حفاری چاه برای رفع تنش آبی تنگ کلوره شهرستان خانمیرزا

شهرکرد- ایرنا- خشکسالی در چند دهه اخیر باعث افت سفره‌های آبی چهارمحال و بختیاری شده است که این خشکسالی در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا ، فلارد، بروجن، اردل و کیار نمود بیشتری دارد به گونه‌ای که تنش آبی در سرزمینی که روزگاری خودش تامین‌کننده آب فلات مرکزی و جلگه جنوبی ایران بود اکنون خودش دچار بی‌آبی شده است.

به گزارش ایرنا، افت سفره‌های زیرزمینی آب در استان آن‌قدر بالا گرفته است که در سال‌های اخیر بیش از ۲۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شد، ولی همیشه صحبت از این بود و کاهش بارش‌ها و تغییر اقلیم از برف به باران در طول ماه های بارشی این تشدید تنش آبی را افزایش داده است.

گاهی این تنش آبی باعث شده است که مردم در طول ماههای گرم به ویژه روزهای ابتدایی تابستان در برخی از روستاها به صورت جدی در حوزه آبرسانی مطالبه‌گری داشته باشند.

تیرماه امسال جمعی از مردم روستای تنگ کلوره چهارمحال و بختیاری با اشاره به گرمای هوا، کمبود و قطع شدن آب در برخی از ساعت‌های روز خواستار برطرف شدن این مشکل از سوی مسئولان استان شده بودند.

جمعی از مردم روستای تنگ کلوره شهرستان خانمیرزا چهارمحال و بختیاری صبح روز شنبه ۲۳ تیرماه با گلایه نسبت به معضل کمبود و قطعی آب خواستار رفع این مشکل شدند.

آنها در گفت و گو با ایرنا اعلام کردند که؛ مردم این روستا با مشکل کمبود آب مواجه هستند و هر چند در زمان حاضر تلاش شده که این مشکل با نوبت‌بندی برطرف شود اما همچنان مردم در تنگنا قرار دارند.

خداخواست کریمی یکی از اهالی روستای کلوره به خبرنگار ایرنا گفت: اظهار داشت: با وجود قرار گرفتن روستای تنگ کلوره در چند کیلومتری چشمه برم، اما امسال با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

سهام کریمی رییس شورای روستای تنگ کلوره خانمیرزا گفت: سرریز آب مجتمع آب‌رسانی ارمند که شامل ارمند سفلی، علیا و آب چنار است به روستاهای امام آباد، چارگاه سادات و تنگ کلوره می‌رسد.

وی افزود: میزان آب در آخر خط انتقال که روستای تنگ کلوره وجود دارد به دلیل مصرف بالای این روستاها کم می‌شود و برخی واحدهای مسکونی محله‌های بالا با کمبود و قطعی آب مواجه هستند.

کریمی ادامه داد: هر چند تلاش شده با تانکرهای آب‌رسانی این مشکل برطرف شود اما به دلیل اینکه این شیوه آب‌رسانی در دسترس نیست مردم با مشکلاتی روبرو هستند.

حفاری چاه برای رفع تنش آبی تنگ کلوره شهرستان خانمیرزا

حفره یک حلقه چاه برای رفع تنش آبی در خانمیرزا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در این باره روز دوشنبه گفت: حفاری یک حلقه چاه آب به‌منظور مدیریت تنش آبی و کاهش مشکل کمبود آب آشامیدنی در شهرستان خانمیرزا آغاز شد.

به‌گزارش ایرنا، به‌نقل از روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، محمد کریمی روز دوشنبه تاکید کرد: این چاه آبرفتی در راستای رفع تنش آبی روستای تنگ‌کلوره شهرستان خانمیرزا در مجاورت این روستا حفر می‌شود.

وی افزود: بعد از انجام مطالعات ژئوفیزیک و مکان‌یابی بهترین نقطه برای حفر چاه از سوی کارشناسان شرکت آب و فاضلاب و گروه مطالعات ژئوفیزیک، حفاری این چاه شروع شد.

کریمی تصریح کرد: با آب‌دهی کافی این چاه می‌توان علاوه بر روستای تنگ‌کلوره خانمیرزا، آب آشامیدنی روستاهای دیگر این شهرستان شامل رحیم‌آباد، امام‌آباد و چاهگاه سادات را هم تامین کرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای حفر چاه آب روستای تنگ‌کلوره شهرستان خانمیرزا را ۴۵ میلیارد ریال دانست و یادآور شد: در مرحله نخست پنج میلیارد ریال برلای حفر این چاه آب اختصاص داده شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هم‌اکنون ۸۰ متر از عمق این چاه حفاری شده است براساس مطالعات انجام شده برای رسیدن به میزان آب مورد نظر حفاری تا عمق ۱۲۰ متری ادامه می‌یابد.

کریمی مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در استفاده از آب را وظیفه همگانی دانست و گفت: توجه و همراهی مردم در خودداری از مصرف آب آشامیدنی برای مصارف غیرآشامیدنی قابل قدردانی است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۹۷۸ هزار و ۴۶۳ نفر از مردم ۴۳ شهر و ۴۹۶ روستا در چهارمحال و بختیاری زیرپوشش شبکه آب‌رسانی قرار دارند که از این تعداد ۶۷۲ هزار و ۸۸۸ نفر جمعیت شهری و ۳۰۵ هزار و ۵۷۵ نفر جمعیت روستایی هستند.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با یک میلیون نفر جمعیت دارد و آلونی مرکز شهرستان خانمیرزا در ۱۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha