دبیر فدراسیون: قایقرانان در المپیک نباید وارد حاشیه می‌شدند/ عذر می‌خواهیم

تهران- ایرنا- دبیر فدراسیون قایقرانی درباره حاشیه‌ها پیرامون ملی‌پوش این رشته در بازی‌های المپیک پاریس گفت: به بچه‌ها تذکر دادیم و به هیچ وجه نباید وارد این حاشیه‌ها می‌شدند!

رضا صابونچی صبح یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره عملکرد تیم ملی قایقرانی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، اظهار داشت: وضعیت قایقرانی مثل همه رشته‌ها، ویژه است. بحث قاره خیلی مهم است. در کشتی هم همین است و به تازگی رنکینگ مشخص می‌کند و در ۲ گروه خوب‌ها را قرار می‌دهند که قبلا اینگونه نبود. هنوز قایقرانی به این شکل نیست هرچند ما بحث تعیین خط را داریم. علی آقامیرزایی اگر به جای گروه اول شانس مجدد در گروه دوم بود، به فینال A و B راه می‌یافت. ما باید با توجه به داشته‌های خود همه مسائل چون ورزشکاران، قدمت و امکانات را کنار هم می‌گذاریم و همه چیز را با هم می‌بینیم و هیچ کدام را بهانه نمی‌کنیم.

عملکرد قایقرانی مورد رضایت ما نبود

وی افزود: عملکرد قایقرانی آنگونه که باید و شاید در المپیک مورد رضایت ما نبود. یعنی خود ما هم راضی نیستیم اما عملکرد آنها با توجه به چنین هجمه‌ای هم که ایجاد شد، بد نبود. نه اینکه ما ۱۰۰ درصد راضی باشیم و ما هم انتظار بیشتری از قایقرانان خود داشتیم اما آنچه در مطبوعات منعکس شد، نبود و ما خیلی هم بد عمل نکردیم. علی آقامیرزایی در ۲ سال گذشته چنین رکوردی نزده بود و حریف مدال طلای چین را جا گذاشت و نبی رضایی پاروزنان برزیل، ایتالیا و مجارستان را جا گذاشت؛ آنها ورزشکاران قدری بودند.

پاروزنان در المپیک کم‌فروشی نکردند

دبیر فدراسیون قایقرانی عنوان کرد: مهسا جاور و زینب نوروزی ۲ ماه قبل از آنکه به بازی‌ها بروند، برای اولین بار در دونفره سبک وزن کار خود را شروع کردند تا به مسابقات کسب سهمیه بروند و آنجا به ژاپن بیش از ۲ و نیم ثانیه اختلاف می‌بازند و دوم می‌شوند و بعد از ژاپن سهمیه سوم آسیا را می‌گیرند اما در المپیک ژاپن را در مرحله اول و دوم جا می‌گذارند و جهش رکوردی داشتند. ما فراتر از حد انتظار راضی نیستیم اما به آن شکل هم نبود که کم فروشی بکنند. باز هم المپیک است و حاشیه‌ها درباره بحث لباس پیش آمد و بی‌اثر در نتایج نبود اما به طور کلی بچه‌های ما به لحاظ رکوردی در قیاس با حریفان آسیایی خوب کار کردند و اروپا مقداری از ما جلوتر است.

نباید همه چیز را گردن ورزشکار بیندازیم

وی ادامه داد: فرض کنید دسته بندی‌ها نباشد و به هر قاره ۴ سهمیه ندهند و اگر این اتفاق بیفتد شاید اصلا نتوانیم سهمیه بگیریم. همه چیز را باید کنار هم ببینیم و اگر بگویند براساس امتیاز ۱۶ قایق برتر را به المپیک باید ببریم، ممکن است به ما تا سالیان سال اصلا سهمیه نرسد. زیرا قایقرانی رشته اول کشور نیست و ورزش اول اروپایی‌هاست. همه این موارد را کنار هم بگذاریم و اعتراف می‌کنم و با همه اینها ما شانس داریم و فدراسیون جهانی به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کند تا به همه کشورها شانس بدهد. باید منصفانه فکر کنیم و همه چیز را نباید گردن ورزشکار بیندازیم.

دبیر فدراسیون: قایقرانان در المپیک نباید وارد حاشیه می‌شدند/ عذر می‌خواهیم

از برنامه ریزی برای قایقرانان راضی نیستیم

صابونچی یادآور شد: ما از برنامه ریزی راضی نیستیم و باید بیشتر تلاش کنیم. قرار بود ۱۲ مدال در بازی‌های آسیای کسب کنیم اما ۵ مدال آوردیم البته ما خیلی هم بیراهه نرفتیم. ما روی باد هوا چیزی نگفتیم و بررسی کردیم و ۱۲ قایق شانس کسب مدال در بازی‌های آسیایی داشتند را پیش بینی کردیم اما هفت قایق ما موفق نشدند به برنز برسند و چهارم شدند و همان قایق‌ها پس از رفع چالش‌ها در سه ماه بعد در گزینشی المپیک ژاپن توانستند به مدال برسند. نبی رضایی که در هانگژو چهارم شده بود، با رکورد خوب در گزینشی المپیک طلا گرفت و علی آقامیرزایی در گزینشی المپیک سوم شد و سهمیه گرفت و چین را جا گذاشت.

مشکل بی‌آبی باید برطرف شود

وی اضافه کرد: اولین چیزی که قایقرانی نیاز دارد، منابع آبی است و تنها یک پیست در کل ایران داریم اما نباید این را بهانه کنیم و مدیر باید با امکانات موجود برنامه ریزی کند و با این بی‌آبی مدال بیاورد و باید برنامه ریزی کنیم. منابع آبی باید بیشتر باشد. قایقرانی رشته پرمدالی است و چند حسن دارد. بانوان ما بسیار موفق هستند و به لحاظ مسائل فرهنگی با ما عجین است و ورزش سلامتی است و به لحاظ تعداد مدال‌ها در بازی‌های آسیای ویژگی ممتازی دارد. در برنامه آبی باید با مراکزی رایزنی کنیم و آن هم محدودیت‌هایی دارد و اگر سدی باشد برای آب شرب استفاده می‌شود و در نهایت محدودیت استفاده داریم و اگر سد غیرشرب است بحث دستیابی است و مسافت خیلی طولانی برای دستیابی به سدهایی که غیرشرب هستند، خواهیم داشت. مشکل منابع آبی ما باید برطرف شود.

عملکرد قایقرانان بد نبود

دبیر فدراسیون دوومیدانی ادامه داد: تجهیزات ما به‌روز نشده و مشکل دارد و باید مقداری به بحث حقوق و مزایا توجه کنیم. مجلس شورای اسلامی ورزش را به حرفه‌ای و عمومی تقسیم کرده و برای ورزش حرفه‌ای بودجه‌ای نمی‌دهد و در ورزش حرفه‌ای قایقرانی که ۱۰۰ میلیون تومان می‌گیرد را با فوتبالی که ۱۰۰ میلیارد تومان می‌گیرد، کنار هم گذاشته است اما رشته‌های پرمدال باید بیشتر مورد توجه دولت و مجلس باشد. وقتی از بازی‌های آسیایی برگشتیم بلافاصله اعتراف کردیم که برنامه ما اشتباه بوده است و برنامه‌ریزی بهتر و باعث شد از بازی‌ها تا کسب سهمیه رشد کنیم و پنج سهمیه گرفتیم و ۲ سهمیه به خاطر بیماری بچه‌ها از بین رفت و نشان داد ما تمرکزی روی عیب‌های خود داشتیم. ما باید در دانش مربیان، برنامه ریزی اردوها و امکانات را تجدید نظر کنیم و از مطبوعات می‌خواهیم تا شفاف‌سازی شود مبنی بر اینکه قایقرانان آنچنان هم بد نبودند.

دبیر فدراسیون: قایقرانان در المپیک نباید وارد حاشیه می‌شدند/ عذر می‌خواهیم

بچه‌ها به هیچ وجه نباید وارد این حاشیه‌ها می‌شدند

وی درباره حاشیه‌ها پیرامون مهسا جاور در بازی‌های المپیک اظهار داشت: به بچه‌ها تذکر دادیم و به هیچ وجه نباید وارد این حاشیه‌ها می‌شدند و خواهش می‌کنم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان از این به بعد برای همه ورزشکاران کاروان قبل از اعزام برنامه‌ای ترتیب ببیند و جایگاه و حق مصاحبه‌ها را توضیح دهد و به مطبوعات همراه آموزشی داده شود که از بچه‌ای که از مسابقه آمده است، چه برد و چه باخت، هر سوالی را نپرسد و درباره مسائل فنی و عملکرد او بپرسد نه آنکه بپرسد مشکل و خواسته تو چه بوده است! ما در کاروان ۲ مشکل داشتیم یا ورزشکارانی که شکست خوردند و ایرادهایی که گرفتند و مردم گفتند بهانه است و یا ورزشکارانی که بردند خواسته‌هایی که ورزشکاران داشتند و گفتند که زیاد است. معتقدم مردم حق دارند و ما باید پاسخگو باشیم. به دنبال بهانه نیستم که بگویم آب نداشتیم و غیره.

بعد از شکست غرور ملی مردم جریحه‌دار می‌شود

صابونچی یادآور شد: ما هم از عملکرد خودمان در المپیک ناراضی هستیم و هم اینکه آنقدر هم عملکرد بدی نداشتند و الان هم باید برای بازی‌های آسیای ناگویا آماده شویم و این اشتباهات را جبران کنیم. باید برای ورزشکاران و مطبوعات وزارت و کمیته نشست بگذارد تا بعد از برد و باخت توجیه شوند. در هر صورت مردم وقتی می‌بینند که ورزشکاری می‌بازد غرور ملی آنها جریحه‌دار می‌شود و باید از آنها عذرخواهی کنیم زیرا صاحب حق هستند.

۲ خوابگاه در کنار فدراسیون ساختیم

وی گفت: یکی از مشکلات ما بحث خوابگاه برای ملی‌پوشان زنان و مردان بود. خوابگاه شماره یک ورزشگاه آزادی را مردان استفاده می‌کردند که به بخش خصوصی منتقل شد و از ما گرفتند. ما تصمیم گرفتیم با توجه به بودجه محدودی که داشتیم ساخت و ساز خوابگاه را شروع کنیم و یک خوابگاه را مجهز و بازسازی کردیم و ۲ اتفاق را اضافه کردیم. ۲ خوابگاه در کنار فدراسیون ساختیم و ۱۴ اتاق خواهیم داشت. سه ماه است کار را شروع کردیم و خوابگاه سوم باقی مانده است. به جز این یک سوله مجهز ۱۵۰ متری داریم که دستگاه ارگومتر را در آن گذاشتیم. ارگومترهای ما قدیمی هستند و وزارت ورزش با همکاری وزارت نفت بودجه ۱۹ میلیارد تومانی برای فدراسیون ما در نظر گرفت تا قایق‌های مختلف و ارگومتر بخریم.

دبیر فدراسیون: قایقرانان در المپیک نباید وارد حاشیه می‌شدند/ عذر می‌خواهیم

رشته ارگومتر را به قایقرانی اضافه کردیم

دبیر فدراسیون قایقرانی اضافه کرد: ارگومتر برای ما ۲ کاربرد دارد و یکی شبیه‌ساز قایق‌هاست است و خود ارگومتر ورزشی است که در کراس‌فیت استفاده می‌شود. در این رشته مسابقات قهرمانی آسیا را داشتیم و اخیرا در مالزی شرکت کردیم و ۵ مدال طلا و ۲ نقره و ۲ برنز کسب کردیم. ما تصمیم گرفتیم ارگومتر را به دلیل استفاده در روئینگ و آب‌های آرام و هم برای رشته کراس فیت در نظر بگیریم. ۱۲ دستگاه ارگومتر داریم و قرار است ۱۲ تا دستگاه دیگر بخریم و آن سالن مجهز شود و اولین لیگ ارگومتر را تشکیل دهیم. سالیان قبل لیگ‌های آب‌های آرام، اسلالوم، روئینگ، دراگون‌بوت و کانوپولو را داشتیم و امسال لیگ ارگومتر هم اضافه می‌شود تا بتوانیم لیگ مهیجی داشته باشیم.

دبیر فدراسیون: قایقرانان در المپیک نباید وارد حاشیه می‌شدند/ عذر می‌خواهیم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha