۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85560258
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مرمت خانه یک‌صدساله معتمدی آرادان آغاز شد

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۰
کد خبر: 85560258
مرمت خانه یک‌صدساله معتمدی آرادان آغاز شد

سمنان - ایرنا - مسئول پیگیری نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آرادان گفت: مرحله دوم عملیات مرمت و ساماندهی خانه معتمدی با بیش از یک‌صدسال قدمت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلام عباس خاکسار روز سه‌شنبه به رسانه‌ها افزود: با هدف تکمیل طرح و بهره‌برداری از خانه معتمدی آرادان، مرحله دوم عملیات مرمت و ساماندهی خانه معتمدی آرادان آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بخشی از این بنای تاریخی مرمت‌شده بود، در مرحله جدید مرمت و ساماندهی این بنا، ادامه کف‌سازی‌ها، سفیدکاری و تکمیل تاسیسات برق در حال انجام است.

وی افزود: خانه معتمدی واقع در روستای علی‌آباد شهرستان آرادان با بهره‌گیری از عناصر معماری دوران پهلوی و آجرنماهای برجسته از جمله آثار منحصربه‌فرد منطقه است.

خانه معتمدی محل استقرار اداره میراث فرهنگی آرادان می‌شود

این مسوول گفت: پس از اتمام مرمت و ساماندهی، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آرادان در خانه معتمدی مستقر می‌شود.

وی گفت: این خانه تاریخی پس از پیگیری‌های مستمر اداره کل میراث فرهنگی سمنان و با همکاری شهرداری آرادان از سوی مالک به میراث فرهنگی استان اهدا شد.

مسئول پیگیری نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آرادان افزود: این خانه با ۲۴۳ متر زیربنا، متعلق به محمدرضا معتمدی مالک روستای علی‌آباد در حدود یک‌صدسال گذشته بوده و به شماره۳۲ هزار و ۳۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از جاذبه‌های شهرستان آرادان امامزاده علی‌اکبر(ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر(ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، کاروانسرای ده‌نمک، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف است.

بر اساس متون باقی‌مانده از سفرنامه ناصرالدین‌شاه، «اردوان» اسم قدیم آرادان بوده که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha