آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - آکادمی هندبال زاگرس در شهرستان اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه با تلاش شبانه‌روزی مدیران و اهالی این رشته ورزشی هم اکنون توانسته است خود را به سطحی از هندبال برساند که در میان سه آکادمی برتر ایران در امر بازیکن سازی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، در یک بعدازظهرها گرم اواخر مردادماه به دعوت آکادمی هندبال باشگاه زاگرس اسلام آباد کرمانشاه و در جهت آشنا شدن با فعالیت های این آکادمی به همراه تعدادی از همکاران ورزشی نویس استان رهسپار این شهر شدیم.

هرچند در گذشته از چندین آکادمی رشته فوتبال و والیبال متعلق به باشگاه های مطرح ایران بازدیدهایی داشتم ولی بازدید از یک آکادمی رشته هندبال آن هم در یک شهرستان که در سال های نه چندان دور یک شهر جنگ زده محسوب می شد برای من بسیار جالب بود از این رو به محض آنکه یکی از اعضای انجمن ورزشی نویسان از من برای این بازدید دعوت کرد بلافاصله دعوت وی را قبول کردم.

شاید برای برخی واژه آکادمی مفهومی گنگ و یا ناشناخته داشته باشد ولی اگر بخواهیم تعریفی از یک آکادمی داشته باشیم می توان بگوییم مکانی تخصصی و حرفه‌ای برای توسعه توانایی و مهارت‌های بازیکنانی در رشته های مختلف ورزشی محسوب می شود.

آکادمی‌ها اغلب در طی روزها، هفته‌ها و ماه‌ها وظیفه آموزش‌های منظم با بازیکنان و مربیان را دارند، این برنامه‌ها که اغلب به صورت فشرده انجام می‌شود و در طول ماه‌ها به طول می‌انجامد برخلاف عضویت در مدرسه یک رشته ورزشی که آماتور و یا فصلی است فعالیت آکادمی ها ادامه دار است.

به زبان دیگر حضور در آکادمی یک رشته ورزشی بیشتر شبیه حضور در یک مدرسه تخصصی آن رشته است، در آکادمی های ورزشی معمولا مربیان و مدرسان تخصصی در حوزه‌های مختلف ورزشی و غیر ورزشی که روی موارد خاص از جمله درسی و ورزشی تمرکز کرده و کار می‌کنند.

آکادمی‌های ورزشی پایه اغلب از سنین پایین شروع به آموزش بازیکنان آینده‌دار می‌کنند تا آن‌ها را برای عضویت در یک باشگاه های خاصی آماده کنند.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

پس از آنکه حوالی ساعت ۱۶ به شهر اسلام آباد رسیدیم به سمت مجموعه ورزشی شهید محمود شهبازی حرکت کرده و پس از آن وارد یک سالن ورزشی که ظاهرا به طور اختصاصی در اختیار آکادمی هندبال زاگرس قرار داده شده بود شدیم، سالنی مجهز و خوب ولی فاقد سیستم خنک کننده و اصطلاحا سرمایشی!

از همان بدو ورودمان به این سالن تعداد بی شماری از نوجوانان و جوانان را در سنین مختلف مشاهده کردم که با نظم و انضباطی خاص و در حالی که همگی یک نوع شورت و پیراهن ورزشی باشگاه زاگرس را به تن کرده و روی سکوهای این سالن نشسته بودند توجه می نمود.

حضور این تعداد هندبالیست آن هم از یک شهرستان نه مرکز استان در سنین پایه و آنکه تعدادی از آنها نیز با والدین شان در این سالن حضور یافته بودند نشان داد که این رشته تا چه اندازه در میان شهروندان اسلام آبادی به عنوان ورزش اول این منطقه از اهمیت برخوردار است.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

پس از پرس و جویی کوتاه متوجه شدم که برای این نوجوانان و جوانان که در میان شان رده های سنی خردسال نیز دیده می شد تایم های مشخصی در نظر گرفته شده است تا زمانی که موعد تمرین آنها می شود وارد زمین شده و زیر نظر مربیان این آکادمی به تمرین بپردازند.

پس از ورود به سالن در مکانی که برای نشستن خبرنگاران پیش بینی شده بود قرار گرفته و پای صحبت های مدیرعامل باشگاه زاگرس، مدیر آکادمی این باشگاه و رییس هیات هندبال اسلام آباد نشستیم.

آکادمی باشگاه زاگرس در میان سه آکادمی مطرح کشور

رییس هیات هندبال اسلام‌آبادغرب و قائم مقام باشگاه زاگرس با اشاره به استعدادهای بسیار خوبی که در رشته هندبال در این شهرستان وجود دارد گفت: به نوعی می توان گفت که شهرستان اسلام آباد هم اکنون یکی از قطب های مهم هندبال نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در ایران محسوب می شود که در آینده نزدیک حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

غلامحسین جعفری با اشاره به بخشی از فعالیت های آکادمی اظهار کرد: پرورش بازیکنان مستعد سراسر استان در آکادمی باشگاه زاگرس نیازمند حمایت و توجه ویژه مسئولان است.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

وی با بیان اینکه این آکادمی پس از آکادمی هندبال اصفهان و خراسان رضوی سومین آکادمی مطرح کشور محسوب می شود افزود: هم اکنون در این آکادمی ۳۰۰ بازیکن از سن ۵ تا ۱۸ سال فعالیت دارند که برای آموزش آنها یک ریال هم از آنها دریافت نمی شود و حتی لباس های ورزشی آنها نیز به طور کاملا رایگان در اختیار آنها قرار داده شده است.

جعفری اضافه کرد: پس از آنکه در سال گذشته تیم هندبال زاگرس اسلام آباد به دلیل نبود اسپانسر و مشکلات مالی از حضور در لیگ برتر باشگاه های کشور انصراف داد هیات هندبال این شهرستان و مدیران باشگاه تمام تمرکز خود را برای پشتوانه سازی و تربیت بازیکنان بومی گذاشتند که نتیجه آن به تدریج در حال هویدا شدن است.

رشته هندبال از سوی مسوولان و بخش خصوصی استان حمایت نمی شود

مدیرعامل باشگاه زاگرس اسلام آبادغرب نیز در این نشست با اشاره به برخی از مشکلات این باشگاه که موجب انصراف از رقابت های لیگ برتر در سال گذشته شد اظهار کرد: با برنامه ریزی بلندمدت این باشگاه در آینده ای نزدیک با قدرت تمام و با بهره گیری از یک کادر بومی و مجرب به سطح اول هندبال کشور بازخواهیم گشت.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

سجاد اعظم با اشاره به سابقه نایب قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ برتر هندبال ایران و حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا گفت: متاسفانه باوجود افتخاراتی که این تیم برای استان کرمانشاه به همراه آورد از سوی مسوولان و صاحبان صنایع و کارخانه‌داران استان مورد حمایت قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز این تیم به دلیل مشکلات مالی مجبور به انصراف از لیگ برتر هندبال باشگاه های کشور شده و در نهایت به لیگ دسته اول سقوط کرد افزود: امسال بسیاری از مسوولان خواستار حضور ما در مسابقات لیگ بودند که ما با این درخواست آنها موافقت نکردیم چون به این نتیجه رسیده ایم که در میانه راه ما را تنها خواهند گذاشت.

اعظم ادامه داد: سال گذشته نیز همین اتفاق برای ما افتاد و زمانی که در تلاش برای پیدا کردن حامی مالی بودیم و حتی موافقت‌هایی را هم گرفته بودیم، اما در میانه راه استاندار وقت کرمانشاه وعده داد که به این تیم کمک می‌کند و ما طبق وعده استاندار مقدمات حضورمان در رقابت‌های لیگ را فراهم کردیم که متاسفانه در لحظه آخر استاندار به وعده خود عمل نکرد و به ناچار از رقابت‌های لیگ برتر انصراف دادیم.

آکادمی هندبال زاگرس سالانه ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد

مدیرعامل باشگاه زاگرس اسلام آبادغرب اضافه کرد: پس از این ماجرا و کناره‌گیری تعدادی از بازیکنان غیربومی که در نیمه‌های فصل تیم زاگرس را رها کردند، تلاش کردیم تا بجای شرکت بدون حامی و اسپانسر مشخص در رقابت‌های لیگ به بازیکن سازی بپردازیم.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

وی با بیان اینکه اداره آکادمی هندبال برای این باشگاه سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بردارد اظهار کرد: تمام هزینه های این آکادمی و حتی توپ و پوشاک ورزشکاران و دستمزد مربیان بدون حمایت مالی از سوی مسوولان توسط خود باشگاه تامین می شود.

اعظم یادآور شد: هم اکنون باشگاه زاگرس حدود ۳۰۰ بازیکن در رده‌های سنی خردسال تا نوجوانان دارد که ظرف یکی دو سال آینده از ظرفیت آنها برای حضور در رقابت‌های مختلف لیگ استفاده خواهیم کرد.

وی با اعلام آمادگی این آکادمی برای پذیرش علاقه مندان به هندبال از دیگر نقاط استان تاکید کرد: باشگاه زاگرس بدون هیچ حاشیه ای هم اکنون با تمام تلاش علاقه مندان به این رشته در شهرستان اسلام آباد در حال فعالیت بوده و هیچ نیازی هم به کمک های مالی هیات هندبال استان ندارد.

برگزاری ۲ مرحله استعدادیابی در شهرستان اسلام آباد

دبیر هیات هندبال استان کرمانشاه و مدیر آکادمی هندبال زاگرس نیز گفت: برای امر پشتوانه سازی و آموزش بازیکنان بومی این باشگاه برنامه مدون پنجساله ای را تدوین و از سال ۱۴۰۱ در دستور کار خود قرار دادیم که بر همین اساس در این سال توانستیم ۱۰۰ بازیکن مستعد را شناسایی و جذب کنیم.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

مهدی حمیدیه افزود: در همین راستا در سال گذشته نیز از میان ۴۲۸ بازیکن که در برنامه استعدادیابی این باشگاه حضور یافته بودند ۳۰۰ نفر شناسایی و پس از پذیرش وارد آکادمی شدند و در سال جاری نیز ۱۶۰ نفر را در دومین مرحله استعدادیابی شناسایی و جذب کردیم.

وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعفی که تیم زاگرس در رقابت‌های لیگ داشت، استفاده از بازیکنان غیربومی و صرف هزینه‌های زیادی بود که برای جذب آنها انجام می‌داد، بنابراین پس از اینکه تیم از رقابت‌های لیگ انصراف داد، با همکاری رییس هیات هندبال شهرستان، آکادمی هندبال زاگرس تاسیس تا با شناسایی و آموزش بازیکنان بومی این نقیصه را برای سال های آینده رفع کند.

تیم زاگرس شاکله اصلی تیم آموزشگاه های استان را تشکیل می دهد

مدیر آکادمی هندبال زاگرس با بیان اینکه در برنامه بلندمدت پنج ساله باید در بخش جوانان و بزرگسالان هم بازیکنان تراز اول بومی خوبی داشته باشیم که اکنون در رده سنی نوجوانان قرار دارند یادآور شد: سال گذشته برای اولین بار در رقابت‌های آموزشگاه‌های استان شرکت کردیم که در تمام رده‌های سنی از خردسال تا نوجوان عنوان قهرمانی را کسب کردیم.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

حمیدیه گفت: در همین راستا با درخشش بازیکنان پرورش یافته این باشگاه در مسابقات آموزشگاه ها، هم اکنون از مجموع ۱۲ بازیکنی که تیم استان را تشکیل داده اند، ۱۰ بازیکن آن از باشگاه زاگرس هستند.

وی اضافه کرد: در حالی که هنوز تیم زاگرس در هیچ کدام از مسابقات کشوری شرکت نکرده، اما به واسطه فیلم‌هایی که از بازی بازیکنان آن برای کادر فنی تیم ملی ارسال و مورد بررسی قرار داده اند تاکنون ۶ نفر به اردوی تیم ملی در رده سنی نونهالان دعوت شده اند.

حمیدیه ادامه داد: هفتم شهریورماه مسابقات خردسالان و ۱۹ شهریور هم مسابقات نونهالان منطقه ۴ کشور را به میزبانی سنندج داریم که تیم زاگرس کرمانشاه در این مسابقات شرکت خواهد کرد ضمن آنکه تیم زاگرس بنا دارد در مسابقات لیگ آیندگان کشور در رده سنی نونهالان که با حضور ۱۲ باشگاه کشور برگزار خواهد شد شرکت کند.

تیم هندبال زاگرس شناسنامه رشته های تیمی استان کرمانشاه محسوب می شود

مدیرعامل باشگاه زاگرس اسلام آبادغرب، تیم هندبال این باشگاه را شناسنامه ورزش کرمانشاه در رشته‌های تیمی دانست و گفت: هر چند در حال حاضر در رده سنی بزرگسالان تیم لیگی نداریم، اما با توجه به پشتوانه‌سازی که داشته‌ایم، ظرف یکی دو سال آینده در رقابت‌های لیگ دسته اول یا لیگ برتر ایران شرکت خواهیم کرد.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

وی تاکید کرد: ما در آینده ای نزدیک با قدرت دوباره به هندبال ایران بر می‌گردیم، چرا که این استان پر از بازیکنان آینده دار در این رشته است و باید آن ها را دوباره شکوفا کنیم.

اعظم، در ادامه با بیان اینکه عدم حمایت از تیم‌های ورزشی استان از سوی اسپانسرها ضربه زیادی به ورزش کرمانشاه زده است گفت: در حال حاضر هزینه قرار داد بازیکنان هندبال در لیگ برتر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و هر تیمی که قصد حضور در این رقابت ها را داشته باشد باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه کند که تامین این مبالغ هنگفت برای باشگاه های خصوصی و بدون حامی مالی امکان پذیر نیست.

هیچ اراده ای در بخش خصوصی کرمانشاه برای حمایت از ورزش وجود ندارد

وی با بیان اینکه برخلاف سایر استان های کشور هیچ اراده ای در بین مدیران بخش خصوصی کرمانشاه برای حمایت از ورزش وجود ندارد یادآور شد: مسوولان استان باید یک وحدت رویه را در پیش گیرند تا مدیران واحدهای تولید و اقتصادی بخش خصوصی را در استان به سمت حمایت از ورزش سوق دهند.

مدیرعامل باشگاه زاگرس اسلام آبادغرب تاکید کرد: اجرای قانون معافیت مالیاتی واحدهای اقتصادی که در حوزه ورزش سرمایه گذاری می کنند در استان کرمانشاه چنانچه به مرحله اجرا گذاشته شود موجب شکوفایی و توسعه شگرف ورزش استان خواهد شد.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

اعظم با بیان اینکه در این روش که مبتنی بر قبول هزینه های انجام یافته واحدهای اقتصادی در ورزش است دولت متعهد می شود که هزینه های انجام یافته را بدون محدودیت یا تا میزان خاصی به عنوان هزینه های قابل قبول در تشخیص مالیات آنان لحاظ کند یادآور شد: از مسوولان استان این درخواست را داریم تا این قانون را در استان به مرحله اجرا بگذارند.

باشگاه زاگرس در آینده ای نزدیک به قدرت نخست هندبال ایران تبدیل خواهد شد

رییس هیات هندبال اسلام آبادغرب و قائم مقام باشگاه زاگرس در ادامه این نشست با بیان اینکه فعالیت‌های آکادمی این باشگاه در اسلام آباد موجب ایجاد یک شور و نشاط ورزشی در بین خانواده های این شهر کوچک و محروم شده است گفت: با توجه به فضای همدلی خوب و مناسبی که بین اعضای آکادمی هندبال زاگرس وجود دارد، در آینده می‌توانیم دوباره به یکی از قدرت‌های هندبال ایران تبدیل شویم.

آکادمی زاگرس، مرکز بازیکن‌سازی هندبال کرمانشاه

جعفری در زمینه شرایط محل تمرین این باشگاه و آکادمی زاگرس نیز افزود: سالن شهید شهبازی به عنوان سالن محل تمرینات تیم زاگرس اسلام آبادغرب دارای مشکلاتی بود که با همکاری مسوولان اداره ورزش و جوانان به ویژه در بحث نور و سیستم گرمایشی آن اقدامات خوبی صورت گرفت، اما بحث سیستم سرمایشی و کفپوش آن هنوز اجرایی نشده که امیدواریم این مشکل نیز هرچه زودتر برطرف شود.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در سال گذشته رقابت‌های لیگ هندبال در شهرستان اسلام آبادغرب با حضور ۱۲ تیم برگزار شد که همه این تیم‌ها از باشگاه زاگرس بودند که نقش مهمی در ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان این شهرستان شد که پیش بینی کرده ایم امسال هم این لیگ تداوم داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ۲۵ مرداد ماه سال گذشته بود که قرعه کشی سی و ششمین دوره رقابت های لیگ برتر هندبال مردان کشور با حضور ۱۱ تیم برگزار شد که نام تیم زاگرس اسلام آبادغرب در بین تیم های حاضر در این قرعه کشی نبود، عدم توانایی این باشگاه از پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان مبلغ ورودی به رقابت های لیگ برتر که نه باشگاه توانایی تامین این مبلغ را داشت و نه هیچ اسپانسری از این تیم باسابقه در استان کرمانشاه حمایت کرد باعث شد تا تیمی که سابقه نائب قهرمانی لیگ برتر و حضور در جام باشگاه های آسیا را در کارنامه خود داشت از سوی فدراسیون هندبال کنار گذاشته شد.

شهرستان اسلام اباد غرب با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha