هشدار مقام اوکراینی به مردم این کشور؛ برای زمستانی سخت آماده باشید

تهران- ایرنا- ژرمن گالوشینکو وزیر انرژی اوکراین با اشاره به اینکه زمستان پیش رو برای اوکراینی‌ها سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود از مردم این کشور خواست تا برای زمستانی سخت آماده باشند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، وزیر انرژی اوکراین در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی با اشاره به حملات روسیه به زیرساخت‌های تولید انرژی در این کشور، گفت: برنامه‌هایی برای بازسازی و ایجاد یک سیستم تامین انرژی غیرمتمرکز در دست اقدام داریم اما این برنامه‌ها در سال جاری به نتیجه نخواهد رسید، بنابراین مردم اوکراین باید برای سپری کردن زمستانی سخت آماده باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی مناطق حتی این احتمال وجود دارد که امکان تأمین برق در طول شبانه روز فقط به چند ساعت محدود شود، تاکید کرد: متأسفانه زمستان پیش رو بسیار سخت‌تر از زمستان گذشته خواهد بود.

گالوشینکو که پیش‌تر نیز اعلام کرده بود توانایی تولید برق در اوکراین به دلیل حملات روسیه بسیار محدود شده است، گفت: امیدوارم سامانه‌های دفاع هوایی که از کشورهای غربی دریافت شده است برای محافظت از زیرساخت‌های تولید انرژی در اوکراین هم به کار گرفته شوند.

به نوشته راشا تودی، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پیش از این با اعتراف به اینکه بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت انرژی این کشور از جمله نیروگاه‌های حرارتی تولید برق (وابسته به سوخت زغال سنگ) و نیروگاه‌های برق آبی، در بحبوحه درگیری با روسیه آسیب دیده و یا از بین رفته است، از حامیان غربی اوکراین درخواست ارسال سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری برای حفاظت از زیرساخت‌های انرژی این کشور کرده بود.

به گزارش ایرنا، نیروهای نظامی روسیه از ماه مارس میلادی (اسفند ماه) حملات موشکی و پهپادی خود به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را افزایش داده‌اند که در پی این حملات نزدیک به نیمی از زیرساخت‌های تولید انرژی در اوکراین از بین رفته و باعث شده تا میلیون‌ها نفر در خاموشی و قطعی گسترده برق زندگی کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha