پکن: واشنگتن حمایت خود از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان را متوقف کند

تهران- ایرنا- مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین به دنبال سفر محرمانه اخیر مقام‌های ارشد تایوان به واشنگتن، اعلام کرد: ایالات متحده حمایت خود از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان را متوقف کند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از تارنمای گلوبال تایمز، مائو با اشاره به اینکه آمریکا باید در خصوص مسائل مربوط به تایوان با نهایت احتیاط عمل کرده و از ارتباطات رسمی با این جزیره پرهیز کند، اظهار کرد: پکن قاطعانه با هرگونه ارتباط رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالف است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با یادآوری بر تعهدات رهبران ایالات متحده در مورد مسائل مربوط به تایوان، تاکید کرد: این موضع ثابت و واضح پکن است و واشنگتن باید به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد.

به نوشته تارنمای گلوبال تایمز، لین چیا لونگ و جوزف وو مقام‌های تایوان هفته جاری برای انجام مذاکره با مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به طور مخفیانه به واشنگتن سفر کرده بودند.

به گزارش ایرنا،‌ چین پیش از این نیز قانونگذاران کره‌ جنوبی و ژاپن را به دلیل سفر به تایوان و شرکت در مراسم تحلیف لای چینگ ته رئیس جدید تایوان و آمریکا را به دلیل تبریک گفتن به وی سرزنش کرده بود.

لای چینگ ته در سخنرانی مراسم تحلیف خود از چین خواست «ارعاب سیاسی و نظامی» خود را در این جزیره متوقف کند و اظهار کرد که صلح تنها گزینه است و پکن باید به انتخاب مردم تایوان احترام بگذارد.

لای چینگ ته در این مراسم همچنین تصریح کرد که تایوان و جمهوری خلق چین «تابع یکدیگر نیستند».

پکن چنین عباراتی را معادل استقلال تایوان می‌داند و این خط قرمزی برای چین محسوب می‌شود.

دولت چین، تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند و تاکید دارد که براساس سیاست «اصل چین واحد» که آمریکا نیز متعهد به آن شده، این جزیره باید تحت حاکمیت پکن قرار داشته باشد.

پکن نسبت به هرگونه دیدار و مذاکره رسمی بین دولت‌های خارجی با تایوان حساس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha