پژوهشگران درگیر کشف یافته‌های باستانی «کمرزرین» اصفهان هستند

اصفهان – ایرنا -مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: پژوهشگران درگیر کشف یافته‌های عملیات باستان‌شناسی کمرزرین هستند و ابراز شگفتی می‌کنند؛ پس باید توان این را داشته باشیم که از این آثار حفاظت کنیم و آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

به گزارش ایرنا، سال گذشته عملیات گودبرداری با لودر برای احداث گذر کمرزرین به تخریب لایه‌های باستانی و مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری منجر و به این ترتیب این کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

به تازگی مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در ویدیویی که در کانال رسمی روابط عمومی میراث فرهنگی منتشر شده، اعلام کرده است که همکاران میراث فرهنگی، کاوش در کمرزرین را بیشتر از این به صلاح مجموعه نمی دانند و دید آن‌ها این است که هرچیزی زیر خاک بماند سالم‌تر و بهتر می‌ماند تا اینکه روی زمین و خاک بیایید.

کرم زاده عنوان کرده است که اگر معرفی کمرزرین که جزو شناسنامه های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود، در حد نتایج همین کاوش‌ها صورت بگیرد کافی است و شهرداری باید هرچه سریعتر طرح خودش را برای تبدیل شدن گذر کمرزرین به سایت موزه ارائه کند.

اما مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا در این پیوند اظهار داشت: نمی‌توانیم با توقف عملیات باستان‌شناسی گذر کمرزرین اصفهان، مردم کشور را از یافته‌های ملی این سرزمین محروم کنیم.

محمدعلی ایزدخواستی گفت: فازهای ۱ و ۲ طرح باستان‌شناسی کمرزرین به اتمام رسیده است که حدود ۹۰ درصد سطح زمین سایت کاوش را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در این فازها آثار ارزشمندی اعم از سازه‌های صنعتی و شهری کشف شده است که فرصت بی‌نظیری برای مطالعه دوران تاریخی شهر اصفهان ایجاد می‌کند.

ایزدخواستی در رابطه با اینکه آیا باز شدن گذر کمرزرین در دستور کار است یا خیر، گفت: هم‌اکنون طراحی گذر توسط گروه‌های دانشگاه هنر اصفهان و همکاران ما در سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در حال انجام بوده که این امر هم پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: بر این مبنا مسیر عابر پیاده به همراه طرح سایت موزه کمرزرین با تمام پیش‌نیازها اعم از طراحی گذر، ارائه طرح مرمت، تاسیسات و دفع آب‌های سطحی، پایداری و ادوات موزه درحال انجام است که انشاالله در طی ماه جاری به اتمام می‌رسد.

ایزدخواستی اضافه کرد: از این رو عملیات احداث گذر عابر پیاده دقیقا پس از بازگشایی مسیر غربی از شمع‌های بتونی و جداره‌سازی مجتمع «زَر» آغاز می‌شود.

وی گفت: احداث گذر کمرزرین منتظر تکمیل عملیات باستان‌شناسی نیست زیرا مسیر گذر مشخص است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha