حاشیه های فوتبال و فراموشی پیست تارتان سردار آزادگان قزوین

قزوین - ایرنا - رییس هیات دو و میدانی استان قزوین عقیده دارد که مطالبات ورزشکاران این رشته در ورزشگاه سردار آزادگان به دلیل نگاه تک بعدی مسوولان به حوزه ورزش و به خصوص فوتبال، مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۲ سال از افتتاح ورزشگاه سردار آزادگان قزوین می‌گذرد و در عین حال نیز تکمیل و ساماندهی آن نیز همواره با فراز و فرودهای بسیاری روبرو بوده است، یکی از چالش هایی که همواره در مناسب سازی این طرح ورزشی به چشم می خورد، تکمیل پیست تارتان آن بوده که علی رغم پیگیری های فراوان اما تاکنون به ثمر نرسیده است.

پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام سال گذشته و با انجام برخی عملیات عمرانی پیشرفت فیزیکی آن به ۹۰ درصد رسید اما پس از آن عملیات بهسازی، ساخت و تکمیل آن دوباره متوقف شد، با این وجود و به گفته علی غربی، رییس هیات دو و میدانی استان قزوین اگر ۱۰ درصد باقی مانده این طرح تکمیل نشود امکان بهره برداری از آن وجود ندارد و قابل استفاده نخواهد بود.

این در حالی است که کیومرث هاشمی، وزیر اسبق ورزش و جوانان ۳۱ تیر ماه سال جاری در سفر یک روزه خود به استان قزوین به منظور تسریع در اجرای و تکمیل این طرح تاکید ویژه داشت.

در همین راستا و به منظور آگاهی بیشتر از وضعیت پیست تارتان این ورزشگاه، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین گفت و گویی را با علی غربی، رییس هیات دو و میدانی استان قزوین ترتیب داده است.

ایرنا. در ابتدا از وضعیت تمرین دو و میدانی کاران قزوین و اینکه این هیات چند عضو دارد توضیخاتی ارایه فرمایید.

حدود ۵۰۰ ورزشکار به طور حرفه ای تحت پوشش هیات دو و میدانی قزوین قرار دارند اما متاسفانه در سراسر استان حتی یک پیست خاکی برای این رشته به غیر از مجموعه ورزشی سردار آزادگان وجود ندارد که در عین حال نیز سال هاست که در انتظار بهره برداری این مجموعه هستیم.

با این وجود در ورزشگاه شهید رجایی قزوین علی رغم اینکه آنجا نیز فاقد پیست است اما تمرینات برخی از رشته های دو و میدانی نظیر پرتاب وزنه و پرتاب دیسک را به آنجا انتقال داده ایم.

ایرنا. عملیات بهسازی، ساخت و تکمیل سردار آزادگان در چه مرحله ای قرار دارد.

با همه سختی ها و پیگیری هایی که در طول این مدت انجام دادیم و اهتمام مدیرکل ورزش و جوانان استان، این طرح تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ولی اگر ۱۰ درصد باقی مانده مناسب سازی نشود امکان استفاده از پیست وجود ندارد. تکمیل پیست تارتان این مجموعه حداقل نیاز اولیه هیات دو و میدانی است تا بتوانیم برنامه های خود را در طول سال جهت آموزش و اعزام ورزشکارانمان اجرا کند و بر همین اساس نیاز مبرم و اساسی به این پیست داریم.

طی ۲ هفته اخیر نیز به طور مکرر از مسوولان استانی، به ویژه شخص استاندار پیگیری این موضوع به عمل آمد که تا پایان شهریورماه سال جاری نسبت به تکمیل پیست اقدام شود چرا که در برهه حساسی قرار داریم، از یک سو ساخت پیست با توجه به مواد و ترکیبات خاصی که در آن استفاده می شود بایستی تنها در فصل گرما صورت بگیرد در غیر این صورت و در فصل سرد سال عملیات اجرایی آن متوقف خواهد شد.

اگر هم این فرصت از دست برود حدود هفت تا هشت ماه طرح به تعویق خواهد افتاد، از سوی دیگر نیز در آستانه تغییر دولت و مسوولان قرار داریم و اگر پیگیری های ما و قول ویژه وزیر اسبق ورزش به ثمر ننشیند باید تمام مطالبه گری هایمان را در این زمینه از صفر شروع کنیم.

ایرنا. به نظر شما ریشه مطالبات بر زمین مانده حوزه دو و میدانی را باید از کجا جستجو کرد؟

به نظر می رسد در حال حاضر همه مسوولان استان در حوزه ورزش تمرکزشان بر روی فوتبال لیگ برتر و استادیوم محل مسابقه آن است اما امیدواریم از رشته های دیگر ورزشی قافل نشوند، چرا که داشتن نگاه تک بعدی به ورزش نه به نفع ورزشکاران است و نه به نفع استان.

شاید مسوولان وقت، به ویژه استاندار با توجه به شرایط جا به جایی دولت دغدغه ای برای تکمیل این طرح نداشته باشند ولی این موضوع مطالبه جدی ما است و از مسوولان می خواهیم تا زمانی که در راس کار هستند کارهای این چنینی را به پایان برسانند و این در حالی است که وزیر ورزش دولت سیزدهم چند بار نسبت به تکمیل این طرح هم تاکید داشته است.

اگر امروز قزوین تب و تاب فوتبالی گرفته و میزبانی تیم هایی شهرهای دیگر را عهده دار است، این موضوع هیچ اشکالی ندارد چرا که به گفته مسوولان استان انجام این کار در نهایت به توسعه گردشگری استان کمک خواهد کرد اما امیدواریم انجام این کار باعث غافل شدنمان از سایر رشته های ورزشی نشود.

ایرنا. به طور مشخص کدام قسمت از پیست تارتان ورزشگاه سردار آزادگان باقی مانده است؟

دوومیدانی ورزش پایه و مادر است، تمام کشورهایی که می خواهند در المپیک حرفی برای گفتن داشته باشند به این رشته ورزشی توجه ویژه ای دارند، چرا که این رشته ورزشی ۲۴ ماده ورزشی مختلف دارد و در مسابقات المپیک نیز بیش از ۱۴۰ مدال تنها به رشته های دو و میدانی اختصاص دارد.

یکی از جدی ترین مطالبات ما ساخت و تکمیل پیست قسمت پشت دروازه های زمین بازی است، در این منطقه از پیست هفت ماده ورزشی دو و میدانی برگزار می شود که از جمله آن می توان به پرش ارتفاء، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک، پرتاب وزنه، دو هزار متر با مانع و پرش با نیزه اشاره کرد.

اگر به مسابقات آسیایی و المپیک توجه کنیم هر کشوری که حائز رتبه های برتر شده ۸۰ الی ۹۰ مدالش را در رشته های دوومیدانی کسب کرده ، اگر بخواهیم در سال های آینده و در مسابقات المپیک و آسیا نتیجه مطلوبی کسب کنیم باید توجه ویژه ای به رشته های دوومیدانی داشته باشیم، این درحالی است که در این حوزه ظرفیت، استعداد و برنامه وجود دارد و فقط باید حداقل امکانات برای توسعه و فراگیر کردن رشته های آن فراهم شود.

کلام آخر.

ملاک سنجش وضعیت و کیفیت ورزش کشورها، فوتبال نیست بلکه عملکرد ورزشکاران در مسابقات المپیک و آسیایی توسط کمیته بین المللی المپیک (آی.او.سی) است، بنابراین اگر می خواهیم جایگاه و رتبه ورزشی کشور ارتقاء پیدا کند باید به رشته های مادر و پایه المپیکی بها بدهیم و روی آنها به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha