خسارت سیل مونسون به ۱۰۰ درخت کهنسال گردو روستای دلی رچ مارگون/راه روستا بحرانی است

یاسوج- ایرنا- بارش های سنگین و سیل آسا موسمی ظرف روزهای اخیر سبب بروز خسارت زیادی به راه های روستایی ،مزارع و باغ ها در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد به ویژه روستای دلی رچ مارگون شد و مردم این منطقه ظهر امروز برای رفع مشکلات خود از جمله نبود راه و نجات درختان کهنسال گردو میهمان دفتر معاونت عمرانی استاندار در یاسوج شدند.

به گزارش ایرنا، مونسون (Monsoon) برگرفته از واژه موسم از زبان عربی به معنای فصل است (نامی برای بادهای فصلی)؛ تعریف سنتی مونسون تابستانه هند به بارش ماه های خردا، تیر، مرداد و شهریور گفته می شود.علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است.

بیشترین بارندگی مونسون ( اول شهریور ماه)در منطقه برم سبز از توابع بخش سوق شهرستان کهگیلویه به میزان ۶۳ میلی‌ متر ثبت شد.

طبق اعلام مردم روستای دلی رچ این بارش ها سبب خسارت زیادی به راه های روستایی و مزارع و باغات این روستا شده است و امروز برای پیگیری رفع مشکلات روستایشان به سراغ معاون عمراین استاندار کهگیلویه و بویراحمد آمدند.

خطر خشک شدن در کمین ۱۰۰ گردوی کهنسال دلی رچ مارگون/راه روستا بحرانی است

یکی از این روستائیان گفت: حدود پنج متر ارتفاع شن و سیلاب و آبرفت بر درختان گردوی دلی رچ انباشته شده است و اگر مشکلات تا این هفته رفع نشود ثمر این درختان آسیب می بیند.

وجود مناطق خوش آب وهوا و رودخانه ها و چشمه های پرآب در دلی رچ مارگون کهگیلویه وبویراحمد این روستا را مستعد قطب تولید گردو کرده است اما اینک در حال از بین رفتن است.

دهیار روستای دلی رچ مارگون نیز گفت: ساعات اولیه سیلاب مشکلات را اطلاع رسانی کردیم اما جوابی نشنیدیم به جز بخشدار که در روستا حضور پیدا کرد.

اسفندیار تیربند افزود: بخش کشاورزی و باغداری روستای دلی رچ به طور کامل از بین رفته است و جداول کشاورزی و لوله ها و پمپ های کشاورزی زیر سیل و گل و لای اند.

وی تاکید کرد: آب شرب روستا با سیلاب قطع شد و منبع آب روستا زیر گل و لای مدفون شد اما بیرون کشیده شد و مشخص شد تخریب شده و نیاز به بازسازی و دیوار حائل دارد.

دهیار روستای دلی رچ مارگون عنوان کرد: دره های روستا نیاز دارد که سیل بندهایی در آن ها ایجاد شود تا درختان ما از بین نروند. حدود ۱۰۰ درخت ۸۰ ساله روستا را آب برده و تخریب شده اند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ سال زحمت کشاورزان بر باد رفته و گردوی هفت ساله و ۸۰ ساله مردم از بین رفته است.

تیربند ابراز کرد: اکنون آب آشامیدنی روستا وصل شده است ولی باغ های ما آب ندارند و جاده روستا هم از قبل مشکل داشت اما حالا بحرانی تر شده است.

وی ادامه داد: هیچ وسیله و لودری هم نیست که به کمک ما بیاید و تنها ۲ لودر در منطقه است که آن ها هم معیوب اند.

خطر خشک شدن در کمین ۱۰۰ گردوی کهنسال دلی رچ مارگون/راه روستا بحرانی است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی سیل آسایی در روزهای اخیر روستای دلی رچ از توابع مارگون را تحت تاثیر خود قرار داد.

علی محمد روستا افزود: هواشناسی استان هم پیش بینی این بارش ها را اعلام کرده بود، از ۲ روز گذشته هم پیگیریم که ماشین آلات سنگین برای کمک به مردم روستا بفرستیم که سرابندی ها را به خاطر نیاز درختان گردو باز کند و مشکلی نباشد.

وی ادامه داد: روز گذشته برای منطقه چین لوداب هم که سیلاب در آن خساراتی به بار آورده بود یک بیل مکانیکی ارسال شد و یکی هم به زودی برای روستای دلی رچ فرستاده خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: متولی رسمی و قانونی در بحث سرابندی ها جهاد کشاورزی است و انتظار می رود سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه سرابندی و اتفاقات دیگری که روی می دهد بیشتر پای کار بیاید و کمک کار مردم و کشاورزان باشد.

وی تاکید کرد: مجموعه فرمانداری مارگون باید میزان خسارات به لوله ها و مصالح برای کشاورزان را به طور رسمی اعلام کند که این خسارات جمع بندی و به مدیریت بحران کشور ارسال تا تخصیص اعتبار برای استان بیاید.

روستا ابراز کرد: مشکل اصلی دلی رچ جاده است و راه ارتباطی است و جاده ای که منشعب از مارگون لوداب دلی رچ تا سرکورکی است.

این جاده به علت عدم تخصیص اعتبار این چند سال انجام نشده بود و پیمانکار قطعه قطعه کار کرده است و سنواتی شده است و به خاطر عدم تامین مالی خاتمه پیمان داده و یا کارها خوب جلو نرفته است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با پیگیری هایی که بنده انجام داده ام پس از اربعین تخصیص اعتبار خوبی به این جاده تزریق خواهد شد تا این پروژه را جانی دوباره بدهیم.

وی عنوان کرد: اولویت ما تکمیل جاده ارتباطی است تا پیش از بارندگی ها در فصل زمستان مردم بتوانند از یک مسیر امنی عبور کنند.

روستا تصریح کرد: دلی رچ قطب کشاورزی و تولید گردو استان است که باید سریع تر اقدامات لازم انجام گیرد تا درختان خشک نشوند زیرا فصل حساسی برای درختان گردو است. به زودی بیل مکانیکی می فرستیم سراب بندی ها را باز کند.

خطر خشک شدن در کمین ۱۰۰ گردوی کهنسال دلی رچ مارگون/راه روستا بحرانی است

به گزارش ایرنا، دلی رچ یکی از قطب های تولید با کیفیت ترین گردو در استان و حتی کشور محسوب می شود و کشاورزان و باغداران این منطقه هر ساله خواستار همکاری سازمان جهاد کشاورزی برای ارایه تسهیلات و کمک هیا بلاعوض و خرید و راه اندازی سیستم های آبیاری تحت فشار و پمپاژ آب از رودخانه پایین دست روستا هستند اما کسی صدایشان را نشنیده است.

به گزارش ایرنا، مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شدده است و ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha