۶ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85578884
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گام بلند پژوهشگران قزوین در ورزش کشور

۶ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۰
کد خبر: 85578884
گام بلند پژوهشگران قزوین در ورزش کشور

قزوین - ایرنا - نتایج بررسی پژوهشگران بر پایه تحلیل بیبلیومتریک نشان می‌دهد که برای ارتقای کیفیت و کارایی در ورزش ایران می‌توان به ارایه راهبردهای جدیدتری اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش در دنیای امروز به عنوان یکی از مهمترین ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو تحولات سریع در عرصه فناوری و تحلیل داده‌ها، به ویژه در حوزه‌های نوین نظیر بیبلیومتریک، ظرفیت‌های جدیدی را برای بهبود و تحول در حوزه ورزش فراهم می‌کند.

روش بیبلیومتریک، با تحلیل دقیق و جامع داده‌های علمی، امکان شناسایی روندها، الگوها و زمینه‌های پژوهشی نوین را فراهم می‌آورد که می‌تواند به شکل‌گیری استراتژی‌های تحول‌آفرین در حوزه ورزش کمک کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از روش بیبلیومتریک به‌عنوان یک ابزار تحلیلی پیشرفته، می‌تواند به انقلاب در تحلیل‌های پژوهشی و تدوین راهبردهای مؤثر در ورزش کمک کند این تحقیق می‌تواند منجر به تحولی؛اساسی در این حوزه شده و مسیر جدیدی را برای پیشرفت و نوآوری در ورزش کشور خلق کند.

نقشه‌های علمی که به‌ عنوان ابزاری کارآمد برای شناسایی چالش‌ها، فرصت‌ها و مسیرهای بهینه توسعه طراحی شده‌اند، تصویری واضح از نقاط قوت و ضعف حوزه ورزش کشور ارایه می‌دهند و امکان تدوین استراتژی‌های هوشمندانه و مستند را برای مدیران و سیاست‌گذاران فراهم می‌کنند.

در همین رابطه رضا محمد کاظمی؛ استاد تمام دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، مشاور کارآفرینی پژوهشگاه تربیت بدنی در وزارت علوم، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه ورزش و قهرمان اسبق ژیمناسیک به عنوان یک متخصص برجسته و معتبر صنعت ورزش، با نظرات و تجربیات ارزشمند خود، به غنای این پژوهش افزوده است.

این پژوهشگر در کنار مرضیه بختیاری پژوهشگر حوزه کارآفرینی و از نخبگان مطرح حوزه اقتصاد با تخصص و مهارت‌های خود در زمینه توسعه کسب و کارهای استارت آپی در صنعت ورزش و تسهیل موانع قانونی با شناختی دقیق از نیازها و فرصت‌های موجود به یافته‌های ارزشمندی رسیده‌اند:

گام بلند پژوهشگران قزوین در ورزش کشور

با بهره‌برداری از روش بیبلیومتریک، می‌توان به کشف روندهای جدید، شناسایی نقاط قوت و ضعف و پیشنهاد راهکارهای نوین برای بهبود زیرساخت‌ها، ارتقای آموزش و پیشرفت در حوزه‌های مختلف ورزشی دست یافت.

در این مطالعه، با تحلیل ۲ هزار و ۷۲۳ سند و استخراج ۵۰۱ آیتم از هفت کلاستر مختلف، به بررسی ابعاد مختلف تحول در ورزش ایران پرداخته شده و لازم به ذکر است تحقیقات این حوزه از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۵ (۲ سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ معدود تحقیقات به صورت انتشار برخط بوده که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند) مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش نتایج تحلیل کلاستر اول ارایه شده که به بررسی راهبردهای توسعه زیرساخت‌های فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی در ورزش اختصاص یافته و شامل تحلیل دقیق و ارایه راهکارهای مشخص برای بهبود سیستم‌های مدیریت اطلاعات ورزشی، استفاده از یادگیری ماشینی و تحلیل داده‌ها و ارتقا پلتفرم‌های ورزش دیجیتال است.

توسعه زیرساخت‌های فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی در ورزش

راه‌اندازی پلتفرم‌های ورزش دیجیتال با هدف ایجاد پلتفرم‌های آنلاین برای مدیریت و تحلیل داده‌های ورزشی، شامل عملکرد ورزشکاران، برنامه‌های تمرینی، و تحلیل رقابت‌ها، استفاده از یادگیری ماشینی و تحلیل داده‌ها با هدف بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و تحلیل داده‌های بزرگ برای پیش‌بینی عملکرد ورزشکاران و بهینه‌سازی برنامه‌های تمرینی و ارتقای سیستم‌های مدیریت اطلاعات ورزشی در راستای پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی مدرن برای مدیریت بهتر اطلاعات ورزشکاران و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک قابل طرح و بررسی است.

ادغام تکنولوژی‌های نوین با آموزش و تمرینات ورزشی

استفاده از واقعیت افزوده و مجازی در تمرینات ورزشی به منظور شبیه‌سازی شرایط واقعی مسابقات و بهبود مهارت‌های ورزشکاران در کنار پیاده‌سازی آموزش مجازی در آموزش‌های ورزشی با هدف ایجاد دوره‌های آموزشی آنلاین و تعاملی برای دانشجویان و مربیان ورزشی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی و سنسورها برای پایش و اندازه‌گیری مستمر سلامت و عملکرد ورزشکاران از راهبردی جدید در حوزه ورزش محسوب می‌شود.

گام بلند پژوهشگران قزوین در ورزش کشور

پشتیبانی از توسعه ورزش‌های رقابتی دیجیتال (E-sports)

ایجاد و حمایت از لیگ‌ ورزش‌های الکترونیک برای تشکیل لیگ‌های E-sports در سطح ملی و بین‌المللی با حمایت وزارت ورزش و جوانان و آموزش و توسعه استعدادهای E-sports در راستای شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان در زمینه ورزش‌های الکترونیک بسیار پرکاربرد خواهد بود.

تحقیق و توسعه در حوزه تکنولوژی‌های ورزشی

ایجاد مراکز تحقیقاتی تخصصی در دانشگاه‌ها با تمرکز بر تکنولوژی‌های پیشرفته ورزشی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، و یادگیری عمیق و همچنین تشویق به نوآوری و کارآفرینی در حوزه ورزش و فناوری با هدف حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تکنولوژی‌های ورزشی از طریق تأمین منابع مالی و ایجاد اکوسیستم‌های نوآوری از دیگر مواردی است که باید در راهبردهای حوزه ورزش قرار گیرد.

بهبود و ارتقا سلامت ورزشکاران

پیشگیری از آسیب‌های ورزشی با استفاده از تحلیل داده‌ها مرتبط با تمرینات و عملکرد ورزشکاران و استفاده از ابزارهای هوشمند برای پایش سلامت در راستای گسترش استفاده از ابزارهای هوشمند و سنسورها برای پایش لحظه‌ای وضعیت جسمانی ورزشکاران و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی نیز به روش علمی و عملی قابل تحقق است.

مدیریت و تحلیل پیشرفته مسابقات و عملکرد ورزشی

استفاده از تحلیل پیش‌بینی در مسابقات ورزشی با بهره‌گیری از تکنیک‌های پیش‌بینی و تحلیل داده‌ها برای بهبود عملکرد تیم‌ها و ورزشکاران در رقابت‌های ملی و بین‌المللی و ایجاد سیستم‌های ارزیابی و کنترل کیفیت در ورزش با هدف پیاده‌سازی سیستم‌های پیشرفته برای ارزیابی عملکرد و کنترل کیفیت فعالیت‌های ورزشی در بیبلیومتریک قابل پیاده سازی است.

ارتقا فرهنگ ورزش دیجیتال در جامعه

آگاه‌سازی و ترویج فرهنگ استفاده از تکنولوژی در ورزش با اجرای پویش‌های آموزشی و تبلیغاتی برای افزایش آگاهی عمومی درباره مزایای استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال در ورزش و برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی برای مربیان، ورزشکاران، و مسوولان ورزشی در مورد آخرین تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین در ورزش باید مورد توجه قرار گیرد.

نیم نگاه: این راهبردها بر اساس تحلیل بیبلیومتریک انجام شده و می‌توانند به تحول و پیشرفت ورزش در ایران کمک کرده و زمینه‌ساز دستیابی به اهداف بلندمدت وزارت ورزش و جوانان شوند که لازم است از این ظرفیت علمی در راستای پیشبرد اهدف ورزش کشور استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha