کنگره بین‌المللی احیای بوم شناختی بر پایه طبیعت در اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - نخستین کنگره بین‌المللی احیای بوم شناختی بر پایه طبیعت با تاکید بر صیانت از شتر دوکوهانه با پذیرش ۳۱۲ مقاله و با حضور چهره‌های علمی و مسئولان مرتبط در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس کنگره بین‌المللی احیای بوم شناختی بر پایه طبیعت، روز سه‌شنبه در این رویداد علمی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این کنگره در راستای نامگذاری سال ۲۰۲۴ از سوی سازمان ملل به نام سال شترسانان برگزار می‌شود و طی ۲ سال اخیر نیز نشست علمی و تخصصی صیانت از شتر دوکوهانه استان اردبیل با همکاری فائو در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شده است.

علیرضا قنبری افزود: گونه‌های در معرض تهدید انقراض در دنیا ۲۵ درصد گیاهان، ۲۵ درصد جانوران و پنج درصد حشرات را شامل می‌شوند و انسان، بزرگترین خطر را همیشه برای موجودات زنده به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: برای این کنگره ۳۴۲ مقاله از داخل و چند کشور خارجی واصل شده که ۳۱۲ مقاله مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت و امروز نشست های تخصصی و کارگروهی با حضور متخصصان امر در حال برگزای است.

حیات جانواران و انسان‌ها تحت تاثیر تغییرات اقلیمی است

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این رخداد علمی گفت: جهان با چالش‌های پیچیده‌ای همچون کاهش تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست روبروست و این چالش‌ها نه تنها به اکوسیستم‌ آسیب می‌رسانند، بلکه سلامت و رفاه جوامع انسانی را نیز به خطر می‌اندازند.

اسماعیل چمنی افزود: دهه اخیر از طرف سازمان ملل متحد به عنوان دهه احیا شناخته شده و هر سال بر اساس اهمیت موضوع بر اساس یک موضوع مهم نامگذاری می شود و سال ۲۰۲۴ را به شترسانان اختصاص داده‌اند و شترسانان در بسیاری از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان نقش کلیدی در معیشت و فرهنگ مردم ایفا می‌کند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی رویکرد این کنگره را کشاورزی پایدار عنوان کرد و ادامه داد: کشاورزی باید به شیوه‌ای انجام شود که نیازهای غذایی نسال حاضر را تأمین و منابع طبیعی را برای نسل‌های آینده حفظ کند و دام‌های بومی و گونه‌های گیاهی و جانوری بومی نقش مهمی در دستیابی به کشاورزی پایدار ایفا می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی هم در این کنگره با اشاره به آیه ای از قران درباره شتر گفت: تدبر در حیات این گونه جانوری و سایر موجودات، برای شناخت اسرار خلقت مفید است.

در ادامه این کنگره Michal Kravcik از کشور اسلواکی و Abdul Razig Kakar از کشور امارات به عنوان سخنرانان کلیدی از طریق ارتباط تصویری مطالب خود را ارائه کردند و نشست‌های تخصصی سیاست‌ها و راهبردهای حفاظت و احیای شتر دوکوهانه، نقش مشارکت مردم در پایداری منابع آب، بررسی و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای احیای جمعیت گونه آهو در دشت مغان، ظرفیت نقش‌آفرینی تشکل‌های جوانان در احیای بوم‌شناختی مبتنی بر طبیعت، تبیین و تشریح برنامه‌های احیایی سازمان به ویژه الگوی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در کشور، بررسی احیای تالاب حفاظت‌شده نئور با تاکید بر مبارزه بیولوژیکی و حذف فیزیکی گونه‌های مهاجر برگزار شد.

دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دانشگاه معین استان اردبیل با ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی داخلی و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی، ۴۲۰ عضو هیات علمی، ۴۰۰ کارمند، ۱۶۲ رشته کارشناسی، ۷۵ رشته کارشناسی‌ارشد، ۶۸ رشته دکتری، ۵ دانشمند یک درصد برتر جهان و ۱۶ دانشمند ۲ درصد برتر جهان در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کند.

دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۷ و رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه ۲ را دارد و در رتبه‌بندی شانگهای نیز در حوزه مهندسی مواد جایگاه نخست، در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ششم کشور را احراز کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha