نصب اولین فانوس چراغ راهنمایی و رانندگی در تهران
عکس تزئینی است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: اولین نمونه فانوس چراغ راهنمایی و رانندگی مجهز به زمان‌ سنج قرمز در تقاطع ایرانشهر - طالقانی نصب شد.

به گزارش ایرنا، حمید برادران روز چهارشنبه افزود: در این فانوس جدید، زمان قرمز تخصیص‌ یافته به هر مسیر بصورت حلقۀ قرمز LED در محیط تابشگر قرمز نشان داده می‌شود که با کم شدن زمان قرمز، این حلقه به تدریج کوچک شده و در ثانیه‌های پایانی بصورت چشمک‌زن در می‌آید تا رانندگان را برای شروع حرکت آماده کند.

وی ادامه داد این اقدام علاوه بر کاهش زمان تأخیر پشت چراغ قرمز، مشکلات ناشی از نمایش زمان اشتباه را نیز برطرف می‌کند.

برادران اضافه کرد: این نمونه اولین گام در جایگزینی شمارشگرهای عددی با روش‌های نوین و قابل‌ اطمینان است و شرکت کنترل ترافیک تهران همچنان به تحقیق و توسعه در این زمینه ادامه خواهد داد.

به گفته وی، این طرح در راستای اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، مبنی بر ممنوعیت استفاده از شمارشگرهای معکوس در فاز سبز چراغ‌ها، به اجرا در آمده است.

به گزارش ایرنا، شرکت کنترل ترافیک تهران از سال ۸۲ نسبت به تحقیق، بررسی و نصب و راه ‌اندازی شمارشگرهای معکوس زمان باقی‌مانده در تقاطعات مجهز به چراغ راهنمایی اقدام کره است.

شمارشگر معکوس زمان باقی مانده دستگاهی است که در هر سیکل مدت زمان روشن بودن چراغ راهنمایی سبز یا قرمز را اندازه گیری کرده و در سیکل بعد به صورت شمارش معکوس نمایش می‌دهد.

برای مثال اگر چراغ راهنمایی قرمز یک دقیقه روشن باشد شمارشگر در سیکل بعد که چراغ دوباره قرمز می‌شود از عدد ۶۰ را به صورت معکوس شمارش آغاز می‌کند یعنی همیشه شمارشگر مدت زمان چراغ راهنمایی سیکل قبل را نمایش می‌دهد.

در کنترلرهای زمان ثابت چراغ راهنمایی با توجه به ثابت بودن زمان ها اختلافی بین شمارش معکوس و زمان روشن بودن چراغ سبز یا قرمز دیده نمی‌شود ولی در حالتی که پلیس تقاطع اقدام به دستی نمودن چراغ می‌کند یعنی کنترلر را از حالت اتوماتیک خارج کرده و در حالت کنترل دستی از چراغ راهنمایی استفاده می‌کند زمان هر چراغ در سیکل‌های مختلف با هم فرق داشته و به همین جهت در شمارش معکوس و زمان چراغ ناهماهنگی بوجود می‌آید به این صورت که اگر زمان قبلی کمتر از زمان فعلی چراغ شده باشد شمارش در عدد صفر می‌ماند تا چراغ تغییر وضعیت دهد و برعکس اگر زمان قبلی بیشتر از زمان فعلی باشد شمارش قبل از رسیدن به عدد صفر با تغییر وضعیت چراغ تمام می‌شود.

این مشکل زمانی حاد می شود که در تقاطعات مجهز به کنترلر هوشمند از شمارشگر معکوس زمان باقیمانده استفاده شود از آنجایی که در شهر تهران و بنابر ترافیک روز افزون معابر چاره‌ای جز استفاده از سیستم‌های نوین کنترل ترافیک از جمله کنترلر های هوشمند تطبیقی با ترافیک و استفاده از هوش مصنوعی نیست، زمان های اختصاص داده شده به سبز و یا قرمز هر مسیر با توجه به شرایط ترافیک دائما در حال تغییر بوده و در صورت نصب شمارشگر زمان باقی‌مانده در این تقاطعات، اعداد به درستی نشان داده نشده و این امر علاوه‌بر ایجاد تصور غلط برای شهروندان مبنی بر خرابی تجهیزات شهری، باعث کاهش ایمنی در تقاطعات با توجه به ایجاد انتظار غلط در رانندگان نیز می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha