احتمال تیرگی روابط آمریکا با مالزی در پی حمایت کوالالامپور از فلسطین

تهران- ایرنا- رسانه ژاپنی «نیکی آسیا» معتقد است که مالزی به طور آشکار حمایت از مساله فلسطین را در هفته‌های اخیر افزایش داده است که این مساله می‌تواند روابطش با آمریکا را تیره کند.

به گزارش ایرنا به نقل از نیکی آسیا، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی روز یکشنبه در یک سخنرانی گفت: کابینه «به اتفاق آرا تصمیم به توقف هرگونه تجارت مستقیم» با [رژیم] اسرائیل گرفته است.

مالزی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارد و از سال ۱۹۷۴ تجارت مستقیم با آن را ممنوع کرده است. به گفته انور، با این حال تجارت مستقیم با شرکت‌های اسرائیلی هنوز در دولت قبلی انجام می‌شد.

در راهپیمایی چهارم اوت (۱۴ مرداد) که حدود ۱۰ هزار شرکت کننده داشت، انور موضع سختی را در مورد کشورهای غربی نزدیک به رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و گفت: مالزی در برابر نظرات غرب یا هر کشوری که دیکته می‌کند که ما از چه کسی حمایت کنیم، سر تعظیم فرود نمی‌آورد.

در روز ۱۱ اوت (۲۱ مرداد)، وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم و به شکل تلویحی از حمایت نظامی آمریکا از این رژیم انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: مالزی همچنان از متحدان اسرائیل می‌خواهد تا تل‌آویو را مجبور به توقف فوری کشتار فلسطینیان بی‌گناه کرده و ارایه ابزارهای لازم برای ادامه این نسل‌کشی را به اسرائیل متوقف کند.

این کشور جنوب شرق آسیا در سال جاری بیش از ۱۰ بیانیه در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی صادر کرده است. اما تا همین اواخر، این کشور خواستار واکنش جامعه بین المللی یا سازمان ملل متحد بوده است.

احتمال تیرگی روابط آمریکا با مالزی در پی حمایت کوالالامپور از فلسطین

مالزی پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در روز ۳۱ ژوییه (۱۰ مرداد)، انتقاد از رژیم صهیونیستی و متحدانش را تشدید کرده است.

مالزی با «متا»، شرکت مادر «فیس بوک» و «اینستاگرام» درگیر شده است. دولت این کشور به حذف پست‌هایی اعتراض داشت که انور در آن شهادت هنیه را تسلیت گفته بود. آنها همچنین حذف پست‌ها را «تبعیض آمیز» و «ناعادلانه» خواندند.

در روز پنجم اوت (۱۵ مرداد)، مقام‌های مالزی نمایندگان «متا» را احضار کردند تا در مورد حذف این پست‌ها توضیح دهند. شرکت متا روز بعد با ادعای اینکه «یک خطای عملیاتی» به وجود آمده، از این بابت عذرخواهی کرد.

مقام های ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در ماه مه به مالزی سفر کردند تا در مورد ادعاهایی درباره دور زدن تحریم‌های ایران از طریق آن کشور با مقام‌های دولتی گفت وگو کنند. مالزی آن زمان تاکید کرد که از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه شرکت‌ها تبعیت می‌کند اما تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسد.

سوفی لمیر، یکی از اعضای اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، معتقد است: حمایت سرسختانه انور از گروه فلسطینی (حماس)، در واشنگتن جایی که نگرانی‌ها در مورد تامین مالی تروریسم و درگیری اسرائیل و فلسطین به شکلی عمیق ریشه‌ دارد، تعجب‌ها را بر انگیخته است.

انور در حال نزدیک‌تر شدن به کشورهای مخالف ایالات متحده است و در ژوئن با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین و در اواخر ژوییه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha