۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85577360
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۰ اثر تاریخی خراسان شمالی مرمت شد

۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85577360
۶۰ اثر تاریخی خراسان شمالی مرمت شد
شهر تاریخی «بلقیس» اسفراین

بجنورد-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۶۰ اثر تاریخی این استان در مدت سه سال اخیر مرمت شد.

به گزارش ایرنا، علی مستوفیان روز شنبه در نشست خبری اظهارکرد: آثار تاریخی براساس اولویت بندی مرمت می شود و سال گذشته ۲۲۰ میلیارد ریال برای آن لحاظ شد که اعتبارات به نسبت سال ماقبل آن ۵۳ درصد رشد یافت.

وی اضافه کرد: آثار تاریخی به صورت الکترونیکی پایش می شوند و بایستی زیرساخت های آن فراهم تا براساس داده های ماهواره ای به روز، پایش آنی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ادامه داد: پایش زیرساخت های آثار تاریخی استان اکنون در دست پیگیری است که زمان زیادی می برد.

ثبت ۶۰ درصد آثار خراسان شمالی در فهرست ملی

وی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این استان شناسایی شده و تاکنون ۷۰۰ اثر معادل ۶۰ درصد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مستوفیان در ادامه بیان کرد: ۵۰ طرح گردشگری از جمله بوم گردی، هتل و متل با ۲۰۰ هزار مترمربع زیربنا از طرف بخش خصوصی در دست اجرا است که مجموع اعتبارات این طرح ها به ۴۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

بجنورد شهر جهانی گلیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: اقدامات ثبت جهانی گلیم آغاز و مکاتبات لازم برای ثبت جهانی به وزارتخانه ارسال شده است.

مستوفیان اظهارکرد: به زودی بجنورد شهر جهانی گلیم در یونسکو ثبت خواهد شد.

وی افزود: ۲۸ اثر صنایع دستی استان تاکنون مهر اصالت ملی را کسب کردند.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha