از روابط دوجانبه تا تحولات غزه و مساله تایوان؛ محور رایزنی‌های آتی مقامات واشنگتن-پکن

تهران- ایرنا- مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان سفر آتی خود به پکن، افزون بر گفت‌وگو در مورد مناسبات دوجانبه به موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی خواهد پرداخت.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) درباره سفر آتی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به پکن، گفت: چین نگرانی‌های جدی خود را درباره مساله تایوان، حقوق توسعه و امنیت راهبردی در این نشست دوجانبه بیان خواهد کرد.

بنا به گزارش وزارت امور خارجه چین، سالیوان از روز سه‌شنبه (ششم شهریور) به پکن سفر خواهد کرد؛ سفری که تا پنجشنبه (هشتم شهریور) ادامه خواهد یافت.

بر پایه این گزارش، این نخستین سفر یک مقام امنیت ملی آمریکا به چین در هشت سال گذشته است و یک اقدام مهم برای اجرای توافقات به دست آمده در اجلاس سان فرانسیسکو سال گذشته به شمار می‌رود. پس از این اجلاس، تیم‌های دیپلماتیک، اقتصادی، حقوقی، تغییرات اقلیمی و نظامی دو کشور، ارتباطات خود را حفظ کرده اند و تبادلات مردمی در این مدت افزایش یافته است. در عین حال، ایالات متحده به ادامه محاصره و سرکوب چین ادامه می‌دهد و پکن نیز به شدت به این اقدامات واکنش نشان داده است.

مائو ادامه داد: روابط چین و ایالات متحده در یک نقطه بحرانی برای تثبیت روابط قرار دارد و در این همین زمینه، وانگ با سالیوان درباره روابط دوجانبه بر سر موضوعات حساس و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای عمده تبادل نظر عمیق خواهد کرد.

وی افزود:‌ چین بر بیان مطالبات و نگرانی‌های جدی، روشن کردن مواضع قاطع در مورد مساله تایوان، حقوق توسعه چین و امنیت استراتژیک تاکید خواهد کرد.

این دیپلمات چینی با بیان اینکه تایوان، اولین و مهم‌ترین خط قرمز در روابط پکن-واشنگتن است، خاطرنشان کرد: «جدایی تایوان» بزرگ‌ترین خطر برای صلح و ثبات در این منطقه محسوب می‌شود.

مائو تصریح کرد: آمریکا باید به اصل «چین واحد» و مفاد سه بیانیه مشترک دو کشور پایبند باشد و به تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از «جدایی تایوان» عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین تاکید کرد: آمریکا به طور مداوم اقداماتی غیرمنصفانه علیه پکن از جمله تعرفه‌ها، محدودیت های صادراتی، بررسی‌های سرمایه‌گذاری و تحریم‌های یکجانبه اعمال کرده است که به شدت به حقوق و منافع مشروع چین آسیب می‌رساند. چین خواستار توقف سیاسی-امنیتی کردن مسائل اقتصادی و تجاری توسط آمریکا است.

مائو تاکید کرد: چین همچنین از آمریکا می‌خواهد که به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهد و نقشی سازنده در حل سیاسی مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بزرگ و بارز ایفا کند.

وی همچنین درباره مساله دریای جنوبی چین، افزود: پکن دارای یک مبنای تاریخی و قانونی برای حاکمیت سرزمینی و حقوق دریایی خود در این منطقه است و کشورهای منطقه به‌طور کامل از اعتماد، خرد و توانایی برای مدیریت مسائل دریای جنوب چین برخوردارند. کشورهای خارج از این منطقه نباید اقداماتی انجام دهند که موجب تشدید تنش‌ها شود.

مائو همچنین درباره مساله فلسطین، خاطرنشان کرد: چین متعهد به ترویج صلح و حفظ عدالت در مورد مساله خاورمیانه است و از تمام طرف‌ها در حفاظت از حقوق و منافع مشروع به ویژه حمایت از فلسطین در بازگرداندن حقوق مشروع ملی خود حمایت می‌کند.

این دیپلمات چینی همچنین تاکید کرد: امیدواریم که آمریکا به صدای اکثریت جامعه بین‌المللی گوش فرا دهد و رویکرد مسئولانه‌ای اتخاذ کند.

وی افزود: چین از الگوی قدیمی استثمار استعماری غرب پیروی نمی‌کند و در پی جاه‌طلبی‌های هژمونیک از طریق قدرت و صدور ایدئولوژی نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha