شتاب در اجرای طرح فیبرنوری منازل فارس ؛ گلایه از قطعی و کندی سرعت اینترنت

شیراز - ایرنا - پیشبرد طرح توسعه فیبرنوری در استان فارس در دستورکار مسئولان قرار دارد و​ اخیرا هم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین روز از هفته دولت به ارسنجان رفت و در مراسمی که با حضور شماری از مسئولان این شهرستان برگزار شد از پایان عملیات حفاری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر ارسنجان به طول هشت کیلومتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها شاهراه اصلی ارتباط، فیبرنوری است؛ فناوری جدیدی که سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت را برای کاربران در بخش خانگی یا کسب و کارها ارتقا می‌دهد.

در حالی که متولیان امر از شتاب فزاینده در روند اجرای پروژه های زیرساختی فیبر نوری در جای جای استان پهنار فارس می گویند ولی قطعی مداوم و کندی و افت سرعت اینترنت هم صدای گلایه مشترکان را درآورده است .

در واقع یکی از نیازهای ضروری افراد در هر مکان و شرایطی، اتصال به اینترنت است؛ این در حالیست که همیشه گله و شکایت در خصوص اُفت سرعت و قطعی سرویس‌ها از سوی کاربران به گوش می‌رسد.

آسیب و ضررهایی که کسب و کارها و کارآفرینان یا طراحان پروژه‌های نوین در عرصه فناوری اطلاعات هم از قطعی‌ها یا کُندی سرعت اینترنت دیده‌اند بسیار زیاد و در مواقعی حتی جبران‌ناپذیر بوده است.

یکی از راهبردها برای حل مشکلات مخابراتی، توسعه زیرساخت فیبرنوری در کشور و برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در استان فارس

اجرای این پروژه در استان فارس نیز به صورت مستمر در دستورکار است.

چندی پیش بود که مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس از سرعت گرفتن اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در استان فارس با امضای قرارداد اجرای فیبر در ۱۶شهر جدید استان خبر داد و در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در استان فارس گفت: از ابتدای آغاز این طرح بیش از ۶۰۰ کیلومتر حفاری در ۱۲ شهر فارس انجام شده و تاکنون در این شهرها ۵۰۳۰ عدد FAT و ۲۷۰ عدد کابینت توسط شرکت‌های مجری پروژه نصب شده است.

بدین ترتیب قرارداد اجرای فیبر در ۱۶شهر جدید استان امضا شد و با این اقدام می‌توان گفت از آغاز این طرح تاکنون ۲۸ شهر فارس از آن بهره‌مند شده‌اند.

چه شهرهایی متصل شده‌اند؟

افزون بر شهر کازرون که سال گذشته پروژه فیبر در آن به بهره‌برداری رسید عملیات حفاری برای اجرای این طرح در شهرهای صدرا، آباده و اقلید هم به پایان رسید و عملیات عمرانی در شهرهای جهرم، فسا، داراب، مرودشت، نورآباد، لار، سپیدان و شیراز آغاز شد.

فیروزآباد، استهبان، نی ریز، ارسنجان، قیر، فراشبند، کوار، باب انار، خاوران، لامرد، اهل، اشکنان، علامرودشت، گراش، خانه زنیان و داریون هم از شهرهایی جدیدی هستند که قرارداد اجرای فیبر برای آنها در سال جاری به امضا رسیده و بزودی عملیات توسعه فیبرنوری در این شهرها نیز آغاز می‌شود.

پایان عملیات حفاری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای ارسنجان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در سومین روز از هفته دولت هم به شهرستان ارسنجان واقع در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شیراز رفت و در مراسمی که با حضور فرماندار شهرستان ارسنجان، شهردار ارسنجان و جمعی از مدیران و مسئولان این شهرستان برگزار شد از پایان عملیات حفاری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر ارسنجان به طول هشت کیلومتر خبر داد.

حمید سلیمان پور افزود: پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها زیرساخت و پهنای باند مورد نیاز را برای شهرهای کشور فراهم می‌کند و با تجهیز و اتصال شهرها، اینترنت پرسرعت و با کیفیت در اختیار شهروندان و کسب و کارها قرار می‌گیرد و مزیت این نوع سرویس در این است که هیچ‌گونه اختلالی در تبادل داده‌ها وجود نخواهد داشت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس ادامه داد: در شهر ارسنجان نیز این پروژه توسط شرکت ایرانسل به عنوان اپراتور در حال تکمیل است و عملیات حفاری در این شهر به طول هشت کیلومتر انجام شده است.

او میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر ارسنجان را بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نبود مرکز زیرساخت در ارسنجان، در اقدام بعدی اتصال فیبر شهر ارسنجان به نزدیک‌ترین مرکز زیرساختی در دستور کار قرار دارد که در این خصوص نیاز است با همکاری فرمانداری و ادارات مرتبط شهرستان و صدور مجوزهای لازم، عملیات عمرانی برای این کار نیز تسهیل شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه حضور چندساعته در شهرستان ارسنجان، موانع و مشکلات موجود در مسیر اجرای طرح‌های ارتباطی در روستاهای این شهرستان را پیگیری و در این خصوص دستوراتی صادر کرد.

گلایه مردم از کندی اینترنت

طبق آخرین گزارش‌ها بیش از هزار مشترک در استان فارس به شبکه اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری متصل شده‌اند و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه IRANFTTX.IR و بررسی نقاط تحت پوشش، نسبت به ثبت درخواست اشتراک اقدام کنند.

اگرچه متولیان حوزه ارتباطات فارس معتقدند پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها با شتاب قابل‌توجهی در حال انجام است اما برخی کاربران هنوز هم از سرعت پایین اینترنت به ویژه اینترنت خانگی گلایه دارند و نسبت به کاهش کیفیت و اختلال در اینترنت معترض هستند؛ لذا نیاز است تمهیدات بیشتری برای حل این معضل از طریق توسعه راه‌های ارتباطاتی اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha