آزمایش موفقیت‌آمیز آند نانویی روی باتری‌ خودروهای برقی

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد که مواد آند غنی از سیلیکون آن‌ها یک آزمایش مهم را پشت سر گذاشته است و مواد آند سیلیکون/گرافن تولیدی آنها عملکردی مشابه با آندهای سیلیکونی موجود در بازار دارد با این تفاوت که هزینه تولید آن برای شرکت‌ها کمتر است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو، مقدار انرژی که یک باتری لیتیوم یون می‌تواند برای یک وسیله نقلیه الکتریکی (EV) تأمین کند، با میزان بارهای ذخیره شده در آند و کاتد آن محدود است. اگرچه گرافیت در طی ۳۰ سال گذشته ماده آند ارجح بوده است اما بنا بر گزارش‌ها، آند سیلیکونی برای این که در خودروهای برقی به کار گرفته شود باید هزینه تولیدش کاهش یافته و دانسیته انرژی آن نیز به طور قابل توجهی افزایش یابد.

سیلیکون یک ماده مهم در ساخت آند است که قادر به گسترش دامنه کاری EV تا ۲۰-۴۰ درصد است. با این حال، افزایش ظرفیت بالاتر با مسئله فنی زوال ساختاری این آندها همراه است که دلیل آن تورم آند سیلیکونی است. علاوه بر این، بیشتر مواد آندی مبتنی بر سیلیکون از مشکل پردازش با استفاده از تجهیزات و فرآیند باتری لیتیوم یون فعلی رنج می‌برند.

اکنون شرکت سولیدیون تکنولوژی (Solidion Technology) با استفاده از نوآوری و بهره‌برداری از فناوری گرافنی بر این مشکلات غلبه کرده است که آزمایش اخیر نیز این ادعا را تایید می‌کند. تمام مواد آند سیلیکونی با عملکرد بالا از گاز سمی و خطرناک سیلین و با روش‌های رسوب بخار شیمیایی (CVD) تولید می‌شوند. در حالی که چنین روش‌هایی چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کنند و گران هستند.

صنعت خودروهای برقی به دنبال روشی جایگزین و ایمن است که این شرکت، موفق به ارائه جایگزین مناسبی برای آندهای سیلیکونی فعلی شده است و مواد آندی را توسعه داده است که هدف آن‌ها برآورده کردن الزامات باتری‌های EV نسل بعدی است.

این شرکت توسعه باتری‌های LI-S را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرده و طیف گسترده‌ای از مالکیت‌های فکری از جمله بیش از ۱۰۰ پتنت در حوزه باتری‌های لیتیم سولفور دارد. همچنین این شرکت از فناوری‌های بنیادین برای تجاری‌سازی کامل این باتری‌ها برخوردار است. این فناوری‌ها، پوشش آند فلز لیتیوم محافظت شده، الکترولیت و جداکننده حالت جامد یا شبه‌جامد، کاتد دارای گرافن و طراحی‌های نوآورانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha