۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85577557
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غیرفعال بودن ایستگاه های تولید بذر کشور از مشکلات  طرح های مرتعداری است

کرج - ایرنا - سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: یکی از مشکلاتی اساسی در مسیر طرح های مرتعداری کشور غیرفعال بودن ایستگاه های تولید بذر است که باید در این زمینه چاره جویی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،" حسن وحید" روز شنبه در بازدید از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: همانطور که بخشی از نهالستانهای کشور به تولید بذر اختصاص یافته، می توان بخشی از آنها را برای تولید نهال و یا گیاهان دارویی اختصاص داد.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه ظرفیت خوبی را برای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور لحاظ کرده اند و با توجه به این که دولت جدید نیز برنامه های خود را اجرای برنامه هفتم عنوان کرد در این برنامه اشاره به مباحث احیا پوشش گیاهی و حفاظت خاک شده است .

اهمیت حفظ منابع طبیعی

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: مهمترین اصل در منابع طبیعی اصل حفاظت است که در برنامه هفتم توسعه هم اشاره شده بنابراین باید ضریب حفاظتی ۲۰ درصد افزایش داده شود.

وی یادآورشد: نکته حایز اهمیت در استانهای البرز و تهران توجه دو چندان به مبحث حفاظت به واسطه ارزش افزوده بسیار بالای زمین است؛ اکنون سامانه زمین و تجهیز گلوگاه های استان البرز به دوربین های پیشرفته حفاظتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد : یکی از افتخارات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرای طرح کاداستر است اما در این حجم از کار امکان دارد اشکالاتی هم وجود داشته باشد؛ رفع تداخل بین اراضی ملی و موات جز اقداماتی است که با تشکیل کارگروه هایی در ادارات کل باید به صورت جدی و با دقت پیگیری شود.

کاهش کانون های گرد و غبار

وحید گفت: مباحث مربوط به احیا مناطق بیابانی و کاهش کانون های گرد و غبار که باید به ۲۰ درصد برسد و همچنین مباحث مربوط به توسعه و غنی سازی جنگل ها ابتدایی ترین وظایف سازمان منابع طبیعی است که منجر به پایداری جنگل می شود.

وی یادآورشد: اگر به این مساله در ظاهر ساده اما پیچیده نپردازیم کارکرد اکولوژیکی جنگل ها نامعلوم خواهد بود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هرچند هیچ طرحی در سازمان منابع طبیعی ارجحیت بر دیگری ندارد اما اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت یکی از اصلی ترین طرح ها است .

مشکل تالاب صالحیه البرز فقط چرای شترها نیست

وحید با بیان اینکه مشکل تالاب صالحیه استان البرز فقط چرای شترها نیست، ادامه داد: این تالاب با احداث جاده های متعدد در اطراف آن ضمن متوقف کردن پخش آب در این منطقه تبدیل به یک استخر شده است .

وی افزود: احداث کانال زهکشی از قزوین تا البرز و مدیریت منابع آب مساله دیگر است که با سایر مسایل دست در دست هم داده است تا این منطقه تبدیل به کانون گرد و غبار شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی کشور گفت: امروز آبخیزداری یکی از اولویت های کشور محسوب می شود . اما باید دقت داشت منظور فقط بند آبخیز و سازه گابیون نیست .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha