روشنایی معابر شیراز در ایام خاموشی منازل؛تدابیر نظارتی چیست؟

شیراز-ایرنا- شهر شیراز تابستان امسال در حالی با بحران افت فشار برق در برخی مناطق رو به روست که برخی از مراکز عمده خرید و فروش، مغازه ها و پاساژها در یک اقدام غیرضروری ریسه‌های نورانی را بر سر در محل کسب خود آویزان کرده‌اند؛ ریسه‌هایی که حجم قابل‌توجهی از برق شبکه را می‌گیرند و موجبات نگرانی از افزایش بی‌رویه مصرف را در گرمترین روزهای سال فراهم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال با شروع فصل تابستان، پدیده افزایش دما و گرمای شدید، مناطق مختلف استان فارس و شهر شیراز را تحت تأثیر قرارداد و موجبات ازدیاد مصرف برق را بیش از ظرفیت زیرساخت‌های صنعت برق در مناطق مختلف این استان رقم زد.

این افزایش دما مدیریت و کنترل خدمات‌رسانی در این بخش را اجباراً به سمت اعمال محدودیت‌های مصرف و خاموشی‌های نوبتی در بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و حتی کاهش و تغییر ساعات اداری سوق داد.

چراغانی و روشنایی غیرضروری مراکز خرید

اما در چنین شرایطی آنچه بیش از همه نگران کننده است چراغانی و روشنایی بیش از حد برخی مراکز عمده خرید و فروش، مغازه‌ها و پاساژها در شیراز است؛ روشنایی‌های غیرضروری که حتی واکنش دستگاه قضایی استان را نیز برانگیخت.

روشنایی معابر شیراز در ایام خاموشی منازل؛تدابیر نظارتی چیست؟

۲۱ مردادماه ۱۴۰۳ بود که معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، از شرکت‌های توزیع برق این استان خواست صنوف و مشاغلی که از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مدیریت مصرف انرژی برق کشور تبعیت نمی‌کنند را شناسایی و جهت اعمال قانون معرفی کنند.

ورود دستگاه قضایی برای برخورد با پرمصرفان

علی فاتحی معاون قضایی با ابلاغ این دستور قضایی به مدیران صنعت برق از همکاری نکردن برخی افراد، مشاغل و صنوف در مدیریت مصرف انرژی برق در شرایط پُرباری شبکه گلایه کرد و گفت: گزارش‌ها و رصدهای میدانی حاکی از همکاری نکردن برخی صنوف و اماکن تجاری بوده که باعث نارضایتی عمومی و اتلاف بیت‌المال شده است.

او خواستار عدم استفاده از روشنایی‌های کاذب، تابلوهای تبلیغاتی پرمصرف، تجهیزات سرمایشی خارج از محدوده دمای اعلامی، توسط صنوف و اماکن تجاری شد و اعلام کرد: مأموران برق می‌بایست با صدور و ابلاغ کتبی به متخلفین اخطار دهند تا در صورت تکرار تخلف نسبت به قطع برق آنها تا تصحیح مصرف اقدام شود.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس از مجتمع ها و مراکز تجاری نیز خواست با احترام به مردم و قوانین تا پایدار شدن شرایط و گذر از وضعیت کنونی هوا، تعطیلی از ساعت ۱۳ تا ۱۶ و کاهش مصرف در محدوده زمانی تعیین شده را رعایت کنند.

مقامات قضایی در حالی از استفاده بی‌رویه مشترکان در بخش تجاری گلایه دارند که ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق فارس اعلام کرده بود که تاکنون مشترکان تجاری همکاری خوبی در زمینه استفاده بهینه از انرژی برق انجام داده‌اند و در سال جاری۶۶۴ تفاهم‌نامه با این مشترکان منعقد شد که با امضای تفاهم‌نامه‌های یادشده و به کارگیری روش‌های مدیریت مصرف، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف برق در بخش تجاری استان کاهش یابد.

محمدحسین زارعی در آن مقطع زمانی گفت: مشترکان بخش تجاری در صورتی که مصارف خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند براساس دستورالعمل، مورد تشویق قرار گرفته و جوایز ارزنده به آنها اهدا می‌شود.

سازو کارهای نظارتی شرکت برق چیست؟

با این حال انتشار فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از روشنایی غیرضروری برخی از صنوف در بازارهای شیراز موجب شد که خبرنگار ایرنا طی تماسی با شرکت توزیع برق شیراز، وضعیت نظارتی جهت برخورد با این مشترکان را جویا شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بدون شک اقدامات قابل‌توجهی برای مدیریت میزان مصرف برق مشترکان بخش تجاری در حال انجام است؛ پیام‌های مدیریت مصرف از طریق اپلیکیشن «باانرژی» برای مشترکان بخش تجاری ارسال می‌شود؛ همچنین با شروع فصل گرما با هیأت امنای مجموعه‌های بزرگ تجاری ارتباط گرفته شد و این مجموعه‌ها ملزم به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی در ساعاتی از روز شدند.

سید باقر احمدی افزود: اگر چه روشنایی غیرضروری یک لامپ یک ولت هم نقش مهمی در افزایش مصرف برق ایفا می‌کند اما قطعاً وسایل و تجهیزات سرمایشی سهم بیشتری در مصرف برق دارند.

او اضافه کرد: همان‌گونه که گفتم اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه برق در بخش تجاری در حال انجام است و بازرسان اداره برق از طریق دریافت حکم‌های قضایی نسبت به برخورد با مشترکان پرمصرف در بخش تجاری و بازاریانی که میزان برق مصرفی آنها بالاست اقدام می‌کنند.

روشنایی معابر شیراز در ایام خاموشی منازل؛تدابیر نظارتی چیست؟

احمدی معتقد است نظارت بر میزان مصرف مشترکان تجاری و در نظر گرفتن جریمه برای پرمصرفان این بخش نقش مهمی در مدیریت مصرف دارد اما دنبال کردن کارهای فرهنگی و نهادینه شدن فرهنگ صحیح استفاده از برق می‌تواند تأثیرگذارتر باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز ادامه داد: بدون شک عوامل بازدارنده در قالب جریمه نقدی به تنهایی تضمین کننده اجرای قانون و شکل گرفتن فرهنگ مصرف بهینه نیست و فرهنگ‌سازی نقش برجسته‌تری در این زمینه دارد.

او ضمن تشکر از معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس برای ابلاغ دستور قضایی جهت برخورد با مشترکان پرمصرف در بخش تجاری گفت: قطعاً این اقدام می‌تواند کمک‌ شایانی به فعالان در بخش صنعت برق برای مقابله با مصرف بی‌رویه در این بخش کند.

تلفات زیاد مرغداری‌ها صحت دارد؟

احمدی در خصوص اخبار منتشر شده درباره تلفات زیاد مرغداری‌ها بر اثر قطعی برق هم گفت: برق هیچ مرغداری در شیراز قطع نشده و مرغداری‌ها در حال حاضر از محدودیت‌های برقی کاملا مستثنی شده‌اند؛ در گذشته انشعابات مشترکی برای بخش کشاورزی و دام‌داری در روستاها وجود داشت که این مشکل برطرف شد، همچنین تأمین برق پایدار مرغداری‌ها در اولویت قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز افزود: اگر گزارشی در این زمینه دریافت شده محدود و خاموشی هم خاموشی‌های اتفاقاتی است و ناشی از کمبود تولید نیست.

وی اضافه کرد: باد، طوفان و افزایش چشمگیر مصرف می‌تواند منجر به این نوع اتفاقات شود، البته این مشکلات در بازه‌های زمانی کوتاه از نیم‌ساعت تا یک ساعت و تا قبل از زمان بروز هر گونه آسیبی برطرف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha