اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۲
کد خبر: 85579167
اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

ایلام - ایرنا - پایانه شهید رئیسی که تا پیش از شهادت رییس دولت سیزدهم پایانه برکت نامیده می‌شد، موسم اربعین هر سال پذیرای خیل زائران بارگاه حضرت دوست است.

به گزارش ایرنا، روزگارانی نه چندان دور شهر مرزی مهران محل تبادل خط آتش میان سربازان عراقی و رزمندگان ایرانی بود و مکانی برای عروج شهیدان؛ هرچند با فروکش کردن شعله‌های جنگ، مهران یک شهر غریب و دورافتاده در جغرافیای ایران بود اما با سقوط دولت صدام و شروع از سرگیری روابط بین دولت‌ ایران و عراق به ناگاه مهران نیز آوازه‌ای پیدا کرد و به یکی از کانون‌های توجه تبدیل شد.

امروز به برکت اربعین، مهران به مهم‌ترین گذرگاه زمینی کشور برای سفر به عتبات عالیات و حتی ترانزیت کالاها و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری تبدیل شده است.

زیرساخت‌های عمرانی مهران در سایه بذل عنایت امام حسین(ع) و اربعین حسینی یکی پس از دیگری ایجاد شده و توسعه یافته است و این شهر کوچک در ایام اربعین یک ایران را در خود جای می‌دهد.

پایانه مسافربری شهید رئیسی(برکت) یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های ترابری شهر مهران محسوب می‌شود که در هفت کیلومتری پایانه مرزی شهید سلیمانی احداث شده است.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

این پایانه مسافربری در زمینی با وسعت نزدیک به ۴۰ هکتار ایجاد شده است و در ایام اربعین ظرفیت استقرار و دپوی ۲ هزار اتوبوس برون شهری را به صورت همزمان دارد.

ایام اربعین که می‌شود علاوه بر پارکینگ بزرگ اربعین و پایانه مرزی شهید سلیمانی، ترمینال برکت نیز مملو از زائرانی می‌شود که یا از سفر عشق برگشته‌اند و قصد عزیمت به استان‌های خود را دارند یا تازه از راه رسیده‌اند و می‌خواهند پای در مسیر کوی دوست بگذارند و ناوگان مستقر در پایانه شهید رئیسی(برکت) وظیفه جابجایی این مسافران وادی بهشت را بر عهده دارند.

فصل عاشقی اربعین از راه می‌رسد تردد اتوبوس‌های بین شهری که مسافران را بین استان‌های مختلف و پایانه برکت جابجا می‌کند، نمود عینی پیدا می‌کند.

شروع سفرهای اربعین را می‌توان از سال ۱۳۹۳ قلمداد کرد که زائرانی از اقصی نقاط کشور خود را به مهران رساندند و عازم بارگاه ملکوتی اربابشان شدند.

از آن زمان تاکنون سفر معنوی اربعین همواره با حضور سیل خروشان جمعیت عاشقان امام بی سر و کفن ادامه یافت و مسئولان به فراست دریافتند که باب جدیدی از سفرهای زیارتی در کشور شکل گرفته است.

بنابراین ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در دستور کار قرار گرفت و به لطف اربعین جاده‌های استان تعریض جاده‌های مواصلاتی، حفر تونل، احداث پل‌ها و زیرگذر و روگذرها یکی پس از دیگری به دست توانمند مهندسان پدیدار شد.

یکی از مهمترین بخش‌ها در مقوله اربعین موضوع سهولت در تردد بین شهری زائران بود که به همین منظور ضرورت ایجاد یک پایانه مسافربری در حدفاصل شهر مهران و پایانه مرزی در دستور کار قرار گرفت.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

پایانه برکت از سال ۱۳۹۷ بدون بهره‌مندی از امکانات زیرساختی و فنی خاصی فعالیت خود را شروع کرد اما انقلاب و تحول اساسی این پایانه از پارسال شکل گرفت که مدیریت این مکان از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد.

هرچند از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته فعالیت‌های عمرانی چشمگیری در این پایانه شکل نگرفته بود اما با این وجود نقشی موثر در جابجایی مسافران اربعین داشت.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

از سال گذشته تاکنون رونق و تحولی اساسی در این پایانه شکل گرفته و چهره خاک‌آلود و بایر آن کامل متحول شده و به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان این پایانه به یکی از بزرگترین، شکیل‌ترین و مجهزترین ترمینال‌های مسافربری کشور در مدت کوتاه پارسال و امسال تبدیل شده است.

اتوبوس‌های مستقر در پایانه شهید رئیسی(برکت) ایام اربعین ۲۴ ساعته در حال جابجایی مسافران بین استان‌های مبدا و مهران هستند و از هر شهر و دیاری از این کشور پهناور می‌توان مسافر و زائر مشاهده کرد.

در این پایانه سکوهایی برای تمامی استان‌های کشور برای استقرار اتوبوس‌ها ایجاد شده و برای جلوگیری از سردرگمی زائران و رانندگان اتوبوس‌ها، اسم هر استان در جلوی سکوها درج شده است تا مسافران از طریق این تابلوها به سهولت استان مقصد خود را پیدا کنند.

امسال با توجه به تعدد اتوبوس‌های برون شهری، زائران هیچ دغدغه‌ای برای رسیدن به استان خود ندارند و با فراغ بال و پس از استراحت و صرف غذا و قرائت نماز با انبوه اتوبوس‌های مستقر در پایانه برکت به محل سکونت خود باز می‌گردند.

برای جلوگیری از چند نرخی شدن کرایه بهای حمل مسافران، نظارت بر نرخ‌های اعلامی از سوی رانندگان انجام می‌گیرد و شعبه‌های بازرسی از سوی تعزیرات حکومتی در پایانه مستقر هستند و همچنین با نصب بنرهای بزرگ آخرین نرخ‌های مصوب از سوی ستاد اربعین کشور برای اطلاع زائران و رانندگان در جای جای محوطه پایانه نصب شده است.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

تحول چشمگیر عمران و آبادانی در پایانه شهید رئیسی(برکت)

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در خصوص زیرساخت‌های این پایانه اظهار کرد: وسعت پایانه مسافربری برکت نزدیک به ۴۰ هکتار است که با توجه به حجم زائران مهران و نیاز به توسعه این پایانه، طرح‌های مطالعاتی برای افزایش وسعت آن به ۴۸ هکتار انجام شده و توسعه این مکان در دستور کار است.

سیدزاهدین چشمه‌خاور ادامه داد: با توجه به افزایش زیرساخت‌ها، اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته تردد و جابجایی زائران با سهولت و کمترین توقف انجام گرفته است در حالی که سنوات گذشته مسافران در برگشت برای عزیمت به استان محل سکونت خود چالش داشتند.

وی افزود: تا سال گذشته پایانه برکت تحت مدیریت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت بود اما از سال ۱۴۰۲ مدیریت آن به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان واگذار شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام یادآور شد: از سال گذشته که راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این ترمینال را از بنیاد برکت تحویل گرفت تا قبل از اربعین امسال ۱۰۰ درصد محوطه پایانه که قبلا خاکی بود آسفالت شده است و تنها ۶ هکتار در قسمت سکوهای استقرار اتوبوس‌ها باقی مانده که بعد از اتمام موج بازگشت زائران این بخش که قیرپاشی شده است، نیز آسفالت می‌شود.

چشمه‌خاور بیان کرد: پنج هزار مترمربع سایبان برای سکوهای استقرار اتوبوس‌ها نصب و همچنین ۳۰ دستگاه آبسردکن و آیس بانک (مخازن بزرگ ذخیره آب و یخ) جانمایی شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نیازهای این پایانه مکانی برای استراحت رانندگان بود که اکنون یک سالن بزرگ به وسعت ۹۰۰ مترمربع برای خواب و استراحت رانندگان احداث و تجهیز شده است که این سالن ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۰ دوش حمام دارد و برای استراحت کارکنان و نیروهای مستقر در پایانه نیز یک ساختمان به مساحت ۵۰۰ مترمربع احداث و تجهیز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام اضافه کرد: برای زائران نیز ۲۱۲ چشمه سرویس بهداشتی شامل ضلع شرقی ۵۰ چشمه، بخش غربی ۷۲ چشمه و وسط پایانه هم ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی ایجاد شده و هر قسمت هم دارای ۱۰ دوش حمام و در مجموع ۳۰ دوش حمام است.

وی یادآور شد: سه هزار و ۲۰۰ مترمربع سایبان دائمی از نوع سازه‌های فضاکار برای محل استقرار ایستگاه‌های صلواتی نصب شده است و همچنین ۱۰ هزار متر سایبان شیدار نیز در محوطه این پایانه نصب شده است.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

به گفته چشمه‌خاور ۲ حسینه ۲ هزار متری و ۲ سوله بزرگ در محوطه این پایانه جهت استراحت و اقامه نماز زائران ایجاد شده که یکی از این حسینه‌ها توسط بنیاد برکت ساخته شده است.

وی باتوجه به ازدحام جمعیت زائران در پایانه برکت ایام پیک اربعین، اظهار کرد: موکب مردمی المهدی شمیرانات استان تهران در پایانه برکت یک آشپزخانه دائمی احداث کرده است و همچنین یک سوله دائمی هم در اختیار مدیریت درمان استان ایلام قرار دارد و البته هنگام اربعین برای ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و خدماتی نیز سازه‌های موقتی نصب و بعد از اربعین جمع‌آوری می‌شود.

وی اضافه کرد: پایانه شهید رئیسی(برکت) با تمامی امکانات و تجهیزات تاکنون فقط ایام اربعین و ماه صفر فعالیت داشته است اما یکی از اهداف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استفاده دائمی از آن است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام توضیح داد: از این پایانه برای استقرار اتوبوس‌های کاروان‌های زیارتی که در طول سال به مهران مراجعه می‌کنند و همچنین توقف و استراحت کامیون‌داران و رانندگان خودروهای ترانزیتی گمرک مهران می‌توان استفاده کرد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام برای این پایانه احداث سالن انتظار برای مسافران و نیز فروش آنلاین و اینترنتی بلیت است.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

به گزارش ایرنا، اربعین امسال به لطف زیرساخت‌های عمرانی و تعدد اتوبوس‌ها برای همه استان‌ها، زائران با نرخ مصوب تعیین شده و بدون معطلی خاصی به استان‌های خود می‌روند.

مسافران بلافاصله بعد از رسیدن به پایانه شهید رئیسی (برکت) باتوجه به استقرار اتوبوس‌های برون شهری، سریع سوار شده و به سمت استان خود حرکت می‌کنند.

نصب تابلوهای اسم استان‌های مختلف در سکوهای محل استقرار اتوبوس‌ها سهولت دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی برای زائران هر استان را بیشتر کرده است.

وجود ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع انواع غذا و نوشیدنی، دسترسی آسان به سرویس‌های بهداشتی، مکان برای استراحت و نماز، محوطه تمیز و آسفالت شده، وفور ناوگان اتوبوسی برون شهری و نظارت بر خدمات باعث رضایتمندی عموم زائران از پایانه برکت شده است.

در حالیکه سنوات گذشته به علت فقدان زیرساخت‌ها، ترابری مسافران و زائران به استان‌های مختلف با مشکلات و چالش و معطلی زیادی همراه بود اما اکنون انتقال زائران به استان‌های مختلف در کمترین زمان انجام می‌گیرد.

پایانه شهید رئیسی(برکت) بزرگترین پایانه کشور و مهمترین پایانه ترابری مسافر در حوزه کنگره اربعین است که هزاران زائر در کمترین زمان از طریق آن بین مهران و اقصی نقاط کشور جابجا می‌شوند.

پایانه شهید رئیسی (برکت) ایام اربعین امسال از ابتدای ماه صفر تا زمان نگارش این گزارش (۶ شهریور) نزدیک به ۱۴ هزار تردد ناوگان اتوبوسی به استان‌های مختلف کشور داشت که ۴۰۱ هزار و ۱۲ زائر از طریق این پایانه بین استان‌های مبدا و مهران جابجا شده‌اند.

از ابتدای ماه صفر تاکنون (۲۱ صفر) ۲ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۸۳ نفر از مرز مهران( ورود و خروج ) تردد کردند.

مرز مهران به واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق مهم‌ترین و اصلی‌ترین گذرگاه زمینی تردد زائران اربعین محسوب می‌شود.

اربعین و برکتی که به مهران عطا شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha