۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85580084
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تحلیلگر آمریکایی: تنها راه توقف وضعیت کنونی در غزه، سرنگونی دولت نتانیاهو است

تهران- ایرنا- «مایکل مالوف» تحلیلگر پیشین پنتاگون، درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و حزب الله را منجر به بدتر شدن وضعیت اسرائیل ارزیابی کرد و با تاکید بر امکان تشدید جنگ جاری در غزه، تنها راه موجود را سرنگونی دولت بنیامین نتانیاهو خواند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از اسپوتنیک، مالوف دیروز دوشنبه در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که اسرائیل ثابت کرده در جنگ با حماس به طور کامل محافظت نمی‌شود و گسترش جنگ با حزب الله، وضعیت بدتری برای آن ایجاد می کند.

اسرائیل و حزب الله صبح روز یکشنبه تبادل آتش سنگینی با یکدیگر را آغاز کردند؛ وضعیتی که به گفته برخی ناظران خطر آغاز یک جنگ منطقه ای گسترده تر را در پی دارد و می تواند بر مذاکرات آتش‌بس تاثیر منفی بگذارد.

این تحلیلگر و نویسنده کنونی سپس هشدار داد که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نمی تواند آتش بس ایجاد کند و جنگ جاری احتمالا تشدید هم خواهد شد.

وی تشریح کرد: نتانیاهو واقعا توان ایجاد آتش‌بس را ندارد. وی می توانست این کار را انجام دهد. اما موقعیت خود را تضعیف می کند. وزرای تندروتر کابینه وی از جمله ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی و بتسالل اسموتریچ وزیر دارایی به دنبال «نکبه» دیگر و پاکسازی کامل فلسطینیان ابتدا در غزه، سپس کرانه باختری رود اردن و بعد از آن لبنان هستند. این ماموریت مسیحایی آنهاست. نتانیاهو مجبور به همراهی با آنها شده است. واشنگتن هم به دلیل آنکه نتوانسته در مقابل نخست وزیر اسرائیل بایستد، آن را قبول کرده است.

این مقام سابق پنتاگون در ادامه، تنها امید برای رهایی از وضع موجود را قیام نظامی از درون یا یک جنگ داخلی برای سرنگونی دولت نتانیاهو دانست و افزود: این تنها راهی است که می‌توان وضعیت کنونی را متوقف کرد.

مالوف در بخش دیگری از اظهاراتش به سخنرانی اخیر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا اشاره کرد؛ سخنرانی که وی در آن از طرح جنگ خود پرده برداشت و نمایندگان کنگره هم برایش کف زدند.

این تحلیلگر ماهیت طرح نتانیاهو را حمله به ایران دانست؛ طرحی که به گفته وی در نهایت اسرائیل قصد دارد به پیش ببرد.

مالوف خاطرنشان کرد: «اسرائیل می خواهند مناطقی را که بر اساس تورات متعلق به خود می داند را پاکسازی کند و در انجام این کار سخت تلاش می‌کند و هیچ ابهامی وجود ندارد».

اسپوتنیک در ادامه آورده است: اسرائیل روز یکشنبه برنامه های خود را برای حمله شبانه به لبنان به اطلاع آمریکا رساند. گروه شیعی حزب الله در تلافی شهادت فواد شکر یکی از فرماندهان ارشد خود، بیش از ۳۲۰ موشک و ده ها پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده و اسرائیل اعلام کرد که توانسته آنها را رهگیری کند.

مالوف در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا اسرائیل گمان می کند با رهگیری موشک ها و پهپادهای حزب الله، غزه را در کنترل دارد یا خیر، افزود: غزه تحت کنترل نیست و تحت کنترل نخواهد بود. به همین دلیل اسرائیلی ها بر حفظ دو راهرو اصرار دارند و حماس مخالف است. حماس نابود نشده است.

وی اضافه کرد: اما اگر آنها بخواهند جلو بروند و علیه حزب الله تلاش کنند، با نیرویی ۱۰ برابر قویتر روبرو می شوند، زیرا این گروه شبه نظامی در حال حاضر نیروی بیشتری دارد، موشک های بیشتری دارند، موشک های دقیق تری دارند.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی های عظیم و قحطی مرگبار بیش از ۱۳۲ هزار فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند بیش از ۴۰ هزار شهید برجای گذاشته و بالغ بر ۱۰ هزار نفر دیگر نیز مفقود شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha