اصرار مردم برای تهیه داروهای ویژند، علت کمبود اقلام دارویی در گلستان است 

گرگان- ایرنا- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه کمبود برخی اقلام دارویی به دلیل تمایل مردم برای تهیه داروهای ویژند (برند) و خارجی است، از مردم خواست کمبود دارویی را به سامانه ۱۹۰ گزارش کنند.

کاوه دماوندی کمالی روز پنج‌شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: اگر دارویی کمبود کشوری نداشته باشد در استان گلستان قابل تامین است، در حال حاضر مواردی از کمبود دارویی که به سامانه ۱۹۰ گزارش می‌شود بیشتر مربوط به داروهای ویژند خارجی است.

وی با بیان اینکه داروهای تک نسخه‌ای فقط در تهران ارائه می‌شود، افزود: مردم در حالی به مصرف برخی داروهای ویژند اصرار دارند که از همان نوع دارو، ویژند هندی و ایرانی آن در بازار موجود است اما بیماران به دنبال ویژند خاصی هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان متذکر شد: گاهی اوقات مردم برای تهیه داروهای ساده هم به دنبال ویژند خاص و خارجی هستند حال آنکه داروهای ایرانی مورد تایید سازمان و غذا دارو است و حتی به کشورهای دیگر صادرات می‌شود.

به گفته دماوندی‌کمالی؛ شاید ۳۰ درصد علت رغبت مردم برای تهیه داروی خارجی ناشی از تاکید پزشک باشد اما در اکثر موارد اصرار مردم برای تهیه داروی خارجی به دلیل بار روانی ایجاد شده در جامعه است.

وی تاکید کرد: داروهای ایرانی و خارجی تفاوتی با یکدیگر ندارند و شاید در بدترین حالت ممکن تاثیرگذاری داروی خارجی ۲ تا سه درصد بیشتر از داروی ایرانی باشد و اینطور نیست که بیمار با مصرف داروی ایرانی بهبود پیدا کند، از سویی دیگر بسیاری از داروهای ایرانی بیش از ۱۵ سال توسط مردم استفاده می‌شوند و هزاران نفر از بیماران با مصرف آن بهبود یافتند گرچه گاهی اوقات برخی داروها در تعدادی از بیماران اثرگذاری بهتری دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه دشمن در کمبود دارویی بی‌تاثیر نیست، بیان کرد: ارز به داروهایی تعلق می‌گیرد که مشابه تولید داخل ندارد تا بیمارانی که چاره‌ای جز مصرف این دارو ندارند به مشکل برنخورند.

دماوندی‌کمالی علت کمبود انسولین را تشریح کرد و گفت: ۲ شرکتی که بیشترین میزان تولید قلم‌های انسولین را در دنیا دارند با کاهش تولید مواجه شدند، با وجود آنکه خط تولید یکی از این شرکت‌ها در ایران راه‌اندازی شد اما به دلیل کم شدن میزان تولید ماده اولیه در شرکت بین‌المللی و ارسال آن به ایران، میزان تولید انسولین در ایران ۴۰ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود انسولین برنامه‌ریزی شد هر بیمار به اندازه نیاز خود در بازه یک هفته‌ یا ۱۰ روز انسولین تهیه کند تا بیماران دیگر دچار چالش نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha