خسارات مونسون به زیرساخت های روستایی کهگیلویه وبویراحمد/آب برخی روستاها قطع است+ فیلم

یاسوج- ایرنا- بارش های موسمی تابستانی (مونسون) که با طوفان و تگرگ و باد شدید همراه است از روز گذشته(پنجشنبه) سبب بروز خسارات زیادی به زیرساخت های روستایی اعم از منازل مسکونی، مزارع و جاده های دسترسی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

به گزارش ایرنا،بارندگی‌های موسمی بهمراه رعد و برق برخی مناطق و شهرهای مختلف کهگیلویه‌وبویراحمد را از روز پنجشنبه و در نخستین روز از شهریور فراگرفت؛ شدت بارش‌ها و طوفان شدید همچنین سبب آب‌گرفتگی معابر و بروز خسارت به زیرساخت‌ها و شکستن درختان در سطح معابر شهری و روستایی شد.

این بارش ها باعث تخریب جاده‌های روستاها، خسارت به باغات و برخی از منازل شهرستان مارگون و مزارع برنج و راه های روستایی لوداب از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

فرماندار بویراحمد گفت: حجم خسارت به زمین های مزارع برنج مردم دهستان لوداب به ویژه روستای چین بسیار زیاد است و راه های روستایی این منطقه هم آسیب فراوانی دیده است.

شهرام مهدوی مطلق افزود: امروز از این مناطق بازدید خواهیم داشت و حجم خسارات را بررسی می کنیم البته به کارشناسان‌ جهاد کشاورزی اعلام شده سریع تر حجم این خسارات را اعلام کنند.

ابوطالب دیودل دهیار روستای تاکسیسه شهرستان مارگون نیز دراین‌باره گفت: بارش باران و سیل خسارات زیادی به کشاورزی، زیرساخت روستا و برخی از منازل و ساکنان عشایری این منطقه وارد کرده است.

وی افزود: از ارگان‌های متولی به‌خصوص سازمان جهاد کشاورزی، جمعیت هلال احمر و دیگر دستگاه‌های متولی انتظار داریم که همکاری لازم جهت جبران خسارت با مردم را داشته باشند.

خسارت شدید سیل در روستای دلی رچ مارگون

اسفندیار تیربند دهیار روستای دلیرچ سفلی مارگون نیز گفت: این بارش ها سبب خسارت زیادی به راه های روستایی و مزارع و باغات این روستا شده است اما تاکنون مسئولان و متولیان در سطح استان و شهرستان برغم تماس های مکرر برای برآورد خسارات و بازدید از منطقه مراجعه نکرده و کسی صدای ما را نشنید.

بیشترین میزان بارش ها

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین بارندگی مونسون عصر روز پنج‌شنبه (اول شهریورماه ۱۴۰۳) در منطقه برم سبز از توابع بخش سوق شهرستان کهگیلویه به میزان ۶۳ میلی‌متر ثبت شد.
ولی بهره‌مند افزود: این سامانه همچنین در ماهور باشت ۳۶. تنگ پیرزال ۳۰، چرام ۲۷،‌امیرآباد ۲۵، ستنگان۲۴، سوق ۱۹، وزک ۱۶، جاورده ۱۶، دیل ۱۶، لنده ۱۵، باشت پنج، دهدشت ۴ و قلعه دختر ۱، ۵میلی‌متر باران داشته است.
رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سی و یکم مرداد ماه نیز بخش‌هایی از شهر یاسوج مانند ارم‌ها، محمودآباد، میدان کوهنورد و برخی از نقاط شهرستان‌های باشت و چرام شاهد باران‌های رگباری بود.
وی بیان کرد: به علت نبودن‌ایستگاه‌های باران سنجی میزان باران‌های روز گذشته در نقاط یاد شده مشخص نیست.
هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد روز گذشته در خصوص این سامانه هشدار نارنجی صادر کرده بود و در این هشدار پیش‌بینی کرده بود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. این هشدار برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول به منظور مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
بهره‌مند تأکید کرد: آسمان صاف تا قسمتی ابری، افزایش ابر با احتمال رعد و برق از پدیده‌های هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در ۴۸ ساعت آینده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha