین حزب اسلامی اندونزی که ۱۰ درصد سهم پارلمانی دارد را جذب کند. این حزب پیش‌تر از نامزدی آنیس باسودان شهردار سابق جاکارتا، حمایت کرده بود.

انیس پیشتر نتایج انتخابات را به چالش کشیده و با ادعای هم‌دستی بین پرابوو و دولت ویدودو هشدار داده بود که چنین مداخله‌ای از سوی دولت، تهدیداتی برای دموکراسی اندونزی به همراه دارد. اما گروه پرابوو و همچنین دیوان قانون اساسی اندونزی هم ادعای او را رد کرد.

براساس همین گزارش، پیش‌بینی می‌شود که اکثریت پارلمان و کابینه پرابوو به او اجازه دهد تا به سرعت برنامه‌های قانونی خود را به محض ورود به مقام ریاست‌جمهوری اجرا کند. اما این تمرکز قدرت می‌تواند به تضعیف تعادل‌های دموکراتیک اندونزی هم منجر شود.

سودای استانداری جاکارتا

آنیس در تلاش است تا در انتخابات منطقه‌ای آینده اندونزی، دوباره به سمت استانداری جاکارتا بازگردد؛ مقامی که از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در اختیار داشت.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنیس گزینه مشخصی برای این سمت شناخته می‌شود، اما گزارش‌های روز دوشنبه حاکی از آن است که از ۱۱ حزب شورای منطقه‌ای، ۱۰ حزب از رضوان کامل نامزد مورد حمایت ائتلاف پرابوو حمایت خواهد کرد.

برهمین اساس، آنیس عملا از میدان خارج و تنها رضوان و دارما پونگرکون نامزد مستقل به عنوان رقیب او مطرح خواهند شد.

با این حال، به دنبال سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی اندونزی، دیوان عالی این کشور به‌طور غیرمنتظره‌ای روز گذشته(سه‌شنبه) دستور داد که دوره نامزدی را کاهش و آن را به نتایج انتخابات قانون‌گذاری قبلی در منطقه وابسته کند؛ اقدامی که می‌تواند امید آنیس را دوباره زنده کند. اما تحلیلگران با اشاره به احتمال ابطال این حکم توسط نمایندگان مجلس، تاکید کردند که مشخص نیست آیا آنیس قادر به نامزدی خواهد بود یا خیر.

شهردار سابق جارکاراتا در همین راستا روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دموکراسی اندونزی بار دیگر بر سر یک دوراهی مهم قرار دارد. سرنوشت آن هم در این روزها توسط نمایندگان مردم در مجلس تعیین می‌شود، که هر یک از آنها، آراء صدها هزار اندونزیایی را در دست دارند. رهبران احزاب نیز در این زمان فرصت و مسئولیت مشابهی دارند.

براساس گزارش‌ها، استانداری جاکارتا به‌طور تاریخی به عنوان پل ارتباطی به سمت مقامات بالاتر عمل کرده است. ویدودو این سمت را از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در اختیار داشت پیش از اینکه به مقام ریاست‌جمهوری برسد.

ریاست دومین حزب بزرگ اندونزی به چه کسی می‌رسد؟

در حالی که پیروزی انتخاباتی پرابوو به طور گسترده‌ای نتیجه حمایت ضمنی ویدودو که با نام جوکوی شناخته می‌شود،به نظر می‌رسد اما تحلیلگران همچنان نگرانی‌هایی را در مورد احتمال بروز کشمکش قدرت بین این دو سیاستمدار اندونزیایی را مطرح می‌کنند.

ویدودو پس از یک دهه قدرت، همچنان محبوبیت بالایی دارد و به زودی پس از اتمام ۲ دوره قانونی از مقام خود کنار خواهد رفت. حال سوال این است که او در آینده به کجا خواهد رفت.

در چند ماه گذشته، بسیاری از تحلیلگران به سمت یک مقام بالا در حزب گولکار، دومین حزب بزرگ کشور، به عنوان حرکت بعدی ویدودو اشاره کرده‌اند.

این حدس و گمان‌ها پس از استعفای ناگهانی ایرلانگا هارتارتو رئیس حزب گولکار در هفته گذشته شدت گرفت؛ اقدامی که ناظران فکر می‌کنند ممکن است تحت تاثیر قدرت‌های خارجی و حتی خود ویدودو قرار گرفته باشد.

گولکار که همچنین بخشی از ائتلاف پرابوو است، امروز (چهارشنبه) بایل هالادالیا یکی از نزدیکان به ویدودو را به عنوان رئیس جدید این حزب انتخاب کرد. وی روز دوشنبه هم به عنوان وزیر جدید انرژی و منابع معدنی اندونزی توسط ویدودو انتخاب و منصوب شد.

درهمین راستا، شایعاتی درباره استعفای ناگهانی ایرلانگا وجود دارد که تحلیلگران می‌گویند تعجب آور بوده زیرا او در انتخابات سال جاری به حزب گولکار انگیزه زیادی داده بود.

تحلیلگران با بیان اینکه گروه پرابوو احتمالا نگران توانایی ویدودو در اعمال نفوذ از طریق یک مقام بالا در گولکار بوده است، تاکید می‌کنند: پرابوو ممکن است از این که جوکوی قدرت خود را افزایش دهد نگران باشد و از طریق تغییرات کابینه و تغییر رهبری در گولکار، واضح است که جوکوی از روزهای آخر خود در قدرت برای تامین منافع خود استفاده می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha