افتتاح هشت طرح گردشگری سمنان در هفته دولت با رونمایی از کتاب آلبوم صنایع‌دستی + فیلم

سمنان - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان با اشاره به رونمایی از نخستین کتاب آلبوم صنایع‌دستی سمنان، گفت: هشت طرح حوزه گردشگری هفته دولت امسال در نقاط مختلف این استان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن اخلاقی روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در یک مجتمع گردشگری سمنان افزود: ۶ اقامتگاه بومگردی و ۲ واحد پذیرایی بین راهی از جمله طرح‌های آماده افتتاح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۳ است.

وی اضافه کرد: ۱۶ موافقت اصولی با پیش‌بینی اشتغالزایی برای ۳۴۱ نفر صادر شد و ۳۳ طرح گردشگری با اشتغال برای یکهزار و ۵۰۰ نفر در دست ساخت است.

وی با اشاره به ثبت ملی ۹۳۴ اثر تاریخی سمنان، اظهار کرد: ۸۰ شی تاریخی مرمت و حفاظت و ساماندهی ۶۶۰ شی فرهنگی و تاریخی از جمله کارهای انجام شده در سال ۱۴۰۲ است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان گفت: ۲۲ بنا، بافت و محله تاریخی در سال ۱۴۰۲ در نقاط مختلف این استان مرمت شد.

به گفته وی ۳۳ طرح گردشگری با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای یکهزار و ۵۰۰ نفر و یکهزار و ۴۹۰ تخت در تاسیسات گردشگری در دست ساخت است که ۱۰ طرح مربوط به شهرستان‌های سمنان، سرخه و دامغان،
۹ طرح مربوط به مهدیشهر، ۱۰ طرح مربوط به میامی و شاهرود و چهار طرح مربوط به آرادان و گرمسار است.

وی یادآور شد: ۲هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال برای تهیه سند گردشگری هزینه شد و ۹۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به مالکان زیرساخت‌های گردشگری پرداخت و ۸۰ بسته سرمایه‌گذاری تعریف شد.

پرداخت ۴۲۰ میلیارد ریال وام به هنرمندان صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: ۴۲۰ میلیارد ریال وام برای ۳۵۰ طرح صنایع دستی از محل مشاغل خانگی و تبصره ۱۶ سال گذشته پرداخت شد.

سمانه سلطانی پور با بیان اینکه ۲ فروشگاه صنایع دستی هفته دولت ۱۴۰۳ در سمنان و گرمسار افتتاح می‌شود، ادامه داد: با افتتاح این ۲ طرح، شمار فروشگاه‌های صنایع دستی به عدد ۲۲ می‌رسد.

وی افزود: برپایی ۴۳ بازارچه و نمایشگاه از دیگر اقدام‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ برای معرفی و رونق صنایع دستی سمنان بود.

وی با اشاره به پوشش بیمه اجتماعی برای بیش از یکهزار و ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی سمنان، گفت: ۹۵ اثر صنایع دستی این استان دارای مهر اصالت ملی و یونسکو است.

به گفته وی با مذاکرات انجام شده با آستان قدس رضوی، تولید یکساله هنرمندان صنایع دستی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال پیش خرید شد.

وی با اشاره به حضور هنرمندان این استان در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو، گفت: تمام تولیدات این هنرمندان صادر شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: مستندنگاری ۱۰ رشته صنایع دستی با همکاری دانشگاه سمنان در حال انجام و رو به پایان است و فروشگاه مجازی صنایع دستی سمنان به زودی افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: شهرک صنایع دستی در ورودی شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان به زودی راه‌اندازی می‌شود و خوشه سفال و سرامیک این استان در این شهرک مستقر خواهند شد.

وی ابراز کرد: کتاب آلبوم آثار صنایع دستی منتشر شد و نسخه مجازی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.

احیای بناهای تاریخی در دستور کار است

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان در این نشست گفت: ۲۲۰ میلیارد ریال برای مرمت ۳۵ بنای تاریخی تخصیص یافت و تا پایان شهریور ۱۴۰۳ مرمت بناها تکمیل می‌شود.

سروش هاشمی افزود: صندوق احیا در پرونده کاروانسرای تاریخی سمنان وارد و کارهای مقدماتی انجام شد و تلاش برای جذب سرمایه گذاری در گام بعدی پیگیری می‌شود.

حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی ثبت جهانی آثار تاریخی سمنان

وی گفت: یک ماه دیگر ارزیابان یونسکو به سمنان برای بررسی آثار تاریخی این استان از جمله مسجد تاریخانه برای ثبت جهانی سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: احیا و واگذاری برج چهل دختران سمنان به بخش خصوصی در دستور کار است‌.

وی اضافه کرد: مطالعات برای مرمت آرامگاه شیخ‌علاءالدوله تکمیل شد و به زودی وارد مرحله اجرای عملیات مرمت می‌شود.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: طبق قانون دستگاهایی که بناهای تاریخی در اختیار دارند باید از منابع داخلی برای احیا استفاده کنند و کم‌توجهی به این قانون ترک فعل محسوب می‌شود و با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه برای مرمت بناهای در اختیارشان در این زمینه مکاتبه شد.

وی با اشاره به تصمیم برای فروش کاروانسرای آهوان در مالکیت ستاد فرمان امام(ره) افزود: مرمت در شرح وظایف این ستاد نیست و برای حفظ این بنا میراث‌فرهنگی باید آن را تملک کند یا به بخش خصوصی واگذاری شود.

هاشمی اظهار کرد: ۲۰ میلیارد ریال برای تملک کاروانسرای آهوان اعتبار نیاز است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چنین اعتباری برای تملک ندارد.

وی با اشاره به فرونشست آرامگاه ابوالحسن خرقانی در شاهرود، گفت: مرمت این بنا از ۲ سال پیش آغاز و ۵۰ میلیارد ریال هزینه شد.

به گفته وی مالک قلعه پاچنار بخش خصوصی است و با پیمانکار برای مرمت قرارداد بسته شد.

اشتغالزایی برای یکهزار و ۴۸۵ نفر در بخش گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان گفت: ۳۶۰ زیرساخت گردشگری فعال با اشتغال مستقیم برای یکهزار و ۴۸۵ نفر در این استان وجود دارد.

حمیدرضا حسنی افزود: ظرفیت پنج هزار نفر شب ظرفیت اقامت در استان سمنان است که فضای اقامتی در اوج سفر کافی نیست و از ظرفیت اماکن خانه فرهنگ، زائرسراها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۹ روستای گردشگری و ۲ شهر بسطام و شهمیرزاد و ۳۰ منطقه گردشگری در سمنان وجود دارد و برگزاری رویدادهای گردشگری نیز در دستور کار قرار دارد.

نسیبه همتی معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل میراث فرهنگی سمنان گفت: نگرانی بابت جذب اعتبارات تملک دارایی این اداره‌کل مربوط به سال مالی ۱۴۰۲ وجود ندارد و این آمادگی وجود دارد تا اعتبارات باقیمانده دیگر دستگاه‌ها نیز توسط این اداره‌کل جذب شود.

دستگیری ۹۲ گنج‌یاب در سمنان

سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: ۵۲ قلم کالای مکشوفه و ۳۴ دستگاه فلزیاب طی سال گذشته در این استان کشف شد.

سرهنگ باقر صفرزاده افزود: ۴۳ پرونده تخلف تشکیل شد و ۹۲ نفر در این زمینه دستگیر شدند.

به گفته وی ۷۹ مورد حفاری غیر مجاز که ۵۸ مورد نافرجام بود توسط یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان کشف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha