حسین سیمایی‌صراف وزارت علوم را تحویل گرفت

تهران - ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (سوم، شهریور) در محل کار خود در ساختمان وزارتخانه حاضر شد و به شکل رسمی مسئولیت این وزارتخانه را تحویل گرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حسین سیمایی‌صراف که روز چهارشنبه (۳۱ مرداد) موفق به کسب ۲۲۱ رای از ۲۸۸ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، از دیروز (جمعه، دوم شهریور) اقدامات خود را آغاز کرد و در اولین گام و نخستین برنامه رسمی خود با برخی پیشکسوتان حوزه و دانشگاه و چهره‌های برجسته عرصه دانش و پژوهش دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف اسلامی و شماری از اعضای هیات‌علمی این مرکز از جمله علی‌اشرف صادقی، فرهنگ‌نویس و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیدار کرد. همچنین در دیدارهای جداگانه‌ای پای سخنان غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و آیت الله سیدمصطفی محقق داماد مجتهد، فیلسوف و حقوقدان همچنین از اعضا هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی و فرهنگستان علوم نشست.

اما سیمایی‌صراف برای آغاز به کار رسمی کار خود  امروز (شنبه، ۳ شهریور) به وزارتخانه رفت و به شکل رسمی کار را آغاز کرد.

وزیر علوم پیشین در مراسم استقبال از سیمایی‌صراف با اظهار امیدواری برای تحقق اهداف تعیین شده افزود: جامعه دانشگاهی یار و یاور شما خواهد بود و بی شک با تجربه ای که دارید موفق خواهید بود
ما همه در یک تیم به نام جمهوری اسلامی ایران هستیم و همه باید تلاش کنیم در این مجموعه موفق باشیم. در این مدت یاوران علمی در وزارت علوم تلاش کردند و گزارشی از نارضایتی از آنها نداشتیم.

محمدعلی زلفی‌گل تاکید کرد: از سال ۸۲ در زمینه سیاستگذاری علم و پژوهش فعالیت داشتم و پیشنهاددهنده تشکیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بودم. همچنین در همه این سال ها دغدغه آموزش عالی داشتم.

وی تصریح کرد: انتقادات وزارت علوم را رصد کرده و راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه دادیم؛ آموزش‌محور نبودن تحقیقات، بی‌توجهی جامعه دانشگاهی به مسائل کشور، بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی از جمله این انتقادات بود که رفع آنها را سرلوحه کار قرار دادیم و برای رفع آنها از پشتوانه پژوهشی و از ظرفیت برنامه هفتم‌ توسعه و پیشرفت استفاده کردیم؛ بر اساس این برنامه ۱۵ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها به امور پژوهشی و پنج درصد به امور فرهنگی اختصاص یافت و این یعنی ۲۰ درصد افزایش بودجه دانشگاه ها.

وزیر علوم پیشین اظهارداشت: پارک های علم و فناوری یکپارچه مدیریت نمی شد، معاونت فناوری و نوآوری را در وزارت علوم تأسیس کردیم تا یکپارچه سازی شود. در زمینه مرجعیت علمی بودجه ای در قانون تعیین کردیم و تعداد مجلات نمایه‌شده در پایگاه‌های علمی را به ۱۷۳ عنوان مجله رساندیم. نهایت تلاش خود را به کار بستیم خادم مناسبی برای وزارت علوم باشیم و امروز از همه همکاران خود طلب حلالیت می کنم.

مرجعیت علم را باید قبول کنیم
سیمایی صراف نیز ضمن تشکر از زلفی‌گل گفت: امیدواریم کرامت همه را در اقدامات حفظ کنیم. این ایام که در مجلس حاضر می شدم، دیدم همه درباره چالش ها و راه حل ها وفاق داریم؛ اما موانعی وجود دارد که نمی گذارد پیش برویم.

برای پیشرفت کشور باید مرجعیت علوم را قبول کنیم و بپذیریم همه علوم با هم پیشرفت را به ارمغان می آورند. همچنین باید باور کنیم موانعی است که به مرجعیت علم تن نمی دهد، قوانین در کاغذ آمده است و در عمل از راه های میان بر استفاده می کنیم

وی گفت: مرزهای علوم تصنعی است؛ برای توسعه کشور نیازمند هستیم همه علوم با هم متوازن حرکت کنند. یکی از چالش ها این است که در خط مقدم با انسان سر و کار داریم و با ماشین سر و کار نداریم. امید، نشاط، حفظ حرمت انسان و به رسمیت شناختن انسان ضروری است تا همه با هم تلاش کنیم و به هدف برسیم.

سیمایی‌صراف تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم چالش هایی را برطرف کنیم و تلاش ها برای عملیاتی کردن برنامه را فراموش نکنیم. جامعه و دانشگاه محیط علمی فرهنگی است و باید تلاش کنیم انسان به تعالی و رشد و آرامش  برسد.

سیمایی‌صراف که از سوی مسعود پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت چهاردهم به مجلس معرفی شده بود، چهارشنبه ۳۱ مراداماه با کسب ۲۲۱ رأی از بین ۲۸۸ آراء ماخوذه به عنوان شانزدهمین وزیر علوم، سکانداری آموزش عالی را پس از محمدعلی زلفی‌گل به دست گرفت.

وی (متولد ۱۳۴۷ در مشهد)،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است. وی از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و ابتدای دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha