از تیترهای زرد درباره هوش مصنوعی فاصله بگیریم/ واکنش جشنواره فیلم کوتاه تهران چه بود؟

تهران- ایرنا- فیلمساز و مدرس هوش مصنوعی معتقد است: جشنواره فیلم کوتاه تهران با اختصاص بخش ویژه‌ای به آثار هوش مصنوعی، واکنش به‌هنگامی به این فناوری و مزایای آن برای سینما نشان داده است.

علیرضا ربیع مقدم نویسنده و کارگردان سینمای کوتاه درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: هوش مصنوعی در حال حاضر در بخش‌های مختلفی از سینمای ایران به کار گرفته‌ می‌شود اما شاید حضور آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران اولین واکنش رسمی به این فناوری باشد؛ اتفاقی که بهره‌گیری از آن به ویژه در دو سه سال اخیر فراگیر شده است.

وی افزود: هوش مصنوعی همچنین اخیرا در فستیوال‌های مهم دنیا با جدیت دنبال شده است، به جنبه آموزشی و نحوه کارکرد آن به سینما پرداخته شده و در برخی فیلم‌ها یا به طور کامل یا در بخش‌هایی، از هوش مصنوعی استفاده شده است.

این فیلمساز با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران در زمان مناسبی به این تکنولوژی واکنش نشان داده است، عنوان کرد: هر دستاورد مبتنی بر تکنولوژی، زمانی دارد و باید به آن به سرعت واکنش نشان داد. هوش مصنوعی در فرآیند نگارش استوری بورد و حتی تولید می‌تواند به فیلمساز بسیار کمک کند.هر دستاورد مبتنی بر تکنولوژی، زمانی دارد و باید به آن به سرعت واکنش نشان داد. هوش مصنوعی در فرآیند نگارش استوری بورد و حتی تولید می‌تواند به فیلمساز بسیار کمک کند

ربیع‌ مقدم افزود: هوش مصنوعی از هزینه‌های هنگفتی که جلوه‌های ویژه به پروژه تحمیل می‌کند، می‌کاهد. من با سرپرست جلوه‌های ویژه خیلی صحبت کرده‌ام و اگرچه شاید هنوز بهره‌گیری از هوش مصنوعی به کمال نرسیده باشد، اما توانسته و می‌تواند برخی وجوه حرفه‌ای را برای آثار سینمایی محقق و تامین کند.

کارگردان فیلم کوتاه رویای هفت اقلیم که مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده است، درباره این اثر توضیح داد: رویای هفت اقلیم اولین فیلم کوتاه هوش مصنوعی درباره عجایب هفت‌گانه از تخیل تا واقعیت است که با صدای زنده‌یاد ناصر طهماسب و به شیوه بازسازی شده، روایت شده است.

وی ادامه داد: در همه مراحل این کار به تهیه‌کنندگی حسین کاکاوند از فیلمنامه، صدا، تصاویر تا حرکت دوربین و بازسازی نماها از هوش مصنوعی استفاده کرده‌ایم. همچنین فیلم دیگری را که بازسازی ۱۰ دقیقه‌ای از فیلم شیرین زنده یاد عباس کیارستمی است، با تکنیک هوش مصنوعی تولید کرده‌ام.

از تیترهای زرد درباره هوش مصنوعی فاصله بگیریم/ واکنش جشنواره فیلم کوتاه تهران چه بود؟
علیرضا ربیع مقدم - نویسنده و کارگردان سینمای کوتاه

ربیع‌ مقدم درباره مدیریت زمان و هزینه با استفاده از هوش مصنوعی در جریان فیلمسازی بیان کرد: اگرچه مدیریت زمان و هزینه با هوش مصنوعی ساده‌تر است اما باز هم بستگی به تکنیکی که کارگردان استفاده می‌کند، دارد؛ این که او مطابق با دیدگاه خود چقدر قصد دارد پیچیده یا ساده کار کند. جشنواره فیلم کوتاه تهران سال گذشته اتفاق خوبی را رقم زد و در چند کارگاه توانست به طور اصولی‌تر، رابطه هوش مصنوعی و سینما را تبیین کند

وی با تاکید بر اهمیت آموزش کاربست هوش مصنوعی در سینما و مصادیق آن گفت: در حال حاضر آموزش‌های فیلمسازان، عمدتا متکی بر شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب است. جشنواره فیلم کوتاه تهران سال گذشته اتفاق خوبی را رقم زد و در چند کارگاه توانست به طور اصولی‌تر، رابطه هوش مصنوعی و سینما را تبیین کند.

این کارگردان درباره نحوه مواجهه با هوش مصنوعی در تولید آثار توضیح داد: لازم است از تیترهای زرد در این حوزه دوری کنیم و با ذهنی باز به سراغ هوش مصنوعی برویم. فیلمسازان مستند بسیار از این فناوری استقبال کرده‌اند و در ژانرهای داستانی و تجربی نیز واکنش‌ها مثبت است. ضمن اینکه هوش مصنوعی می‌تواند خلأها و مشکلاتی را که در جریان فیلمسازی پیش می‌آید، جبران کند.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha