۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85578835
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعالیت ۹ قرارگاه ایده‌پردازی در مساجد خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی از راه‌اندازی ۹ قرارگاه ایده‌پردازی در مساجد استان خبر داد و گفت: در این طرح مساجد محلات به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی منطقه‌بندی می‌شوند تا انجام برنامه‌ها به صورت منسجم و هدفمند پیگیری شود.

حجت‌الاسلام علی محقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این قرارگاه مبتنی بر نگاه مردم پایه و با هدف رفع دغدغه‌ها فعال شده تا بتوان مساجد را در برنامه‌های مشترک، پای کار آورد.

وی بیان کرد: رونق عملیات و برنامه‌های فرهنگی در مساجد سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی در کوتاه مدت و بلندمدت خواهد شد و افزون بر شناسایی برخی از مشکلات محلات، در حل و برطرف کردن آن نیز موثر خواهد بود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: تاکنون در این قرارگاه با بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان فعال مساجد، برنامه‌های فرهنگی با حضور بانوان ره‌یافته انجام شده است.

وی ادامه داد: از این طریق مساجد را با یکدیگر آشتی داده و مردم محور کرده‌ایم چون معتقدیم برخی از برنامه‌های فرهنگی باید در سطح محلات اجرا و تقویت شود.

حجت‌الاسلام محقی با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ مسجد در استان افزود: اکنون در ۸۰۰ مسجد کانون فرهنگی و هنری راه‌اندازی شده و فعالیت‌های متعددی توسط اعضا انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه مساجد نقش اصلی خود را از دست داده و شانیت آن در حوزه‌های مختلف به درستی در جامعه تبیین نشده است در حالیکه باید نگاه به مساجد نگاه انسان‌ساز باشد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: مسجد محل آدم ساختن و سجده به انسانیت است، انسانی که از دل این مکان ظهور و بروز پیدا می‌کند و به ولی خدا می‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر مسجدی انسان ساز باشد ارزشمند است ولی اگر معکوس و رو به روی جبهه حق قرار بگیرد و از دل آن اطاعت از حاکم، حضرت رسول (ص) و اهل بیت (ع) در نیاید به گفته پیامبر (ص) باید به زباله‌دانی تبدیل شود همانطور که در زمان پیامبر هم این اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام محقی اظهار کرد: حکمرانی مسجدی و اسلامی زمانی اتفاق می‌افتد که استانداری‌ها، فرمانداری‌ها یا دستگاه‌های اجرایی در کنار مساجد احداث شوند.

وی ادامه داد: تمام دولت‌ها در خصوص نقش و اهمیت مساجد شعارهای زیبا داده و نهضت‌ها راه انداخته‌اند اما تنها در ایام انتخابات متعدد از ظرفیت مساجد برای سخنرانی‌ها استفاده می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی تصریح کرد: فعالیت در حوزه فرهنگ از مساجد گرفته شده و تنها به محلی برای عبادت و عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه هر روحانی مسجد می‌تواند رهبر محله خودش باشد گفت: همچنین فرمانده پایگاه مسجد به عنوان ستاد مشترک نظامی، کانون به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد و خانه هلال در نقش حوزه بهداشت و درمان محله می‌توانند فعالیت‌های مهم و زیادی را انجام داده و مساجد را مردم محور کنند.

حجت‌الاسلام محقی با تاکید بر اینکه مساجد علاوه بر محل عبادت باید کانون فعالیت‌های سیاسی باشد عنوان کرد: همانطور که در گذشته نمایندگان مجلس وقایع پیرامونی مجلس را در مساجد برای مردم بازگو می‌کردند امروزه نیز باید نمایندگان فضای مجلس را برای مردم در مساجد تبیین و تشریح کنند.

وی افزود: در حالیکه امروز نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی تردید ناپذیر است اما از امکانات مساجد و توانمندی‌های اهالی محلات برای توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محله به درستی استفاده نمی‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه در روایات و احادیث اسلامی جایگاه ویژه‌ای برای مسجد ترسیم شده است گفت: مسجد به عنوان نهادی فرهنگی و اجتماعی از بدو تشکیل دارای کارکردها و فعالیت‌های حداکثری بوده و ضمن اینکه مکانی برای عبادت بود، بسیاری از مسائل در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سایر نیز در آن رسیدگی می‌شد.

وی افزود: مسجد در طول زمان آسیب‌های فراوانی از بی تدبیری‌های مسئولان دیده است در حالیکه اگر مسجدی پویا و فعال باشد برای جهان استکبار خطر است لذا در ایران مسجدی که با استکبار و اسعتمار کار نداشته باشد حتی استکبار پول و بودجه آن را هم می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha