روز بیله‌سوار؛ پاسداشت مرزداران شهید سال ۱۳۲۰

اردبیل - ایرنا - مرزنشینان ایران همواره بهترین مرزداران این سرزمین بوده اند و یاد و خاطره شهدای مرزدار سال ۱۳۲۰ شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل، همه ساله با برگزاری روز بیله سوار گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیله سوار مغان در نقطه صفر مرزی شمال استان اردبیل و در جوار جمهوری آذربایجان واقع شده و گمرک آن از مهم ترین تاسیسات و تشکیلات تجاری و اداری این شهرستان است.

شهر مرزی بیله سوار یکی از نقاط مرزی ایران زمین است که در سال ۱۳۲۰ مورد تجاوز نیروهای متفقین (ارتش اتحاد جماهیر شوروی) قرار گرفته بود و مردم مرزنشین با درک حساسیت موضوع به مقابله با متجاوزان برخاسته بودند و در آن واقعه شهدایی به میهن عزیز تقدیم شد.

مزار شهدای گمنام سوم شهریور ۱۳۲۰ بیله سوار مغان هم‌اکنون در جنب مدرسه قدیمی امام خمینی (ره) بیله‌سوار قرار دارد و نماد مقاومت دلاورمردان این مرز و بوم در برابر بیگانگان است.

مطالبات مردم و پیگیری مسئولان سرانجام در سال ۹۴ به ثبت روز سوم شهریور به نام روز بیله سوار منتهی شد و در این روز، وقایع و صحنه های ایستادگی مردم مرزدار این خطه بازگو می‌شود.

در این راستا برنامه بسیار قابل تحسینی با عنوان "پاسداشت مرزداران شهید" از چند سال قبل در شهر مرزی بیله سوار برگزار می‌شود و شب گذشته به مناسبت سوم شهریور ۱۳۲۰ و گرامیداشت نام و یاد شهدای مرزدار بیله سوار، آئین باشکوهی با شرکت مردم و مسئولان در گلزار شهدای این شهر برگزار شد.

شهدای مرزدار نماد غیرت هستند

آیت الله یدالله صفری نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه گرمی مغان در این آئین گفت: شهدای مرزدار سال ۱۳۲۰ نماد غیرت و شجاعت مردم بیله‌سوار هستند و مردم این منطقه ۸۳ سال قبل، همت خود را برای کشورداری و مرزداری نشان داده اند.

وی افزود: امنیت این منطقه در طول تاریخ توسط مردم عزیز که مرزداران و ناموس‌دار کشورمان هستند، تامین شده و رشادت‌های آنها افتخاراتی همچون حماسه مرزداری و رشادت سوم شهریور را رقم زده است.

روز بیله‌سوار؛ پاسداشت مرزداران شهید سال ۱۳۲۰
سخنرانی آیت الله صفری نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در روز گرامیداشت بیله سوار

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: یکی از وظایف اصلی ما در این اداره کل، میراث‌داری ارزش‌ها و رشادت‌هایی است که در طول تاریخ برای حفاظت از این آب و خاک و انسانیت رقم خورده است.

حسن محمدی ادیب افزود: رشادت مرزداران بیله‌سواری در سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ از جنس رشادت‌هایی است که در واقعه کربلا اتفاق افتاده و ما ایثارگری‌هایی همانند آن واقعه را در مقاطع مختلف به ویژه در دفاع مقدس تجربه کرده‌ایم.

به گفته او ، آیین پاسداشت شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ در بیله‌سوار فرصتی برای قدردانی و گرامیداشت مرزداران این مرز و بوم است که برای حفظ خاک وطن ایثار کرده‌اند.

شعرخوانی حماسی موسی فتحی (ادیب) و لطفعلی فکرت از شعرای نامی اردبیل و بیله سوار از دیگر بخش‌های این آئین شکوهمند بود و در انتها از خانواده سه شهید مرزدار واقعه سوم شهریور ۱۳۲۰ ، تجلیل به عمل آمد و مزار شهدا گلباران شد.

فرماندار و امام جمعه بیله سوار مغان نیز در روزهای اخیر در برنامه‌های مختلف، بر تبیین روز بیله سوار و کار بزرگ مردم مرزدار این خطه در مواجهه با دست خالی با متجاوزان روسی در سال ۱۳۲۰ تاکید کرده اند.

جشنواره تئاتر مرزداران، همت مرزنشینان را را به نمایش می‌گذارد

هنر نیز از سال ها قبل برای بازتعریف رشادت بیله سواری های مرزدار وارد میدان شده است و در کنار رسانه ها به تبیین موضوع می پردازد و در این راستا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، جشنواره تئاتر مرزداران را نمایشگر همت مرزداران توصیف کرده است.

به گفته امر رجبی، جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران شمال غرب کشور همه ساله در بهمن ماه به میزبانی بیله سوار مغان برگزار می شود و در بهمن ماه ۱۴۰۲ همزمان با هفتمین روز از دهه فجر در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی در یادمان شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ بیله‌سوار مغان برگزار شد.

صاحبعلی اصغری فرماندار بیله سوار با اشاره به اینکه جشنواره منطقه‌ای مرزداران شمال غرب کشور در بهمن ماه ۱۴۰۲ دومین رویداد از این نوع بود، گفت: از ۴۸ اثر نمایشی رسیده به دبیرخانه این جشنواره منتخبان ۶ استان کشور شامل هفت اثر صحنه‌ای و پنج اثر خیابانی با موضوع "مرز و مرزداری" و "ایثار و شهادت" توسط هیات داوران برگزیده اعلام شده بود.

آری امروز، بیله سوار مغان به داشتن این نشان افتخار می‌بالد که مرز را ناموس و آبرویی برای خود و کشور می‌داند و همت و غیرت بیله سواری‌های رشید و آگاه، در دوردست تاریخ با خون چکیده شهدا بر نوار مرزی به ثبت رسیده است.

همان بیله سواری‌های بصیر در دفاع مقدس نیز ادامه دهنده راه روشن شهدای ۱۳۲۰ شدند و با نثار جان و خون خویش در جبهه‌های حق علیه باطل، غیرت ایرانیان در پاسداشت وطن و ارزش‌های ملی را به رخ جهانیان کشیدند.

شهرستان مرزی بیله سوار مغان با بیش از ۵۳ هزار نفر در شمال استان اردبیل و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha